-

Algemeen

Angela de Jong haalt uit naar Kopen Zonder Kijken-Bob en Alex: ‘Zielige actie’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Angela de Jong haalt uit naar ‘emotionele stunt’ van Alex en Bob in Kopen Zonder Kijken

De nieuwste aflevering van Kopen Zonder Kijken heeft voor flink wat stof doen opwaaien. Niet vanwege de gekozen woning of de verbouwing, maar vanwege een veelbesproken moment tijdens het gesprek tussen makelaar Alex van Keulen, bouwexpert Bob Sikkes en de deelnemers Kaj en Lieneke. Tv-recensent Angela de Jong, bekend van haar vlijmscherpe columns in het AD, is ongekend kritisch. Ze noemt de grap van Alex en Bob zelfs een “zielige actie” die volledig misplaatst was, zeker gezien de persoonlijke situatie van het jonge gezin.

Woningnood en zorgen om hun zieke zoontje

Het stel Kaj en Lieneke zit al jarenlang in een uitzichtloze situatie. Ze wonen klein, met twee jonge kinderen van wie de jongste kampt met gezondheidsproblemen. De zoektocht naar een grotere en geschikte woning duurt inmiddels vijf jaar. Alles lijkt tegen te zitten. Overal waar ze proberen te kopen worden ze overboden, en hun budget van vier ton blijkt in de huidige woningmarkt niet voldoende. Dit zorgt voor veel stress bij het stel, wat duidelijk zichtbaar wordt in de aflevering.

Volgens Angela de Jong is dit niet zomaar een doorsnee koppel met hoge eisen of onrealistische wensen. “Ze vragen niet om een droomvilla met jacuzzi in het centrum van Amsterdam,” schrijft ze. “Ze willen gewoon een plek waar hun kinderen elk een eigen kamer hebben, een zolder, en een tuin om in te kunnen spelen. Meer niet.”

‘We zijn kansloos’

Tijdens de aflevering is te zien hoe makelaar Alex het gesprek aangaat met het koppel. Hij stelt streng en onheilspellend dat de zoektocht naar een huis voor Kaj en Lieneke ‘mogelijk stopt’. De woorden vallen zwaar. Lieneke barst bijna in tranen uit. De boodschap is hard en onverwacht. Maar dan – na minutenlang stilte, spanning en ongemak – blijkt het een grap te zijn. Alex en Bob lachen en onthullen dat er wél een woning is gevonden.

Voor veel kijkers en ook voor Angela de Jong ging dit toneelstukje veel te ver. “Waarom je op zo’n gevoelig moment kiest voor een soort toneel met nepnieuws, blijft voor mij een raadsel,” aldus De Jong. “Vooral als je weet dat er zoveel emotionele lading zit achter hun woonwens.”

Een gemiste kans voor empathie

Volgens De Jong hebben Alex en Bob hier een grote kans gemist om hun empathie te tonen. Ze stelt dat het duo zich liet meeslepen in hun eigen script en vergat wie er werkelijk voor hen zat: een gezin dat door een moeilijke periode gaat en al jarenlang droomt van rust, ruimte en stabiliteit.

In haar column benadrukt ze: “Kaj en Lieneke zijn niet zoals sommige andere stellen in het programma, die eisen stellen als ‘binnen vijf minuten van een specialty coffee bar’ of ‘het liefst een woning met karakter op een toplocatie’. Zij willen gewoon een veilige, fijne plek voor hun kinderen, vooral vanwege de medische situatie van hun jongste zoon.”

De afwezigheid van Martijn Krabbé voelbaar

Wat de situatie volgens De Jong nog schrijnender maakt, is het gemis van presentator Martijn Krabbé. In eerdere seizoenen wist hij altijd precies de juiste toon te raken. De spanning, de hoop, de teleurstelling – Krabbé voelde haarfijn aan wanneer het moment daar was om even stil te zijn of juist de sfeer te verlichten met een opmerking. “Martijn zou deze scène nooit zo ver hebben laten komen,” schrijft Angela. “Hij begrijpt hoe je met mensen moet omgaan die zich kwetsbaar opstellen in een spannend en emotioneel programma.”

Zonder Martijn mist het programma volgens veel kijkers precies dat stukje menselijke nuance dat de formule zo geliefd maakte. Angela stelt voor dat Bob en Alex, wanneer ze een volgende keer een ‘grap’ overwegen, zich afvragen: “Wat zou Martijn doen?”

Reacties van kijkers: ongemak en verbazing

Niet alleen De Jong laat zich kritisch uit over het moment. Ook op sociale media regent het reacties. Veel kijkers noemen het ‘ongepast’, ‘onhandig’ of simpelweg ‘zielig’. Iemand schrijft op X: “Het verdriet was echt, en de opluchting achteraf misschien ook, maar dit had nooit op deze manier gespeeld mogen worden.” Een ander zegt: “Je ziet Lieneke vechten tegen haar tranen, en dan wordt het weggelachen. Daar is niks vermakelijks aan.”

Anderen vragen zich hardop af of het programma niet te ver is gegaan in de zoektocht naar spanning en sensatie. “Is het nog reality of meer een script?” vraagt een volger zich af.

Meer dan een grapje

Hoewel sommigen de scène misschien als ‘onschuldig’ of ‘humoristisch’ zien, benadrukt Angela dat het hier om meer gaat dan alleen een grapje. “Het gaat over hoe je mensen behandelt die in een kwetsbare positie zitten. Hoe je hun vertrouwen wint en vervolgens zorgvuldig met hun emoties omgaat.”

Volgens haar is reality-tv pas echt geslaagd als het publiek zich kan verplaatsen in de mensen die meedoen, zonder het gevoel te krijgen dat er met hun emoties gespeeld wordt voor kijkcijfers.

Respectvolle benadering als sleutel

De Jong sluit haar betoog af met een oproep tot meer zorgvuldigheid in dit soort emotionele formats. “We leven mee met de deelnemers. We voelen hun hoop en hun teleurstelling. Maar dat betekent ook dat de makers respectvol om moeten gaan met die gevoelens. Zéker als het gaat om jonge gezinnen met zieke kinderen. Daar mag je nooit lichtzinnig over doen.”

Met deze stevige, maar genuanceerde kritiek hoopt Angela dat de makers zich in de toekomst bewuster zijn van hun impact. Kopen Zonder Kijken is een programma dat juist populair is geworden door de warmte en echtheid – eigenschappen die volgens velen in deze aflevering even ver te zoeken waren.


Conclusie

De uitzending met Kaj en Lieneke laat zien hoe kwetsbaar reality-tv kan zijn als het evenwicht tussen spanning en menselijkheid wegvalt. Waar kijkers gewend zijn geraakt aan een warme, betrokken aanpak, kregen ze nu een scène voorgeschoteld die eerder ongemak opriep dan bewondering. Angela de Jong verwoordt dat gevoel scherp, en haar oproep tot meer empathie in de toekomst lijkt breed gedragen te worden door het kijkerspubliek. Hopelijk nemen de makers de feedback ter harte — want de kracht van Kopen Zonder Kijken zit nog altijd in de oprechte verhalen van gewone mensen die dromen van een thuis.

Algemeen

Pikante onthulling over MAFS-Femke en Olof, Femke slaat keihard terug

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De spanning rondom het koppel Femke en Olof uit het huidige seizoen van Married at First Sight is de afgelopen dagen flink opgelopen. Waar de kijkers eerst vooral bezig waren met hun ogenschijnlijke klik tijdens de eerste afleveringen, verschuift de aandacht nu naar geruchten, roddels en uitspraken buiten het programma om. De nieuwste editie van het tijdschrift Story wakkert deze onrust verder aan, met suggestieve koppen en beschuldigingen. Reden genoeg voor Femke om al voor de publicatie fel van zich af te bijten.

Van romantische start naar onrustige weken

Toen Femke en Olof elkaar voor het eerst ontmoetten op hun bruiloft, leek het een match met potentie. Olof was zichtbaar onder de indruk van zijn bruid en ook Femke straalde aanvankelijk. Tijdens hun huwelijksreis in Albanië begon het echter al snel te schuren. Kleine irritaties, verschillen in tempo en verwachtingen kwamen aan de oppervlakte. Toch leek er nog hoop te zijn dat het tweetal elkaar beter zou leren kennen en begrijpen. Maar terwijl het programma nog volop bezig is, nemen de spanningen buiten de uitzendingen om nu ook toe.

De Story-cover die alles aanwakkert

Deze week komt het weekblad Story met een opvallende cover waarop Femke en Olof prominent afgebeeld staan. Daarboven staat in grote letters: “Ons kent ons in trouwshow”. Volgens het blad komen de twee kandidaten uit dezelfde vriendenkring, wat zou suggereren dat hun deelname aan het programma vooraf al minder ‘blind’ was dan men dacht. Ook wordt er gespeculeerd over connecties met bekende namen, zoals voormalig topzwemster Inge de Bruijn. Olof zwom immers zelf jarenlang op hoog niveau en zou via die weg met De Bruijn bevriend zijn geraakt. Wat opvalt: ook Femke blijkt Inge te kennen.

Een gedeelde vriendenkring?

De suggestie dat Femke en Olof elkaar mogelijk al via-via kenden, of in ieder geval dezelfde sociale kringen deelden, roept veel vragen op bij kijkers. Want hoe ‘blind’ is een Married at First Sight-huwelijk als beide deelnemers misschien al van elkaars bestaan wisten? De eerlijkheid van het proces en de betrouwbaarheid van de matchmakers wordt daardoor voor sommigen in twijfel getrokken. Toch nuanceert Femke deze lezing meteen.

Op haar Instagram Stories reageert ze fel op de geruchten. “Morgen komt dit roddelblaadje uit. Dank aan degene die deze aan mij gelekt heeft. Nou staan ze er niet om bekend dat ze heel betrouwbaar zijn, toch zal ik even reageren op wat er gezegd wordt,” schrijft ze. Vervolgens gaat ze in op het gerucht dat ze uit dezelfde vriendenkring als Olof zou komen: “Nee, ik had Olof nog nooit gezien en ook zijn vrienden op de bruiloft niet. Wel kennen we een paar dezelfde mensen, waaronder Inge.”

Bekende ex-partner laat van zich horen

Een andere opvallende naam in het verhaal is die van Piet Velthuizen, de ex van Femke en voormalig doelman van onder meer Vitesse en het Nederlands elftal. Femke en Piet hebben samen twee kinderen en hoewel Femke eerder al meldde dat haar ex op de hoogte was van haar deelname aan het programma, laat hij nu ook zijn kant van het verhaal horen.

In een interview met Story wordt Piet geciteerd met de woorden: “Wat ze zegt is niet waar.” Wat hij daarmee precies bedoelt blijft in het artikel nog enigszins vaag, maar duidelijk is dat hij zich niet helemaal kan vinden in hoe Femke bepaalde zaken naar buiten brengt. Het lijkt erop dat hij twijfels heeft over de manier waarop zij haar deelname en hun gezamenlijke verleden presenteert.

Femke reageert: “Ik ben er klaar mee”

In haar reactie op Instagram laat Femke weten zich te storen aan het feit dat er uit de context getrokken verhalen worden gepubliceerd. Ze benadrukt dat er veel onzin rondgaat en dat ze zich vooral ergert aan het feit dat dit haar ervaring in het programma overschaduwt. “Mensen zijn zo snel met oordelen, terwijl ze maar een fractie zien van wat er écht speelt,” schrijft ze. Ook benadrukt ze dat ze helemaal geen behoefte had aan media-aandacht en juist open het avontuur in ging.

“Het is en blijft een experiment,” aldus Femke. “Je weet nooit van tevoren hoe iets uitpakt. Ik heb nooit gezegd dat ik perfect ben, en ja, ik ben kritisch. Maar dat maakt mij geen slecht mens.”

Kwestie van framing?

De manier waarop realitydeelnemers worden neergezet in weekbladen als Story is al vaker onderwerp van discussie geweest. Ook nu lijkt de presentatie van feiten te zijn vervlochten met suggestieve koppen en halve waarheden. De framing dat Olof en Femke elkaar mogelijk al kenden, blijkt volgens Femke gebaseerd te zijn op het simpele feit dat ze beiden enkele mensen kennen uit het (kleine) wereldje van sport en media.

In een land als Nederland, waar het medialandschap en bekende Nederlanders elkaar vaak kruisen, is het niet ongebruikelijk dat mensen elkaar via-via kennen. De vraag is dan ook of het fair is om daaruit vergaande conclusies te trekken over de oprechtheid van iemands deelname aan een realityprogramma als Married at First Sight.

Wat betekent dit voor hun match?

De ophef rondom Femke en Olof kan ook gevolgen hebben voor hun relatie in het programma. De druk van buitenaf, de kritische kijkers en nu ook de bemoeienis van exen en media kunnen het vertrouwen tussen twee mensen die elkaar net leren kennen, behoorlijk beïnvloeden. Zeker als er — zoals eerder in de afleveringen al bleek — al spanningen zijn in communicatie en verwachtingen.

Het blijft de vraag of het koppel dit alles samen weet te overleven, of dat de ophef het laatste zetje zal zijn richting een vroegtijdig einde. In eerdere seizoenen van Married at First Sight zagen we vaker dat mediadruk en online meningen hun tol kunnen eisen.

Reality met een prijs

Deelnemen aan een programma als Married at First Sight betekent tegenwoordig meer dan alleen op zoek gaan naar liefde. Het is een sprong in het diepe, niet alleen emotioneel, maar ook publiekelijk. Elk woord, elke blik en elk oud contact kan door media en kijkers worden opgeblazen tot een verhaal dat groter wordt dan de persoon zelf. Femke lijkt zich hiervan bewust, maar laat zich niet zomaar uit het veld slaan.

“Ik wil niet dat mijn deelname aan dit mooie experiment wordt bepaald door roddels of onwaarheden,” schrijft ze afsluitend. “Wat er ook gebeurt, ik weet dat ik dit avontuur met een open hart ben aangegaan.”

Tot slot

Wat er precies waar is van alle beweringen in Story en de reactie van Piet Velthuizen, zal wellicht nooit helemaal duidelijk worden. Wat we wel weten, is dat het pad van Femke en Olof allerminst vlekkeloos verloopt. Of dat komt door een mismatch, externe druk of simpelweg door botsende persoonlijkheden, dat zal de tijd moeten leren.

Maar één ding is zeker: het verhaal van Femke en Olof is nog lang niet klaar. En met elke nieuwe aflevering én elk nieuw artikel in de bladen, lijkt het drama alleen maar groter te worden.

Lees verder