-

Algemeen

Mensen pakken zwaar geld na overlijden Dieuwertje Blok: ´Een regelrechte schande´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het overlijden van Dieuwertje Blok heeft veel mensen diep geraakt. Als icoon van de Nederlandse televisie was ze een vertrouwd gezicht voor vele generaties. Toch komt er een schokkende waarheid naar boven: sommige omroepen lijken haar overlijden vooral als een kans te zien om de kas te spekken. In plaats van haar nalatenschap te eren met gratis toegankelijke beelden, worden er gewoon facturen uitgeschreven voor oude fragmenten. En dat tegen het volledige tarief.

Tv-analist Tina Nijkamp bracht deze pijnlijke waarheid aan het licht op haar kanaal. Ze werd geïnformeerd door een omroepspion die aangaf dat zowel NTR als KRO-NCRV geen uitzondering maken bij het rekenen voor aanvragen van beelden met betrekking tot Dieuwertje Blok. “Vandaag bizar genoeg weer zo NTR en KRO-NCRV rekenen volledige tarief voor alle aanvragen met betrekking tot Dieuwertje Blok,” aldus de bron. Dit is opvallend, vooral voor een icoon van haar formaat. Er lijkt weinig ruimte voor coulance, zelfs niet voor een geliefd en gerespecteerd gezicht zoals Dieuwertje Blok.

De reactie van Tina Nijkamp
Tina Nijkamp kan haar verbazing dan ook niet onderdrukken: “Oh wat raar blijft dat toch inderdaad. Blijft raar dat producenten omroepen/zenders kunnen verdienen aan de verkoop van fragmenten van overleden iconen.” Het is een situatie die helaas niet nieuw is, want eerder gebeurde hetzelfde al bij de overleden presentator Ron Brandsteder.

Ron Brandsteder: zelfde verhaal, andere naam
Bij Ron Brandsteder ontstond er een soortgelijke discussie. RTL 4 kreeg kritiek omdat ze oude programma’s van hem niet herhaalden, maar volgens Tina was de situatie bij RTL 4 veel ingewikkelder dan gedacht. “Probleem bij RTL 4 is dat ze geen rechten hebben van de Ron-shows. NUL. Ze konden dus niks ZOMAAR uitzenden.”

Het verdienmodel van de omroepen
Hoe zit het dan precies? Het blijkt een weldoordacht verdienmodel te zijn, waarbij de rechten op de oude programma’s vaak verkocht zijn aan externe partijen. Tina legt uit: “Joop van den Ende en John de Mol waren destijds zo gehaaid om ALLE programmarechten voor vaak slechts vijf jaar te verkopen (en dan mocht een zender het bijvoorbeeld maximaal drie keer uitzenden in die periode). Mede daardoor zijn zij miljardair geworden.”

Geld verdienen aan televisiefragmenten
Het verkopen van oude televisiefragmenten blijkt dus een flinke goudmijn te zijn. Omroepen en productiemaatschappijen vragen bizarre bedragen voor het gebruik van dergelijke beelden. Tina vertelt: “De rechten van bijna alle Endemol-shows liggen dus bij inmiddels EndemolShine en Banijay. Ook van Wie Ben Ik en bijvoorbeeld All You Need, Peter R. de Vries en Hart in Aktie. EndemolShine vraagt nu zo’n 750 tot 2.000 euro per minuut voor elk fragment en verkopen niet zomaar hele afleveringen.”

Een eerbetoon of een verdienmodel?
Recent maakte Omroep MAX een eerbetoon aan Ron Brandsteder, maar de vraag blijft of ze daar grof geld voor moesten betalen. Tina heeft navraag gedaan bij EndemolShine, maar kreeg geen antwoord. “Dus waarschijnlijk wel,” voegt ze toe.

Conclusie
Het verlies van een iconisch gezicht zoals Dieuwertje Blok is tragisch voor het publiek, maar voor sommige mediabedrijven lijkt het vooral een kans om geld te verdienen. Hoewel het respect voor deze iconen in de woorden van de omroepen misschien aanwezig is, lijkt het voor sommige bedrijven vooral te draaien om de zakelijke kant van zaken. Of dit nu een eerbetoon of gewoon een verdienmodel is, blijft een vraag die nog niet beantwoord is.

Algemeen

B&B Vol Liefde-kijkers verrast: Jean-Paul mogelijk geen eigenaar van Spaanse B&B

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De nieuwste afleveringen van het populaire televisieprogramma B&B Vol Liefde zorgen opnieuw voor veel gespreksstof. Eén van de deelnemers die momenteel in het middelpunt van de aandacht staat, is Jean-Paul. Met zijn opvallende verschijning, een charmant Spaans onderkomen en een ‘boezemvriendin’ genaamd Rosalie, trok hij direct de aandacht van kijkers en volgers op sociale media. Maar wie is Jean-Paul werkelijk? En klopt alles wat we op televisie zien?

Een opvallende introductie in de show

Jean-Paul werd geïntroduceerd als eigenaar van een Spaanse B&B genaamd Casa Rural Jijona. In de introductievideo’s kwam hij naar voren als iemand met ervaring in het buitenland en een passie voor gastvrijheid. Wat ook direct opviel, was dat hij niet alleen deelnam: aan zijn zijde stond een dame genaamd Rosalie, door hem omschreven als een goede vriendin.

Volgens bronnen zou Jean-Paul echter geen langdurige connectie hebben met Rosalie. Mensen uit zijn omgeving, die hem al jarenlang kennen, geven aan dat zij nog nooit van haar hadden gehoord of haar eerder hebben gezien. Dit roept de vraag op of Rosalie daadwerkelijk een persoonlijke relatie met Jean-Paul heeft, of dat zij een andere rol vervult binnen het programma.

De rol van Rosalie: meer dan een vriendin?

Verschillende online bronnen suggereren dat Rosalie werkzaam is binnen de televisiewereld. Het is volgens deze bronnen mogelijk dat zij is toegevoegd aan het programma vanwege productiegerelateerde keuzes. Sommige betrokkenen geven aan dat Jean-Paul moeite had om echte bekenden te vinden die mee wilden doen aan het programma, waardoor Rosalie in beeld zou zijn gebracht als ‘vriendin’.

Het is belangrijk te benadrukken dat er geen officiële bevestiging is vanuit de omroep over haar exacte rol. Wel is het gebruikelijk dat televisieproducties keuzes maken om een uitzending vloeiend en aantrekkelijk te laten verlopen. Of dat hier ook het geval is, blijft voorlopig speculatief.

Is Jean-Paul eigenaar van de B&B?

Een ander opvallend punt uit de berichtgeving rondom Jean-Paul is de vraag of hij daadwerkelijk eigenaar is van de B&B waarin de opnames plaatsvinden. Volgens ingewijden zou Casa Rural Jijona oorspronkelijk zijn opgezet door een investeerder genaamd Pim. Deze persoon zou sinds het begin betrokken zijn bij het project en verschillende kavels in Spanje verkopen.

Rosalie zou op haar beurt een rol spelen in de promotie van dit vastgoedproject, waarbij Jean-Paul mogelijk is gevraagd om als gezicht naar voren te treden voor het programma. Volgens berichten zou Jean-Paul nooit officieel eigenaar zijn geweest van een B&B, maar via connecties in de media zijn benaderd om deel te nemen aan het programma.

Waarom mag iemand zonder B&B toch meedoen?

In principe draait B&B Vol Liefde om mensen die een gastenverblijf runnen en op zoek zijn naar liefde. Toch blijkt uit eerdere seizoenen dat deelname ook mogelijk is voor mensen die op andere manieren betrokken zijn bij een verblijf, zolang het format overeind blijft.

In het geval van Jean-Paul zijn er al sinds december 2024 signalen binnengekomen bij verschillende reality-kanalen dat hij geen officieel eigenaarschap had over de B&B. Toch kreeg hij een prominente plek in het programma. Volgens insiders is zijn deelname vooral bedoeld als promotiemiddel voor de verkoop van het Spaanse pand. Door via televisie landelijke bekendheid te genereren, zou er meer belangstelling komen voor het project.

Kritische reacties en publieke vragen

Dat Jean-Paul en Rosalie veel aandacht trekken, is niet verrassend. Kijkers zijn nieuwsgierig naar de echtheid van de verhalen en of de deelnemers daadwerkelijk zijn wie ze zeggen te zijn. Hoewel het programma entertainment als doel heeft, willen kijkers ook graag geloofwaardige verhalen zien. De suggestie dat bepaalde deelnemers mogelijk ‘gecast’ zijn of andere doelen hebben dan liefde vinden, roept daarom vragen op.

Toch is het belangrijk om te beseffen dat reality-tv altijd een vorm van montage en redactie kent. Wat wij op beeld zien, is een combinatie van authentieke momenten en keuzes van de productie. Dit zorgt voor een vlotte verhaallijn, maar betekent niet altijd dat alles letterlijk is zoals het wordt gepresenteerd.

Wat weten we zeker over Casa Rural Jijona?

Casa Rural Jijona is een rustiek ogende accommodatie in de omgeving van Alicante. Op basis van online bronnen is het pand onderdeel van een breder vastgoedproject in de regio. Pim, de eerder genoemde investeerder, lijkt een actieve rol te spelen in de ontwikkeling van kavels en het aantrekken van buitenlandse kopers.

Het verblijf zelf heeft diverse kamers en is voorzien van faciliteiten die aansluiten bij de wensen van toeristen die rust zoeken in het Spaanse binnenland. Of het pand ook na de uitzendingen open blijft voor gasten, of dat het enkel diende als decor, is nog niet bevestigd.

De toekomst van Jean-Paul in het programma

Hoe het verhaal van Jean-Paul zich verder ontvouwt, blijft voorlopig nog een verrassing. Dat er meer speelt dan op het eerste gezicht lijkt, is inmiddels duidelijk. Of hij een blijvende indruk achterlaat op de kijkers, zal de tijd moeten uitwijzen. Wat in ieder geval vaststaat, is dat zijn deelname het gesprek flink heeft aangezwengeld.

Reality-kanalen zoals Reality_FBI geven aan al meer te weten over hoe het avontuur van Jean-Paul zal eindigen, maar houden die informatie voorlopig nog voor zich. Voor kijkers is het dus afwachten hoe zijn verhaal zich de komende weken ontwikkelt.

Conclusie: feiten, vragen en verwachtingen

Jean-Paul is zonder twijfel een opvallende deelnemer aan B&B Vol Liefde. Zijn deelname roept vragen op over echtheid, eigenaarschap en intenties binnen het programma. Tegelijkertijd is het belangrijk om met een open blik te kijken naar hoe televisie werkt en welke keuzes nodig zijn voor het creëren van boeiende content.

Of Jean-Paul nu een serieuze liefdeskandidaat is of vooral een vertegenwoordiger van een vastgoedproject, zijn verhaal voegt een interessant hoofdstuk toe aan dit seizoen. De komende weken zullen uitwijzen of zijn deelname leidt tot romantiek, zakelijke promotie of een combinatie van beide.

Lees verder