Algemeen
Kopen Zonder Kijken-stel zet woning al na een dag in de verkoop
Kopen Zonder Kijken: Waarom sommige deelnemers hun droomwoning alweer verkopen
Het populaire televisieprogramma Kopen Zonder Kijken is weer van start gegaan en miljoenen Nederlanders stemden opnieuw af om te genieten van de inmiddels vertrouwde formule. Toch hangt er dit seizoen een waas van melancholie over het programma, want het is de laatste keer dat Martijn Krabbé als presentator te zien is. De reden hiervoor is helaas bij de meeste kijkers inmiddels bekend: de gezondheid van Krabbé laat het niet langer toe om op locatie aanwezig te zijn.

Maar naast het afscheid van een geliefde presentator, speelt er nog iets opvallends rondom het programma. Deelnemers die via het KZK-team aan hun zogenoemde ‘droomwoning’ kwamen, blijken die woningen soms verrassend snel weer van de hand te doen. Wat is hier aan de hand?
Moeilijk om nog geschikte woningen te vinden
Al in 2023 werd duidelijk dat de makers van Kopen Zonder Kijken steeds meer moeite hadden om geschikte kandidaten én geschikte huizen te vinden. De Nederlandse woningmarkt is immers nog altijd oververhit. De huizenprijzen zijn torenhoog, het aanbod is schaars en de eisen van deelnemers zijn soms lastig te combineren met het beschikbare budget.

Dat zorgt ervoor dat het werk van het team – met bouwdeskundige Bob Sikkes en makelaar Alex van Keulen – een steeds grotere uitdaging wordt. Toch slagen ze er keer op keer in om kandidaten een woning te bieden die vaak als ‘beter dan verwacht’ wordt ervaren.
Toch weer verhuizen?
Je zou denken dat als je via Kopen Zonder Kijken je perfecte woning hebt gevonden, je daar jaren of zelfs decennia met plezier blijft wonen. Toch blijkt dat lang niet voor iedereen het geval te zijn. Sommige deelnemers zetten hun nieuwe huis alweer snel te koop.

Veronica Superguide dook in de data op Funda en vond meerdere voorbeelden van voormalige deelnemers die hun woning alweer van de hand doen – en soms op zéér korte termijn. In een aantal gevallen blijkt er een duidelijke reden te zijn, maar andere verkopen roepen vooral verbazing op.
Alex en Pien – een bliksemverkoop met winst
Alex en Pien kregen via Kopen Zonder Kijken een prachtige woning in Nijmegen. Bij de onthulling waren ze door het dolle heen en het leek alsof ze hun droomhuis hadden gevonden. Toch duurde het niet lang voordat er een ‘Te Koop’-bord in de tuin verscheen.

Binnen zes maanden stond de woning op Funda. De reden? Gezinsuitbreiding. Alex en Pien gaven aan dat ze hun gezin gingen uitbreiden en het huis, hoe mooi ook, voor hen niet meer praktisch was. Maar de financiële uitkomst was niet slecht: ze kochten het huis voor 335.000 euro en verkochten het uiteindelijk voor ruim 500.000 euro. Een winst van meer dan 150.000 euro in minder dan een jaar.
Diana en Jeffrey – verkocht na één dag
Waar Alex en Pien nog enkele maanden bleven wonen, deden Diana en Jeffrey daar nog een flinke schep bovenop. Zij besloten hun woning zelfs al na één dag weer in de verkoop te zetten. Een unicum in de geschiedenis van Kopen Zonder Kijken.

Het stel was direct na de onthulling al niet erg enthousiast. Hun nieuwe huis bood slechts 10 vierkante meter extra ruimte ten opzichte van hun oude woning. Bovendien vonden ze het interieur somber en donker. Ze gaven het huis zelfs de bijnaam ‘de grafsteen’ – een duidelijke verwijzing naar hoe ze zich er voelden.
Diana en Jeffrey besloten al snel dat dit geen plek was waar ze gelukkig zouden worden. Inmiddels zijn ze verhuisd naar Nieuw-Vennep, waar ze nu wél in een woning wonen die volledig naar hun smaak is.

Joeke en Fernant – drie jaar later toch de verkoop
Joeke en Fernant maakten juist wél jarenlang gebruik van hun KZK-woning. Pas na drie jaar besloten ze de woning op Funda te plaatsen. De reden is niet helemaal bekend, maar waarschijnlijk was het een combinatie van persoonlijke groei, veranderde woonwensen en wellicht ook financiële mogelijkheden.
Ze vroegen 550.000 euro voor hun huis, een bedrag dat flink boven het gemiddelde ligt en mogelijk ook aangeeft dat er waarde is toegevoegd sinds de verbouwing door het KZK-team. Het huis is inmiddels verkocht, al is niet bekend wat het exacte verkoopbedrag is.

De keerzijde van televisiehuizen
Hoewel Kopen Zonder Kijken vaak gepresenteerd wordt als de ultieme oplossing voor woningzoekenden, laat deze trend ook een andere kant van het verhaal zien. Wonen gaat verder dan alleen een mooi huis. Persoonlijke omstandigheden veranderen, smaak kan evolueren, en soms voelt een woning gewoon niet als ’thuis’ – hoe goed het plaatje ook lijkt.
Daarnaast is het leven na de camera natuurlijk heel anders dan wat er op televisie wordt getoond. Kandidaten ervaren druk, stress, en soms wordt de werkelijkheid iets rooskleuriger voorgesteld dan het uiteindelijk blijkt te zijn. De invloed van familie, vrienden of veranderende werk- of gezinsomstandigheden kunnen allemaal bijdragen aan de beslissing om toch weer te verhuizen.
Speculatie of behoefte?
De snelle verkoop van een ‘televisiewoning’ roept ook ethische vragen op. Gebruiken sommige deelnemers het programma misschien om hun woning op te waarderen en daarna met winst te verkopen? Of is dit vooral toeval en worden de woningen oprecht met goede bedoelingen gekocht?
Experts in de vastgoedsector zeggen dat het lastig te meten is. In de meeste gevallen lijkt het te gaan om persoonlijke omstandigheden, maar dat neemt niet weg dat het tv-programma onbedoeld kan worden ingezet als middel om woningen aantrekkelijker te maken voor verkoop.

Een programma dat meer doet dan huizen zoeken
Wat vaststaat, is dat Kopen Zonder Kijken voor veel mensen meer is dan alleen een zoektocht naar een woning. Het gaat over vertrouwen, het loslaten van controle, en het overdragen van een van de belangrijkste keuzes in je leven aan een team van experts. Soms pakt dat perfect uit, en soms blijkt achteraf dat het toch niet helemaal is wat men had gehoopt.
Voor Martijn Krabbé, Bob Sikkes en Alex van Keulen is het telkens weer een uitdaging om niet alleen een huis te vinden, maar vooral een thuis te creëren. En hoewel het soms pijnlijk is om te zien dat mensen toch vertrekken, blijft de kern van het programma overeind: mensen helpen aan een kans die ze anders misschien nooit hadden gekregen.

Een afscheid én een erfenis
Nu het laatste seizoen met Martijn Krabbé als presentator is begonnen, kijken veel mensen met gemengde gevoelens. Enerzijds is er het plezier van een nieuw seizoen, anderzijds het verdriet om zijn onvermijdelijke afscheid. Martijn heeft zich jarenlang met hart en ziel ingezet voor het programma en was voor velen hét gezicht van Kopen Zonder Kijken.
Zijn vertrek markeert het einde van een tijdperk. Toch blijft zijn stem nog wel hoorbaar in de voice-overs van toekomstige seizoenen, die met meerdere bekende gezichten als gastpresentatoren worden voortgezet.
Dit bericht op Instagram bekijken
Conclusie
Kopen Zonder Kijken blijft een van de meest geliefde woonprogramma’s op de Nederlandse televisie, juist omdat het niet alleen over huizen gaat, maar over mensen. En mensen veranderen, net als hun omstandigheden. Dat sommige deelnemers hun woning uiteindelijk weer verkopen, is geen bewijs van mislukking – het is simpelweg het leven zoals het is.
Wat blijft, is de inspiratie die het programma biedt: vertrouwen durven geven, dromen najagen en geloven dat er altijd een plek is waar jij je écht thuis kunt voelen – zelfs als die plek uiteindelijk een tussenstation blijkt te zijn.

Algemeen
Holland’s Got Talent-kijkers ergeren zich allemaal aan hetzelfde tijdens de finale: ”Tenenkrommend slecht”

Holland’s Got Talent-finale maakt indruk, maar kijkers storen zich massaal aan één element
De grote finale van Holland’s Got Talent zorgde vrijdagavond voor een mix van bewondering en ergernis. Terwijl de tien finalisten het beste van zichzelf gaven in een indrukwekkende liveshow, ging het publiek op sociale media los over iets wat niets met de talenten zelf te maken had. De kritiek richtte zich vooral op de tussendoor-filmpjes van presentatoren Buddy Vedder en Jamai Loman, die door veel kijkers als “flauw” en “tenenkrommend” werden bestempeld.

Tien acts strijden om de hoofdprijs
Na weken van audities, halve finales en emotionele momenten was het vrijdagavond eindelijk zover: de ontknoping van het populairste talentenprogramma van Nederland. Tien acts betraden het podium in een zinderende liveshow, elk met hun eigen stijl en verhaal.
De finale bestond uit optredens van Tha Boyz, Tim, Maaike, Arthur, Vladyslav & Veronika, Melvin, Poleduo Salami, Tiyana, Duo Libra en The Rebels.
Elke act bracht een unieke performance: van spectaculaire dansroutines tot breekbare zangnummers en acrobatiek op hoog niveau. Het publiek in de zaal reageerde enthousiast, en ook thuis lieten kijkers weten onder de indruk te zijn van het talent dat dit seizoen te zien was.
“Wat een finale! Zoveel kwaliteit bij elkaar. Dit is precies waarom ik elk seizoen blijf kijken,” schreef een fan op X.
50.000 euro voor de winnaar
Zoals gebruikelijk stond er in de finale niet alleen eeuwige roem op het spel, maar ook een indrukwekkende geldprijs. De winnaar mocht namelijk een bedrag van 50.000 euro mee naar huis nemen.
De jury — bestaande uit Soundos El Ahmadi, Dan Karaty, Chantal Janzen en Marc-Marie Huijbregts — had de moeilijke taak om uit de tien acts een top drie te kiezen. Volgens Soundos was dat geen makkelijke klus.
“We hebben wel wat discussies gehad, maar we zijn eruit gekomen,” zei ze na afloop van de laatste act.
De jury koos uiteindelijk voor Duo Libra, Tiyana, en het acrobatenkoppel Vladyslav en Veronika als finalisten voor de eindstrijd.
Het was vervolgens aan het publiek in de studio om de uiteindelijke winnaar te kiezen — en dat werd het Oekraïense duo Vladyslav en Veronika.
Toen het verlossende moment kwam en hun naam werd omgeroepen, omhelsden ze elkaar ontroerd en vormden met hun handen een hartje richting het publiek.
“Het is een grote eer om hier te staan en onze kunst met jullie te delen,” zei Vladyslav in zijn dankwoord. “We zijn jullie allemaal ongelooflijk dankbaar.”
Prachtige finale… maar irritatie over filmpjes
Toch was het niet de uitslag die het meest besproken werd op sociale media. Al tijdens de uitzending lieten talloze kijkers weten zich flink te storen aan iets anders: de korte filmpjes met Buddy Vedder en Jamai Loman, die tussen de optredens door werden uitgezonden.
De filmpjes, bedoeld als luchtige tussendoortjes, sloegen volgens veel kijkers volledig de plank mis. Op X verschenen binnen enkele minuten tientallen berichten waarin mensen hun ergernis uitten.
“Wat een kinderachtig gedoe, die filmpjes tussendoor,” schreef iemand.
“Waarom ook die filmpjes? We willen gewoon de acts zien!” reageerde een ander.
Gebruiker Bjørn R. vatte het gevoel van veel kijkers samen:
“Wie o wie bij Holland’s Got Talent dacht dat die filmpjes een leuk idee waren? Mijn god, wat tenenkrommend gênant zeg.”
Ook Ellen B. liet zich horen:
“Waarom ook die filmpjes tussendoor, wat een flauw gedoe.”
En kijker K@@t schreef met een knipoog:
“Mooie finale tot nu toe, maar die filmpjes zijn tenenkrommend. Enne… we willen de talenten zien en niet continu shots van de jury. (Feedback voor volgend seizoen 😉)”
De reacties bleven binnenstromen, en het onderwerp “#HGT” werd al snel trending in Nederland.
Humor of hinder?
Hoewel sommige kijkers de filmpjes met een korreltje zout namen en ze als “gewoon melig” omschreven, was het gros van de reacties kritisch. Veel mensen vonden dat de humor ten koste ging van het tempo en de spanning van de show.
“Bij een finale wil je de optredens beleven, niet afgeleid worden door sketches van de presentatoren,” schrijft een kijker. Een ander voegt toe: “De acts verdienen het volle podium, niet de show eromheen.”
Televisiekenner Marcus den Blanken analyseerde op X waarom dit zoveel irritatie opwekte:
“De kijker investeert weken in de kandidaten en wil in de finale vooral hen zien schitteren. Humor is prima, maar niet als het afleidt van waar het echt om draait.”
Volgens Den Blanken is dit een bekend risico bij talentenshows: de balans tussen entertainment en emotie is dun. “De finale moet voelen als een hoogtepunt, niet als een sketchprogramma.”
Jury onder indruk van de finalisten
Ondanks de kritiek op de tussensegmenten, was de jury vol lof over de finalisten zelf. Dan Karaty sprak lovende woorden over de creativiteit van dit seizoen.
“Het niveau lag ongelooflijk hoog. Wat me vooral raakte, was de passie van de deelnemers. Ze gaven alles, en dat voelde je.”
Chantal Janzen prees vooral de diversiteit van de acts.
“We hebben dans, muziek, acrobatiek, comedy — echt alles voorbij zien komen. Nederland mag trots zijn op dit talent.”
Marc-Marie Huijbregts voegde daar met een glimlach aan toe:
“Ik heb gelachen, ik heb gehuiverd, ik heb ontroering gevoeld. Wat wil je nog meer van een finale?”
Vladyslav en Veronika: een liefdesduo met kracht en elegantie
De winnaars Vladyslav en Veronika stalen de show met hun adembenemende acrobatische performance. Het duo combineerde kracht, elegantie en emotie in een optreden dat het publiek ademloos achterliet.
Ze begonnen hun act in totale stilte, waarna langzaam muziek inzette terwijl ze elkaar omhoog tilden in een choreografie vol vertrouwen en verbinding. Hun optreden werd door de jury omschreven als “magisch” en “haast poëtisch”.
Na hun winst bedankten ze niet alleen het publiek, maar ook de andere finalisten.
“Iedereen hier is een winnaar,” zei Veronika met tranen in haar ogen. “We hebben samen iets moois neergezet.”
Een finale met gemengde gevoelens
Hoewel Holland’s Got Talent een waardige winnaar kreeg en indrukwekkende optredens leverde, zorgden de tussendoorfragmenten voor verdeeldheid onder het publiek.
Op sociale media werd gesuggereerd dat de programmamakers de formule volgend seizoen moeten herzien. “De acts zijn sterk genoeg van zichzelf. Geef ze de volledige spotlight,” schreef een kijker.
Toch blijft de eindbalans positief: miljoenen Nederlanders hebben genoten van het talent, de emoties en de verrassingen die de finale bracht. De kritiek op de filmpjes laat vooral zien hoe betrokken het publiek is — een teken dat het programma leeft als nooit tevoren.


