-

Algemeen

Kijkers diep geraakt door beelden Martijn Krabbé: ´Alsof je zijn afscheid live meemaakt´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Sommige televisiegezichten lijken naadloos met de tijd mee te gaan. Ze worden ouder, maar blijven vertrouwd, alsof ze er altijd al waren. Martijn Krabbé is zo’n figuur. Jarenlang stond hij als joviale sidekick aan de zijde van de makelaar in Kopen Zonder Kijken, een programma waarin dromen werkelijkheid werden. Maar dit seizoen is anders. Dit seizoen staat in een ander licht. Een hard, genadeloos licht.

Een nieuwe toon

Afgelopen maandag ging het nieuwe seizoen van Kopen Zonder Kijken van start, en al snel werd duidelijk dat de sfeer anders was dan voorheen. Waar kijkers normaal gesproken wegdroomden bij verbouwingen en gelukkige koppels, werd nu een emotioneel en confronterend verhaal verteld. Het programma voelde plots rauw en eerlijk, een schaduw over het vertrouwde wooncomfort.

Een onthulling die insloeg als een bom

Eerder dit jaar deelde Martijn Krabbé op Instagram een bericht dat insloeg als een mokerslag. Geen geruchten, geen persbericht – gewoon een directe, persoonlijke mededeling, vergezeld van een foto van hem en zijn dochter. Zijn woorden waren hard en onverbloemd:

“We hebben dat tot nu toe geheim gehouden. Daar was een goede reden voor. Het is niet fijn als andere mensen gaan speculeren over je levensverwachting. Maar Deborah, de kinderen en ik zijn inmiddels wel zover dat we dat mentaal gezien aankunnen.”

En toen, zonder omwegen, de klap in het gezicht:

“Ik heb l0ngk@nker op rechts met een uitzaaiing in de hersenhelft op links. In het laatste stadium en zonder kans op genezing. Zo, dan is dat maar gezegd.”

De realiteit is onverbiddelijk

De boodschap was nuchter en zakelijk, bijna alsof het om een logistiek probleem ging. Maar de realiteit is onverbiddelijk. De ziekte is vergevorderd, de strijd ongelijk. Toch blijft Martijn Krabbé gewoon zijn rol vervullen. Hij staat op de bouwplaats, tussen Bob en Alex, alsof alles normaal is. Alsof er geen onomkeerbaar vonnis boven zijn hoofd hangt.

De camera liegt niet

Wie goed kijkt, ziet echter een andere Martijn. Medicatie heeft zijn tol geëist. Zijn energie is anders, zijn blik serieuzer. De eens zo bekende, levendige presentator oogt grauw en vermoeid. En dat alles wordt versterkt door het feit dat de scènes, hoewel ze seconden na elkaar worden uitgezonden, in werkelijkheid maanden uit elkaar liggen.

Hartverscheurende reacties

Kijkers laten hun emoties de vrije loop. Niet vanwege de zoveelste spectaculaire verbouwing, maar omdat het voelt alsof ze in real-time een afscheid meemaken. De reacties op social media zijn massaal en emotioneel. Mensen realiseren zich dat ze misschien wel voor de laatste keer kijken naar de man die jarenlang een vast gezicht was op televisie.

Een wrang seizoen

Waar Kopen Zonder Kijken ooit draaide om dromen, nieuwe beginnen en gelukkige toekomstplannen, voelt dit seizoen anders. Dit seizoen is een langzaam intredend afscheid. Geen groot drama, geen overdreven emotionele afkondiging, maar een stille aftocht. Tussen bakstenen en vloerverwarming, in een huis dat hij zelf nooit zal betrekken.

De tragische hoofdrol

Martijn Krabbé, de man die jarenlang huizen afleverde aan blije jonge stellen, speelt nu de hoofdrol in een onomkeerbaar script. Het is geen rol die hij koos, maar een die hem werd opgedrongen door het leven zelf. En terwijl de camera draait, kijken we allemaal mee. Niet langer naar een tv-format, maar naar een man die afscheid neemt.

Algemeen

Fata Morgana is volgende Efteling-attractie die verdwijnt: ´Te clichébeeld van Arabische wereld´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De attractie Fata Morgana in de Efteling ligt opnieuw onder vuur. De populaire boottocht, die al sinds 1986 bezoekers meeneemt naar een mysterieuze Oosterse wereld, krijgt steeds vaker kritiek vanwege de manier waarop het Midden-Oosten wordt afgebeeld. Waar de één het ziet als een nostalgische sprookjeservaring, beschouwen anderen het als een verzameling achterhaalde stereotypen die niet meer in deze tijd passen.

Sprookjesachtig of problematisch?

Fata Morgana voert bezoekers langs paleizen, markten, gevangenissen en schatkamers, geïnspireerd op de verhalen van 1001 Nacht. De sfeer is magisch, met kleurrijke decors en spannende scènes. Toch klinkt er steeds meer kritiek dat deze betovering gepaard gaat met problematische beeldvorming. De personages zouden een eenzijdig en denigrerend beeld geven van mensen uit het Midden-Oosten.

Buitenlandse kritiek op de voorstelling

Recent zorgde een reactie van een Franse Reddit-gebruiker voor ophef. Volgens hem laat de attractie Arabische mannen vooral zien als booswichten of criminelen, terwijl vrouwen uitsluitend als verleidelijk of onderdanig worden afgebeeld. In zijn ogen is Fata Morgana geen onschuldige fantasie, maar een pijnlijk stereotype dat kwetsend kan zijn voor mensen met een Midden-Oosterse achtergrond.

Reactie van de Efteling

De Efteling reageerde op de kritiek door te benadrukken dat Fata Morgana nooit bedoeld is als een realistische weergave van het Midden-Oosten. “Het is een fantasiewereld, geïnspireerd op sprookjes,” aldus een woordvoerder. Wel erkent het park dat deze verhalen in het verleden niet altijd inclusief zijn vormgegeven. Tegenwoordig wordt er volgens hen veel zorgvuldiger gekeken naar culturele representatie bij nieuwe attracties.

Verandering in het park

Fata Morgana staat niet op zichzelf. Eerder haalde de Efteling al de attractie Monsieur Cannibale weg, vanwege de racistische connotaties. Die werd vervangen door een verhaal rondom Sindbad de Zeeman. Ook Carnaval Festival werd aangepast, waarbij karikaturen uit onder andere Aziatische en Afrikaanse culturen gematigder zijn afgebeeld. Deze trend wijst erop dat Fata Morgana mogelijk ook in de toekomst zal worden herzien.

Balans tussen nostalgie en actualiteit

De discussie roept de vraag op hoever een themapark moet gaan in het aanpassen van bestaande attracties. Is het wenselijk om alles wat als kwetsend wordt ervaren direct te veranderen? Of kunnen historische attracties blijven bestaan, mits ze in de juiste context geplaatst worden? De balans tussen culturele gevoeligheid en behoud van erfgoed blijft een ingewikkelde kwestie.

Toekomst van Fata Morgana

Voor veel bezoekers is Fata Morgana een dierbare herinnering aan hun jeugd. Toch groeit ook het besef dat sprookjes niet vrijgesteld zijn van maatschappelijke verantwoordelijkheid. De Efteling geeft aan open te staan voor advies van experts en onderzoekt momenteel de mogelijkheden. “We willen dat iedereen zich welkom voelt in ons park,” luidt het standpunt van de organisatie.

Tijd voor dialoog en nuance

Of Fata Morgana daadwerkelijk zal worden aangepast, is nog niet beslist. Duidelijk is wel dat de Efteling steeds bewuster omgaat met diversiteit en representatie. In plaats van snelle oordelen lijkt ruimte voor dialoog belangrijker dan ooit. Wat ooit werd gezien als onschuldig vermaak, wordt nu tegen het licht gehouden. De vraag is: blijft het sprookje zoals het is, of krijgt het een nieuw jasje voor een nieuwe generatie?

Lees verder