-

Algemeen

Emily besluit na wilde nacht in Lang Leve de Liefde om Myrdin te dumpen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Lang Leve de Liefde: vurige start, ijskoude afsluitingen – wat ging er mis tussen Emily & Myrdin (en Sven & Alettie)?

De verwachtingen waren hoog en de chemie leek in eerste instantie niet te missen. Emily en Myrdin vonden elkaar razendsnel in Lang Leve de Liefde. Vanaf het eerste moment leek het een perfecte match. De gesprekken liepen soepel, de interesses sloten naadloos aan en zelfs de fysieke aantrekkingskracht was onmiskenbaar. Toch bleek uiterlijk vertoon niet genoeg om de diepgang te vinden die uiteindelijk nodig is voor liefde. Ook in de andere villa verliep het allesbehalve romantisch. Daar werden datingappfrustraties ingewisseld voor een ongemakkelijke kennismaking tussen Sven en Alettie, die elkaar duidelijk niet zagen zitten. Wat maakt dat een droomdate soms uitmondt in een desillusie?

Emily en Myrdin: van passie naar teleurstelling

De ontmoeting tussen Emily en Myrdin begint zoals velen het zich wensen. Bij het uitwisselen van cadeautjes klikt het meteen. Myrdin is zichtbaar enthousiast over de zelfgebreide muts die Emily hem cadeau doet. De kleine attentie wordt gezien als een teken van oprechte interesse en warmte – iets waar beiden veel waarde aan hechten. Ook hun gedeelde liefde voor gezonde voeding en bewuste levensstijl zorgt voor een sterke klik. Het tweetal duikt samen de keuken in, lacht wat af en maakt zich op voor een ontspannen avond.

In de hottub verandert de sfeer snel van vriendschappelijk naar intiem. De lichamelijke aantrekkingskracht is voelbaar. De regie toont beelden die duidelijk maken dat er meer gebeurt dan wat onschuldige aanrakingen. De spanning loopt op en die leidt tot een intieme douche-ervaring en uiteindelijk een gedeelde nacht in bed. Myrdin lijkt in de zevende hemel. Voor hem is het een bevestiging van wat hij voelt: dit zit goed.

Maar dan volgt de schok. Waar hij op een verlenging rekent, kiest Emily onverwacht voor vertrek. “Er is iets dat ik mis. Een vonkje dat ik dacht dat zou komen, maar dat kwam er niet,” zegt ze eerlijk. “Je bent daarom denk ik niet de man van mijn dromen.” De klap komt hard aan. Myrdin is zichtbaar aangeslagen, begrijpt het niet helemaal en pakt gelaten zijn spullen. De emotionele afstand tussen een nacht vol passie en de plotselinge afwijzing is groot, en voor veel kijkers voelbaar.

Waarom vuur soms dooft vóór het oplaait

De ervaring van Myrdin en Emily laat zien dat lichamelijke aantrekkingskracht niet automatisch leidt tot emotionele verbinding. Wat op papier of in de eerste paar uur als ‘perfect’ voelt, kan in de loop van de dag ineens wringen. Emily’s intuïtieve gevoel dat er ‘iets’ ontbreekt, hoe vaag ook, is vaak doorslaggevend bij het wel of niet zien van toekomstperspectief. Een veelvoorkomend gegeven bij daten: het hart laat zich niet altijd sturen door logica of lust.

Myrdin’s teleurstelling is begrijpelijk. Hij investeerde, opende zich en voelde zich bevestigd in hun connectie. Dat maakt Emily’s eerlijke, maar pijnlijke beslissing extra verwarrend. Toch verdient ze respect voor haar eerlijkheid en helderheid. Liever een duidelijke ‘nee’ dan een aarzelende ‘misschien’ – al voelt dat voor de ander als koude douche.

Sven en Alettie: ongemakkelijk van begin tot eind

In de andere villa maakt de Vlaamse Sven zijn opwachting. Hij is 47 jaar en heeft naar eigen zeggen alle datingapps wel zo’n beetje uitgespeeld. “Je ziet steeds dezelfde gezichten terug,” verzucht hij. Het is één van de redenen dat hij zich aanmeldt voor het televisie-experiment: eindelijk eens een écht gesprek, zonder filters en oppervlakkigheid.

Tegenover hem zit Alettie, die al vier jaar single is en net als Sven haar twijfels heeft over digitaal daten. “Op die apps willen ze alleen maar vieze gesprekken voeren. Ik ben daar helemaal klaar mee,” zegt ze. Haar voorkeur gaat uit naar een LAT-relatie – wel liefde, maar geen dagelijkse ergernissen van samenwonen.

Hoewel de twee op papier iets gemeen lijken te hebben – hun aversie tegen moderne dating – is er vanaf het begin weinig tot geen klik. Alettie is openhartig tegenover een vriendin aan de telefoon. “Het is hem niet hoor. Ik wist het al meteen toen ik binnenkwam.” Haar bezwaren zijn deels uiterlijk gericht – Sven mist een paar tanden, is kaal en heeft een buikje – maar ze maakt ook duidelijk dat de uitstraling en de energie simpelweg ontbreken.

Zelfs Sven’s beperking, het missen van een gedeelte van zijn been, vindt ze niet problematisch op zich. “Als het een leuke kerel is, maakt dat me niet uit,” zegt ze. Maar dat ontbreekt volgens haar volledig. “Ik heb geen enkele chemie. Ik wil hem eigenlijk niet in mijn bed.”

Een mismatch zonder hoop op een vervolg

Waar Emily haar teleurstelling subtiel en met compassie overbrengt, is Alettie veel directer – al dan niet off camera. De eerlijkheid siert haar, maar het is duidelijk dat Sven weinig kans heeft gehad om echt binnen te komen. Soms voel je binnen enkele seconden of iemand je ‘type’ is of niet. Dat is hard, maar realiteit in de wereld van daten.

Hun gezamenlijke activiteiten, hoe vriendelijk ook uitgevoerd, voelen als tijdsverdrijf. De vonk ontbreekt, en dat is voor beide partijen helder. Daarom besluiten ze niet te verlengen. Wat overblijft is een ongemakkelijk afscheid en een ervaring rijker, maar geen liefde.

Wat zeggen deze twee dates over moderne liefde?

De aflevering van Lang Leve de Liefde laat twee verschillende, maar op bepaalde punten vergelijkbare situaties zien. In het geval van Emily en Myrdin is er initieel sprake van vonken, passie en gedeelde interesses. Toch blijkt dat niet voldoende om het fundament voor iets blijvends te leggen. In het geval van Sven en Alettie is er simpelweg geen klik vanaf het eerste moment. Geen vonk, geen nieuwsgierigheid, geen aantrekkingskracht.

Deze voorbeelden onderstrepen dat liefde – en vooral het ontstaan ervan – een uiterst kwetsbaar en onvoorspelbaar proces is. Waar de één zich volledig openstelt en klaar is voor verbinding, ervaart de ander een onbenoembaar gemis. Het maakt daten op televisie niet alleen spannend om naar te kijken, maar soms ook pijnlijk en confronterend.

Conclusie: tussen hoop en realiteit

Wat leren we van de ervaringen van Emily, Myrdin, Sven en Alettie? Dat liefde niet afdwingbaar is. Dat eerlijkheid – hoe pijnlijk ook – belangrijk is. En dat chemie zich niet laat forceren, hoe perfect het plaatje er ook uitziet.

Voor Myrdin is de afwijzing onverwacht en emotioneel zwaar. Voor Emily is het een keuze gebaseerd op gevoel en intuïtie. Voor Sven en Alettie is er vanaf het begin al geen match, ondanks gedeelde teleurstellingen in het datinglandschap.

Lang Leve de Liefde toont hiermee de mooie én moeilijke kanten van liefde zoeken. Soms vind je elkaar, soms verlies je hoop. Maar altijd is er weer een nieuwe kans. Nieuwe ontmoeting. Nieuwe mogelijkheid. Want ook als het even niet lukt, houdt de zoektocht naar liefde nooit op.

Algemeen

The Passion-kijkers herkennen man in het publiek en dat is een hele bekende

Avatar foto

Gepubliceerd

op

The Passion 2025: BN’ers, Hugo de Jonge in het publiek en kritiek op zang Eva Simons

Op donderdagavond zaten honderdduizenden mensen weer aan de buis gekluisterd voor een van de meest bekeken paasprogramma’s van het jaar: The Passion. Al voor de vijftiende keer werd het paasverhaal live opgevoerd, dit keer vanaf een sfeervol verlicht podium in Zeist. Zoals gebruikelijk werd het lijdensverhaal van Jezus opnieuw verteld aan de hand van moderne muziek, bekende Nederlanders in hoofdrollen en een wandelend kruis dat de stad doorkruiste. Maar behalve de indrukwekkende performances, viel er nog iets anders op. Of beter gezegd: iemand. Want wie zat daar nu opeens tussen het publiek? Juist, niemand minder dan Hugo de Jonge. En dat bleef niet onopgemerkt.

Bekende cast, bekende formule

Dit jaar werd de rol van Jezus vertolkt door acteur Dorian Bindels, die bekend werd bij het grote publiek door zijn rollen in series als Goede Tijden, Slechte Tijden. Zijn krachtige uitstraling en gevoelige vertolkingen maakten veel indruk. Eva Simons, zangeres en voormalig lid van de band Raffish, kroop in de huid van Maria. Eddy Zoëy speelde Judas, terwijl Richard Groenendijk werd gecast als Pilatus. Guido Spek, Défano Holwijn en Vajèn van den Bosch namen respectievelijk de rollen van Tomas, Petrus en Maria Magdalena op zich.

Opvallend was de diversiteit in de cast. Jong talent werd afgewisseld met ervaren podiumtijgers, wat voor een dynamisch geheel zorgde. De keuze voor Eddy Zoëy als Judas was volgens sommigen gewaagd, maar bleek verrassend sterk uit te pakken.

Verrassing uit Seefeld

Een onverwacht moment was de verschijning van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde. Het duo, dat eerder dit jaar flink wat aandacht kreeg in het populaire RTL-programma, dook op als ‘Petrus-herkenners’. Speciaal voor deze gelegenheid waren ze uit het Oostenrijkse Seefeld overgevlogen, waar Mike een bed and breakfast runt. Hoewel hun bijdrage klein was, gaf het de uitzending een extra laagje actualiteit en bracht het reality-tv en religieus drama op een originele manier samen.

De grote verrassing: Hugo de Jonge in het publiek

Toch kwam de grootste verrassing van de avond niet van het podium, maar uit het publiek. Kijkers met een scherp oog spotten Hugo de Jonge, de voormalig coronaminister en huidig CDA-politicus, zittend tussen de toeschouwers. Binnen no-time verschenen screenshots op X (voorheen Twitter), waar mensen zich hardop afvroegen of ze hun ogen wel goed gebruikten.

“Wacht… zag ik net Hugo de Jonge zitten bij The Passion?” schreef iemand. Een ander deelde een ingezoomde afbeelding met de woorden: “Hij is het echt!”

Niet alleen gespot: ook onderwerp van grapjes

Al snel kwamen er reacties die verder gingen dan verwondering. Sommigen vonden dat De Jonge niet alleen als toeschouwer had moeten figureren, maar een rol had moeten krijgen in het verhaal. En dan specifiek de rol van Judas. “Hugo de Jonge gespot tussen het publiek bij The Passion. Ze hadden hem de functie van Judas moeten geven. Geen ander die deze rol zo past!”, klonk het op sociale media. Of: “Judas bij The Passion? #HugoDeJonge.”

Het zijn grappen die wellicht voortkomen uit frustraties rondom zijn optreden tijdens de coronacrisis, maar ze maken duidelijk dat De Jonge’s aanwezigheid de gemoederen flink bezighield.

Eva Simons onder vuur

Een ander onderwerp dat flink wat tongen losmaakte, was de zangprestatie van Eva Simons. De zangeres, die de rol van Maria op zich nam, opende de avond met een nummer dat voor veel mensen niet helemaal overtuigend overkwam. “Het klonk zo vals, ik moest de tv zachter zetten,” schreef een kijker op X. “Waarom is Eva Simons gekozen? Dit is toch geen Maria-waardig optreden,” stelde een ander kritisch.

Gelukkig waren er ook mensen die het opnamen voor haar. “Iedereen die commentaar heeft op Eva: zing het zelf maar eens live, in de kou, onder druk van honderdduizenden kijkers. Ze deed het top,” schreef iemand. En: “Mooie kwetsbare vertolking. Niet alles hoeft technisch perfect, soms gaat het om gevoel.”

De kracht van herkenning en live emotie

Wat The Passion elk jaar weer zo sterk maakt, is de combinatie van religieus erfgoed en hedendaagse maatschappelijke thema’s. Door bekende Nederlanders in rollen te plaatsen waarmee het publiek een emotionele band heeft, voelt het verhaal toegankelijk en actueel aan. De liedjes zijn vaak bewerkingen van bekende Nederlandse popnummers, wat zorgt voor herkenning en emotionele impact.

Zo zong Dorian Bindels als Jezus een breekbare versie van “Zonder Jou”, dat veel kijkers wist te raken. Ook het moment waarop Judas (Eddy Zoëy) zijn innerlijke strijd bezong, werd op social media veel besproken. Veel mensen gaven aan kippenvel te hebben gehad. Eén gebruiker schreef: “Het moment dat Judas zijn twijfel uitschreeuwt, dat voelde zó rauw en echt. Eddy Zoëy verrast me positief.”

De setting: Zeist in Paassfeer

De keuze voor Zeist als locatie gaf dit jaar een intiemere sfeer. De stad werd prachtig uitgelicht, met het iconische Slot Zeist als decor. De route van het kruis werd begeleid door tientallen figuranten, vrijwilligers en zingende supporters, die met brandende fakkels het pad verlichtten. Dat zorgde niet alleen voor mooie beelden, maar ook voor extra sfeer. Zelfs kijkers die thuis op de bank zaten, gaven aan kippenvel te hebben gehad bij de beelden van het kruisdraagmoment.

Kijkcijfers en reacties

Hoewel de officiële kijkcijfers nog niet bekend zijn gemaakt, is de verwachting dat ook deze editie van The Passion weer miljoenen mensen heeft bereikt. Op sociale media werd de hashtag #ThePassion massaal gebruikt. Sommigen uitten kritiek, maar over het algemeen was de toon positief. “Het blijft indrukwekkend hoe ze dit elk jaar weer weten neer te zetten,” aldus een veelgelezen reactie.

De reacties op Eva Simons en Hugo de Jonge zorgden voor extra verkeer op sociale platforms, wat de online zichtbaarheid van het programma alleen maar vergrootte.

Een avond die blijft hangen

Of je nu gelovig bent of niet, The Passion blijft een krachtig cultureel evenement. Het weet mensen te raken, gesprekken los te maken en maatschappelijke onderwerpen op een toegankelijke manier aan te snijden. En ja, het zorgt ook voor hilarische, onverwachte en soms controversiële momenten. Van Eva Simons’ opening tot de ‘geheime’ aanwezigheid van Hugo de Jonge: deze editie zal nog lang nagepraat worden.

Conclusie

De vijftiende editie van The Passion bracht weer alles wat je ervan mag verwachten: emotie, muziek, bekende gezichten en verrassingen. Met een cast vol talent, een indrukwekkende setting in Zeist en de nodige rumoer rondom publiek en zangprestaties, was het een aflevering die je niet snel vergeet. Of het nu ging over het optreden van Eva Simons, de performance van Eddy Zoëy, of de onverwachte cameo van Hugo de Jonge – The Passion 2025 had het allemaal.

Heb jij gekeken? Wat vond jij het meest opvallende moment van de avond? Laat het weten in de reacties op Facebook of deel dit artikel met vrienden die ook aan de buis gekluisterd zaten.

Lees verder