Algemeen
Willem-Alexander stapt naar FBI na bizarre onthulling Evert Santegoeds

In een groot interview met Nieuwe Revu blikt Evert Santegoeds, hoofdredacteur van Privé, terug op zijn spraakmakende carrière in de showbizzjournalistiek. Van primeurs die zijn pad kruisten tot sensationele onthullingen, Evert heeft door de jaren heen meerdere keren de aandacht van de koninklijke familie weten te trekken. Een van de meest opzienbarende verhalen? De keer dat koning Willem-Alexander naar de FBI stapte vanwege een publicatie in Privé.
Een Italiaans diner en loslippigheid
Santegoeds deelt hoe sommige van zijn grootste scoops onverwachts op zijn pad kwamen. Eén van zijn meest memorabele verhalen begon tijdens een etentje in een Italiaans restaurant in Amsterdam.
“Ik raakte in gesprek met twee stellen die aan het tafeltje naast dat van ons zaten,” vertelt hij. “Ze vroegen gekscherend wanneer zij eens in de Privé zouden verschijnen. Vervolgens boden ze ons een fles wijn aan, wat leidde tot een gezellige en gemoedelijke avond.”
De alcohol bleek al snel een katalysator voor vertrouwelijke onthullingen. “Aan het einde van de avond vertelde een van die mannen dat hij in Villa Eikenhorst werkte, het toenmalige nieuwe huis van koning Willem-Alexander en koningin Máxima,” vervolgt Evert. “Daar had hij foto’s van en vroeg of dat misschien iets voor mij was. Jezus, wat geweldig.”
Een publicatie die de Oranjes woedend maakte
Wat volgde was een uitgebreide publicatie van maar liefst twintig pagina’s in het weekblad Privé. De reportage, gebaseerd op de foto’s van Villa Eikenhorst, gaf een unieke inkijk in de privéwoning van het koninklijk paar.
De onthulling sloeg in als een bom. “De hele koninklijke familie was natuurlijk woedend,” herinnert Santegoeds zich. “Willem-Alexander was zó boos dat hij zelfs naar de FBI stapte om te achterhalen wie die foto’s had gemaakt.”
Ondanks de inspanningen van de FBI is de identiteit van de fotograaf nooit achterhaald. Het incident liet diepe sporen na in de relatie tussen Santegoeds en de koninklijke familie.
Een gespannen relatie met Willem-Alexander
Santegoeds geeft openlijk toe dat koning Willem-Alexander niet bepaald een fan van hem is. “Het Koninklijk Huis had sowieso al een bloedhekel aan me sinds ik in 1985 meldde dat er iets was voorgevallen tussen Willem-Alexander en een blondine hier in het Amsterdam Hilton. Dat was mijn eerste rechtszaak,” onthult hij.
Sindsdien is de relatie tussen Santegoeds en de koninklijke familie alleen maar verder verslechterd. “Nee, het komt niet meer goed,” zegt hij. “Maar dat maakt mij niets uit. Royaltyreporters die denken dat ze bij die familie horen, mankeren wat.”
De rol van Privé in de Nederlandse media
Privé, onder leiding van Evert Santegoeds, heeft een reputatie opgebouwd als een van de meest spraakmakende entertainmentbladen van Nederland. Met gedurfde onthullingen en controversiële publicaties weet het blad vaak het gesprek van de dag te domineren.
Volgens Santegoeds is het echter belangrijk om te onthouden dat het werk van showbizzjournalisten vaak op gespannen voet staat met de belangen van de beroemdheden over wie ze schrijven. “Het gaat erom het publiek een inkijkje te geven in de levens van mensen die anders onbereikbaar lijken. Dat zorgt soms voor conflicten, maar dat hoort erbij.”
Een lintje voor Santegoeds?
Hoewel Santegoeds onmiskenbaar een belangrijke rol heeft gespeeld in de Nederlandse journalistiek, rekent hij niet op een koninklijke onderscheiding. “Nee, dat komt niet meer goed,” zegt hij lachend. “En dat Albert Verlinde wél een lintje heeft, heeft hij ook niet te danken aan zijn tijd achter de desk bij Boulevard.”
De invloed van onthullingen op het koningshuis
De publicaties van Privé over het koningshuis hebben door de jaren heen veel stof doen opwaaien. Van verhalen over liefdesaffaires tot onthullingen over koninklijke eigendommen, het blad heeft vaak de grenzen opgezocht van wat journalistiek gezien acceptabel is.
Het verhaal over Villa Eikenhorst is daar een goed voorbeeld van. Terwijl sommige mensen het zien als een belangrijke journalistieke prestatie, beschouwen anderen het als een inbreuk op de privacy van de koninklijke familie.
Het grotere plaatje
Evert Santegoeds blijft een controversieel figuur in de Nederlandse media. Zijn vermogen om verhalen op te sporen en te publiceren die zowel bewondering als kritiek oproepen, maakt hem een van de meest besproken journalisten van het land.
Hoewel zijn relatie met Willem-Alexander waarschijnlijk nooit meer zal herstellen, blijft Santegoeds onverminderd doorgaan met zijn werk. Voor hem draait het allemaal om het vertellen van verhalen die mensen raken en fascineren.
De onthulling over Villa Eikenhorst en de daaropvolgende stappen van de koning om de waarheid te achterhalen, benadrukken zowel de kracht als de controverse van showbizzjournalistiek. Het laat zien hoe een ogenschijnlijk onschuldige ontmoeting kan leiden tot een publicatie die de hoogste kringen beroert.
Met een carrière vol hoogte- en dieptepunten blijft Evert Santegoeds een blijvende kracht in de Nederlandse mediawereld. Zijn verhalen blijven mensen boeien en bewijzen keer op keer dat showbizzjournalistiek veel meer is dan alleen roddels en geruchten. Het is een complexe wereld waarin persoonlijke onthullingen en publieke belangen elkaar voortdurend kruisen.

Algemeen
Fantastisch nieuws over Martijn Krabbé: ´Dit had werkelijk niemand nog verwacht´

Martijn Krabbé leeft met de realiteit van een 0ngeneeslijke z1ekte, maar weigert zich volledig door zijn diagnose te laten definiëren. Afgelopen weekend bracht hij samen met zijn vrouw Deborah een betekenisvolle avond door in het gezelschap van goede vrienden. In het huis van RTL-collega Miljuschka Witzenhausen draaide het niet om ziekte, maar om warmte, verbondenheid en het vieren van het leven in zijn meest pure vorm.
Een tafel vol verhalen en herinneringen
Miljuschka had voor deze gelegenheid chef-kok Pépé Topper ingeschakeld. Ze wilde alle ruimte geven aan gesprekken, verbondenheid en de mensen om haar heen. Het koken liet ze daarom los, om zich volledig op haar gasten te kunnen richten. Naast Martijn en zijn vrouw waren ook visagiste Mettina Jager en haar dochter aanwezig. Mettina is zelf ook getroffen door een 0ngeneeslijke t*mor, waardoor het gezelschap werd gevormd door mensen die elkaars strijd en kracht als geen ander begrijpen.
Samen lachen, samen stil zijn
De gesprekken aan tafel gingen niet alleen over ziekte of afscheid, maar juist over het leven, herinneringen en gedeelde momenten. Er werd gelachen, stilgestaan bij geluksmomenten en geproost op het nu. Op Instagram deelde Miljuschka enkele foto’s van de avond en benadrukte ze hoe waardevol zulke ontmoetingen zijn. “De gesprekken, champagne, wijn, eten en liefde waren belangrijker dan foto’s,” schreef ze erbij. De beelden die ze wél plaatste spraken boekdelen: warme blikken, open harten en mensen die elkaar écht zagen.
Pinguïns als levensdoel
Martijn deelde eerder al dat een van zijn persoonlijke wensen onlangs in vervulling ging: een ontmoeting met pinguïns. Het lijkt klein, maar voor hem betekende het alles. In een tijd waarin zoveel zekerheden wegvallen, blijft hij zoeken naar lichtpuntjes — momenten die het leven kleur geven. Zo’n ervaring laat zien hoe belangrijk het is om doelen en dromen te blijven hebben, hoe bescheiden ook.
Meer dan zomaar een diner
Het diner bij Miljuschka was geen gewone avond. Het was een stil statement over de kracht van vriendschap, gedeeld verdriet en onvoorwaardelijke liefde. Lotgenoten, vrienden, collega’s — hoe je het ook noemt — kwamen samen zonder poespas. Gewoon om te zijn, samen te zijn, en elkaar vast te houden op de momenten dat het leven vraagt om zachtheid.
Martijns stille kracht
Door openlijk te delen over zijn gezondheid, maar ook over momenten van geluk, geeft Martijn een gezicht aan hoe je ook met een zware diagnose nog betekenis en verbinding kunt ervaren. Hij laat zien dat er zelfs in het donker nog ruimte is voor licht. En dat liefde, vriendschap en een goede maaltijd soms de beste medicatie zijn die er is.
Voor Martijn zijn het deze momenten die tellen — momenten waarin het leven, ondanks alles, weer even volop gevoeld mag worden.