Algemeen
Willem-Alexander stapt naar FBI na bizarre onthulling Evert Santegoeds
In een groot interview met Nieuwe Revu blikt Evert Santegoeds, hoofdredacteur van Privé, terug op zijn spraakmakende carrière in de showbizzjournalistiek. Van primeurs die zijn pad kruisten tot sensationele onthullingen, Evert heeft door de jaren heen meerdere keren de aandacht van de koninklijke familie weten te trekken. Een van de meest opzienbarende verhalen? De keer dat koning Willem-Alexander naar de FBI stapte vanwege een publicatie in Privé.

Een Italiaans diner en loslippigheid
Santegoeds deelt hoe sommige van zijn grootste scoops onverwachts op zijn pad kwamen. Eén van zijn meest memorabele verhalen begon tijdens een etentje in een Italiaans restaurant in Amsterdam.
“Ik raakte in gesprek met twee stellen die aan het tafeltje naast dat van ons zaten,” vertelt hij. “Ze vroegen gekscherend wanneer zij eens in de Privé zouden verschijnen. Vervolgens boden ze ons een fles wijn aan, wat leidde tot een gezellige en gemoedelijke avond.”
De alcohol bleek al snel een katalysator voor vertrouwelijke onthullingen. “Aan het einde van de avond vertelde een van die mannen dat hij in Villa Eikenhorst werkte, het toenmalige nieuwe huis van koning Willem-Alexander en koningin Máxima,” vervolgt Evert. “Daar had hij foto’s van en vroeg of dat misschien iets voor mij was. Jezus, wat geweldig.”
Een publicatie die de Oranjes woedend maakte
Wat volgde was een uitgebreide publicatie van maar liefst twintig pagina’s in het weekblad Privé. De reportage, gebaseerd op de foto’s van Villa Eikenhorst, gaf een unieke inkijk in de privéwoning van het koninklijk paar.
De onthulling sloeg in als een bom. “De hele koninklijke familie was natuurlijk woedend,” herinnert Santegoeds zich. “Willem-Alexander was zó boos dat hij zelfs naar de FBI stapte om te achterhalen wie die foto’s had gemaakt.”

Ondanks de inspanningen van de FBI is de identiteit van de fotograaf nooit achterhaald. Het incident liet diepe sporen na in de relatie tussen Santegoeds en de koninklijke familie.
Een gespannen relatie met Willem-Alexander
Santegoeds geeft openlijk toe dat koning Willem-Alexander niet bepaald een fan van hem is. “Het Koninklijk Huis had sowieso al een bloedhekel aan me sinds ik in 1985 meldde dat er iets was voorgevallen tussen Willem-Alexander en een blondine hier in het Amsterdam Hilton. Dat was mijn eerste rechtszaak,” onthult hij.
Sindsdien is de relatie tussen Santegoeds en de koninklijke familie alleen maar verder verslechterd. “Nee, het komt niet meer goed,” zegt hij. “Maar dat maakt mij niets uit. Royaltyreporters die denken dat ze bij die familie horen, mankeren wat.”
De rol van Privé in de Nederlandse media
Privé, onder leiding van Evert Santegoeds, heeft een reputatie opgebouwd als een van de meest spraakmakende entertainmentbladen van Nederland. Met gedurfde onthullingen en controversiële publicaties weet het blad vaak het gesprek van de dag te domineren.
Volgens Santegoeds is het echter belangrijk om te onthouden dat het werk van showbizzjournalisten vaak op gespannen voet staat met de belangen van de beroemdheden over wie ze schrijven. “Het gaat erom het publiek een inkijkje te geven in de levens van mensen die anders onbereikbaar lijken. Dat zorgt soms voor conflicten, maar dat hoort erbij.”

Een lintje voor Santegoeds?
Hoewel Santegoeds onmiskenbaar een belangrijke rol heeft gespeeld in de Nederlandse journalistiek, rekent hij niet op een koninklijke onderscheiding. “Nee, dat komt niet meer goed,” zegt hij lachend. “En dat Albert Verlinde wél een lintje heeft, heeft hij ook niet te danken aan zijn tijd achter de desk bij Boulevard.”
De invloed van onthullingen op het koningshuis
De publicaties van Privé over het koningshuis hebben door de jaren heen veel stof doen opwaaien. Van verhalen over liefdesaffaires tot onthullingen over koninklijke eigendommen, het blad heeft vaak de grenzen opgezocht van wat journalistiek gezien acceptabel is.
Het verhaal over Villa Eikenhorst is daar een goed voorbeeld van. Terwijl sommige mensen het zien als een belangrijke journalistieke prestatie, beschouwen anderen het als een inbreuk op de privacy van de koninklijke familie.
Het grotere plaatje
Evert Santegoeds blijft een controversieel figuur in de Nederlandse media. Zijn vermogen om verhalen op te sporen en te publiceren die zowel bewondering als kritiek oproepen, maakt hem een van de meest besproken journalisten van het land.
Hoewel zijn relatie met Willem-Alexander waarschijnlijk nooit meer zal herstellen, blijft Santegoeds onverminderd doorgaan met zijn werk. Voor hem draait het allemaal om het vertellen van verhalen die mensen raken en fascineren.
De onthulling over Villa Eikenhorst en de daaropvolgende stappen van de koning om de waarheid te achterhalen, benadrukken zowel de kracht als de controverse van showbizzjournalistiek. Het laat zien hoe een ogenschijnlijk onschuldige ontmoeting kan leiden tot een publicatie die de hoogste kringen beroert.
Met een carrière vol hoogte- en dieptepunten blijft Evert Santegoeds een blijvende kracht in de Nederlandse mediawereld. Zijn verhalen blijven mensen boeien en bewijzen keer op keer dat showbizzjournalistiek veel meer is dan alleen roddels en geruchten. Het is een complexe wereld waarin persoonlijke onthullingen en publieke belangen elkaar voortdurend kruisen.
Algemeen
Kijkers herkennen nieuwe B&B Vol Liefde-deelnemer en zeggen allemaal hetzelfde

Vanavond gaat het nieuwe seizoen van B&B Vol Liefde officieel van start, en zoals altijd belooft het weer een mix te worden van romantiek, ongemak, hoop en onverwachte televisiepareltjes. Twaalf bed & breakfast-eigenaren wagen opnieuw de sprong in het diepe en stellen niet alleen hun accommodatie, maar ook hun hart open voor een mogelijke nieuwe liefde. Nog vóór de eerste aflevering goed en wel is begonnen, lijkt één deelnemer nu al alle aandacht naar zich toe te trekken. Haar naam: Caroline. En op sociale media draait de vergelijkingsturbine inmiddels op volle toeren.

Een opvallende entree nog vóór de eerste date
Caroline is 67 jaar, woont in het zonnige Estepona in Spanje en heeft een leven achter de rug dat zich grotendeels in België afspeelde. En hoewel de zoektocht naar liefde centraal staat in het programma, zijn het vaak de eerste indrukken die blijven hangen. Bij Caroline was dat niet anders. In de eerste fragmenten die voorafgaand aan de uitzending werden gedeeld, liet ze zich meteen kennen als iemand met een flinke dosis zelfspot.
Zo vertelde ze zonder enige schaamte dat ze zichzelf beschouwt als de “microwave queen” en de “airfryer queen”. Geen culinaire hoogstandjes dus, maar wel eerlijkheid, humor en relativeringsvermogen. Dat leverde haar direct sympathie op bij een groot deel van het publiek. In gesprek met presentatrice Leonie ter Braak liet Caroline zien dat ze precies weet wie ze is en daar ook geen doekjes om windt.

Sociale media zien meteen gelijkenissen
Het duurde niet lang voordat kijkers – of beter gezegd: toekomstige kijkers – hun oordeel al klaar hadden. Op X, Instagram en Facebook stroomden de reacties binnen. Wat vooral opviel, was hoe vaak Caroline werd vergeleken met een andere bekende televisiepersoonlijkheid: Monique, beter bekend als “Mama Mo” uit Winter Vol Liefde en later ook uit De Hanslers.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Is dit de zus van Monique?” vraagt iemand zich hardop af. Een ander schrijft: “Ik zie nu al drama aankomen, dit voelt als Mama Mo 2.0.” En weer een ander gaat nog een stap verder: “Dit zou zó de moeder van Denise kunnen zijn.” De vergelijking met Denise – de voormalige vriendin van Mike Hansler – is snel gemaakt, zeker gezien de uitstraling, het accent en de manier van praten.

Waarom die vergelijking zo snel wordt gemaakt
Dat Caroline zo snel wordt gelinkt aan Mama Mo is eigenlijk niet zo vreemd. Beiden hebben een uitgesproken persoonlijkheid, zijn niet bang om hun mening te geven en lijken een zekere dominantie uit te stralen. Dat hoeft niet per se negatief te zijn, maar het zorgt wel voor dynamiek – en dus voor goede televisie.
Mama Mo wist in Winter Vol Liefde en later in De Hanslers wekelijks de gemoederen bezig te houden met haar bemoeienis, haar scherpe opmerkingen en haar sterke aanwezigheid in het leven van haar zoon Mike. Kijkers projecteren die ervaringen nu automatisch op Caroline, nog voordat ze überhaupt een logé heeft ontvangen.

Fanfavoriet vóór aflevering één
Wat opvallend is: waar Mama Mo in eerste instantie vooral kritiek kreeg, lijkt Caroline juist nu al een schare fans te hebben. Onder de eerste beelden verschijnen opvallend veel positieve reacties. Mensen noemen haar “verfrissend”, “authentiek” en “heerlijk zichzelf”. Sommigen geven zelfs aan speciaal voor haar te gaan kijken.
Dat is bijzonder, want meestal duurt het een paar afleveringen voordat kijkers echt een band opbouwen met een deelnemer. Bij Caroline lijkt die klik er meteen te zijn. Misschien omdat ze niets probeert te verbergen, geen perfecte versie van zichzelf neerzet en zichtbaar plezier heeft in het avontuur.

De kracht én het risico van sterke persoonlijkheden
Toch leert de geschiedenis van dit soort programma’s dat sterke persoonlijkheden ook een risico met zich meebrengen. Ze zorgen voor entertainment, maar kunnen ook botsen met potentiële partners. Niet iedereen kan of wil omgaan met iemand die zo uitgesproken aanwezig is.
Bij B&B Vol Liefde draait het uiteindelijk om de vraag of liefde kan groeien in een omgeving waar mensen zichzelf volledig laten zien. Caroline lijkt dat zonder enige rem te doen. De vraag is of de mannen die naar Estepona afreizen daar ook echt op zitten te wachten, of dat het hen juist afschrikt.
Dit bericht op Instagram bekijken
De schaduw van eerdere realityverhalen
De vergelijking met Mama Mo roept onvermijdelijk ook herinneringen op aan de discussies rond Mike en Denise. In De Hanslers zagen kijkers hoe relaties onder druk kwamen te staan, hoe emoties hoog opliepen en hoe betrokkenen zich soms overweldigd voelden door wat er op televisie gebeurde.
Denise gaf later aan dat ze het mentaal zwaar had gehad en zelfs met een psycholoog naar de eerste aflevering moest kijken. Dat soort verhalen zorgen ervoor dat kijkers kritischer zijn geworden. Ze kijken niet alleen naar romantiek, maar ook naar de impact die zulke programma’s hebben op de deelnemers.
Caroline als katalysator van gesprekken
Wat vaststaat, is dat Caroline nu al gesprekken losmaakt. Over ouder worden en daten. Over zelfstandige vrouwen. Over hoe eerlijk je mag zijn op televisie. En over hoe snel we mensen in hokjes plaatsen op basis van eerdere reality-ervaringen.
Is ze werkelijk vergelijkbaar met Mama Mo? Of is dat vooral een projectie van kijkers die getraumatiseerd zijn door eerdere seizoenen? Dat zal pas blijken wanneer Caroline daadwerkelijk haar deuren opent voor potentiële liefdes.
Een seizoen dat meteen leeft
Dat B&B Vol Liefde nog vóór de eerste aflevering zoveel losmaakt, zegt veel over de kracht van het format. Het publiek kijkt niet meer passief, maar leeft mee, oordeelt vooruit en vormt al meningen op basis van enkele minuten beeldmateriaal.
Caroline lijkt daarin een sleutelrol te spelen. Of ze nu de harten verovert of juist voor verdeeldheid zorgt, één ding is zeker: ze wordt gevolgd, besproken en geanalyseerd. En dat is precies wat realitytelevisie anno nu zo groot maakt.
Vanavond zien we of Caroline inderdaad de nieuwe publiekslieveling wordt – of misschien toch de volgende Mama Mo waar iedereen een mening over heeft. Eén ding is duidelijk: onopgemerkt blijft ze niet.