Algemeen
Rachel Hazes raakt álles kwijt als ze niet ingaat op eisen van Roxeanne
Rachel Hazes lijkt vastbesloten haar juridische strijd voort te zetten, maar heeft ze daarmee niet haar eigen ondergang in de hand? Het geruchtmakende conflict met haar zoon André Hazes jr., en nu ook dochter Roxeanne, dreigt haar steeds verder in een sociaal en financieel isolement te drijven. “Als ze niet ingaat op de eisen van Roxeanne, riskeert ze alles te verliezen,” waarschuwen experts.

De zaak André jr.: Dagvaarding op kerstavond
Een van de meest besproken acties van Rachel Hazes was het dagvaarden van haar zoon André Hazes jr. op kerstavond. Dit alles om te eisen dat hij zijn artiestennaam wijzigt en voortaan “André Hazes jr.” gebruikt. De timing en het motief achter deze stap werden door velen als kil en onnodig hard ervaren. Zelfs insiders uit de mediawereld, zoals Bart Ettekoven, hebben publiekelijk vraagtekens geplaatst bij haar intenties.
Rachel’s pr-man, Guido den Aantrekker, blijft haar verdedigen en benadrukt haar zogenoemde rechtvaardigheidsgevoel. Maar voor velen lijkt deze zaak meer op een persoonlijke vendetta dan een rechtvaardige strijd. De vraag blijft: kan Rachel deze juridische strijd winnen, of zadelt ze zichzelf alleen maar met meer problemen op?
Een patroon van conflict
Volgens paranormaal medium Liesbeth van Dijk is het gedrag van Rachel geen verrassing. In een interview met weekblad Privé analyseert Liesbeth haar houding en voorspelt een sombere toekomst.

“De kosmos wijst naar Rachel als de oorzaak van alle ellende,” zegt Liesbeth. “Ze denkt zwart-wit: als je niet voor haar bent, dan ben je tegen haar.”
Liesbeth stelt dat Rachel’s grootste zwakte een gebrek aan empathie is. “Ze kent nauwelijks nuances of een middenweg. Kritiek ziet ze als een directe aanval. Dit is waarom ze voortdurend ruzie heeft, zelfs met haar eigen kinderen.”
Het breken met Roxeanne
De relatie tussen Rachel en haar dochter Roxeanne Hazes is al jaren moeizaam. Roxeanne heeft haar moeder beschuldigd van manipulatie en financiële onrechtmatigheden rondom de erfenis van wijlen André Hazes. Inmiddels heeft Roxeanne een bodemprocedure aangespannen om de nalatenschap van haar vader veilig te stellen.
Liesbeth van Dijk benadrukt hoe pijnlijk de situatie voor Rachel moet zijn: “Ze heeft het haar kinderen kwalijk genomen dat ze hun eigen weg gingen. Het lukte haar niet om los te laten. Maar in plaats van introspectie kiest ze voor confrontatie. Innerlijk is ze kapot van het feit dat ze haar kinderen niet meer ziet, maar dat geeft ze niet toe.”
Volgens Liesbeth ontbreekt het Rachel aan zelfreflectie. “Het lukt haar niet om te erkennen dat ze fouten heeft gemaakt. Ze kan geen excuses aanbieden. Het is tragisch, want die starheid zorgt ervoor dat ze blijft modderen.”

Het gevaar van juridische halsstarrigheid
De rechtszaak van Roxeanne is niet zomaar een strijd om de erfenis; het is een poging om duidelijkheid en gerechtigheid te krijgen. Eerdere juridische uitspraken hebben al vastgesteld dat Rachel Hazes mogelijk onterecht als erfgenaam is opgetreden.
Nu ligt het aan Roxeanne om in een bodemprocedure definitief vast te stellen wie recht heeft op de nalatenschap.
Liesbeth waarschuwt dat Rachel een groot risico loopt. “Als ze halsstarrig blijft vasthouden aan haar positie en niet toegeeft aan de eisen van Roxeanne, kan ze uiteindelijk alles verliezen: haar geld, haar reputatie en haar familiebanden.”
Therapie als redding?
Veel experts en insiders suggereren dat Rachel Hazes hulp nodig heeft om uit deze neerwaartse spiraal te komen. Liesbeth is daar stellig over: “Therapie zou haar redding kunnen zijn. Het zou haar kunnen helpen om patronen te doorbreken en op een gezondere manier met haar kinderen om te gaan.”

Toch lijkt Rachel weinig geneigd om die stap te zetten. Haar houding wordt door velen als trots en onverzettelijk gezien. Maar hoe lang kan ze dit volhouden zonder ernstige gevolgen voor zichzelf en haar toekomst?
Publieke opinie en toekomstverwachting
Rachel Hazes heeft het afgelopen jaar veel van haar publieke sympathie verloren. Waar ze ooit werd gezien als de sterke weduwe die het erfgoed van André Hazes beschermde, lijkt ze nu vooral bekend om haar onophoudelijke ruzies en juridische strijd. Haar pogingen om controle te houden over haar familie en hun nalatenschap lijken averechts te werken.
De toekomst van Rachel hangt sterk af van de uitkomst van haar juridische gevechten. Zal ze uiteindelijk inzien dat haar starheid haar duur kan komen te staan? Of blijft ze vasthouden aan haar positie, zelfs ten koste van alles wat ze nog heeft?

Conclusie
Het verhaal van Rachel Hazes is een tragisch voorbeeld van hoe onverwerkte emoties en onopgeloste conflicten kunnen escaleren tot een publieke en juridische soap.
Of het nu gaat om haar strijd met André jr. over zijn artiestennaam of de erfeniskwestie met Roxeanne, één ding is duidelijk: zonder verandering in haar houding dreigt Rachel alles kwijt te raken wat haar dierbaar is.
De tijd zal leren of Rachel in staat is om haar eigen rol in deze conflicten te erkennen en stappen te ondernemen naar verzoening. Tot die tijd blijft de spanning binnen de familie Hazes een onderwerp van publieke fascinatie en verdriet.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.