-

Algemeen

Leonie ter Braak onder vuur: ´Karakterloze snol´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Albert Verlinde heeft geen blad voor de mond genomen en harde kritiek geuit op presentatrice Leonie ter Braak. Sinds haar overstap van SBS naar RTL stapelen de geflopte programma’s zich op, en volgens Verlinde ligt de oorzaak vooral bij Leonie zelf. ,,Ik vind haar karakterloos,” aldus Albert in het programma Spot Op.

Overstap naar RTL: Flop of Pech?

De overstap van Leonie ter Braak naar RTL wordt door critici gezien als een mislukking. Tijdens de uitzending van Spot Op stelde presentator Robbyn Jansen de vraag of het falen van haar programma’s te wijten is aan pech of aan Leonie zelf. Albert Verlinde spaarde haar niet. ,,Het is een combinatie, maar het ligt eigenlijk aan haar dat het niet lukt,” reageerde hij scherp.

‘Wie is Leonie Ter Braak?’

Albert Verlinde beschrijft Leonie als iemand die moeite heeft met het uitdragen van een duidelijk profiel. ,,Ik vind haar een beetje karakterloos: wie is nou Leonie ter Braak?” vraagt hij zich af. Hij somt verschillende facetten van haar carrière op. ,,Is ze de vrouw die uitstekende filmrollen speelt? Of de talkshowpresentatrice die we bij WNL leerden kennen? Of toch gebakken lucht, zoals bleek bij de ballonnenshow?” Verlinde benadrukt dat het onduidelijk blijft waar Leonie precies voor staat.

Persoonlijkheid versus Karakter

Hoewel Verlinde haar publiekelijk kritisch benadert, geeft hij ook aan positieve ervaringen met Leonie te hebben. ,,Ze is een leuke vrouw, je kunt ontzettend met haar lachen, en ze heeft een ontwapenende persoonlijkheid. Ze kan zelfs foute humor hebben die ontwapenend werkt,” zegt hij. Toch ontbreekt er volgens Verlinde iets essentieels. ,,Het lukt haar niet om een emotionele connectie met het publiek te maken. Dat heeft echt te maken met karakter.”

Timing van Haar Overstap

Volgens Albert heeft Leonie een strategische fout gemaakt door te vroeg SBS te verlaten. ,,Bij SBS was er momentum. Ze zat in HLF8 en wilde talkshows doen. Inmiddels heeft SBS zich ontwikkeld tot een echte talkshowzender, met programma’s als De Oranjezomer, De Oranjezondag en natuurlijk Vandaag Inside. Leonie had daar een belangrijke rol in kunnen spelen.”

Waarom het Niet Lukt

De kritiek van Verlinde raakt aan een breder probleem. Volgens hem ontbreekt het Leonie niet alleen aan een duidelijke identiteit, maar ook aan het vermogen om een publiek aan zich te binden. ,,Het publiek moet je omarmen, en dat gebeurt bij Leonie niet,” concludeert hij.

Potentie Onbenut

Hoewel Verlinde kritisch is, lijkt hij ook hoop te hebben dat Leonie haar draai kan vinden. Haar veelzijdigheid als actrice en presentatrice biedt kansen, maar dan moet ze wel een duidelijke richting kiezen.

Toekomstperspectief

Leonie ter Braak staat nu voor de uitdaging om zichzelf opnieuw uit te vinden. Haar overstap naar RTL is tot nu toe weinig succesvol gebleken, maar met de juiste keuzes kan ze wellicht alsnog de connectie maken die haar carrière nieuw leven inblaast. Het is nu aan haar om te bepalen welke weg ze inslaat.

Algemeen

Vreselijk nieuws over de graf van ouders Gordon

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Familiekritiek op Gordon laait op na grafplan: “Niet alles draait om hem”

De recente uitspraken van Gordon over zijn plannen om het graf van Whitney Houston een opknapbeurt te geven, hebben voor heel wat opschudding gezorgd. Wat begon als een opvallende persoonlijke missie om het graf van de wereldberoemde zangeres ‘mooier’ te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een onderwerp dat zelfs binnen zijn eigen familie tot spanningen leidt. Zijn nichtje Michelle laat in weekblad Privé van zich horen en spaart haar beroemde oom niet.

Oog voor Whitney, maar wat met zijn eigen familie?

Gordon liet zich recent uit over het graf van Whitney Houston en stelde dat hij plannen heeft om het monument te verbeteren, omdat het volgens hem ‘niet waardig genoeg’ is voor een icoon als zij. De opmerking werd internationaal met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen. Veel mensen vonden het ongepast dat iemand uit Nederland zich bezighoudt met het graf van een Amerikaanse ster, zonder directe band of toestemming van de nabestaanden.

Journalist en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds besloot naar aanleiding van die uitspraken poolshoogte te nemen bij het graf van Gordons eigen ouders in Nederland. Een fotograaf legde vast dat het graf er naar verluidt niet al te best bij ligt. En dat zorgt voor ongemakkelijke vragen.

Auch: kritiek uit eigen kring

Wat Gordon misschien niet had verwacht, is dat ook zijn eigen familie zich nu uitspreekt. Nicht Michelle, dochter van Gordons overleden zus Lydia, vertelt in Privé openhartig over hoe de familie zich al langer niet kan vinden in de manier waarop Gordon omgaat met gevoelige onderwerpen rondom het familiegraf.

Volgens Michelle begon de ergernis al bij de uitvaart van Gordons moeder. “Alles moest gaan zoals hij het wilde,” zegt ze. “Hij had toen camera’s meegebracht en wilde alles vastleggen. Dat voelde voor veel familieleden ongemakkelijk. Niet iedereen wil deel uitmaken van een tv-programma tijdens zo’n intiem moment.”

Meerdere ooms en tantes zouden zich daartegen hebben verzet, stelt ze. Ze wilden niet herkenbaar in beeld verschijnen naast een open kist, en vonden de hele aanpak te veel lijken op een reallifesoap.

Te groot, te pompeus?

Ook het graf zelf zorgt volgens Michelle al jaren voor verdeeldheid. “Het is erg groot en opvallend. Dat paste niet bij hoe de meeste familieleden het voor zich zagen,” vertelt ze. “Er was bezorgdheid over wie het onderhoud zou doen. En helaas bleek al snel dat het graf begon te verzakken. Het moest hersteld worden, en dat is uiteindelijk ook gedaan, maar alleen nadat tante Marja en oma Cor hadden bemiddeld.”

Dat het nu opnieuw aandacht krijgt – dit keer via foto’s in de media – zorgt opnieuw voor frustratie. “Als je je inzet voor het graf van een wereldster aan de andere kant van de oceaan, zorg dan eerst dat het graf van je eigen ouders er netjes bij ligt,” klinkt het.

De pijn van zus Lydia

De spanningen tussen Gordon en zijn zus Lydia, de moeder van Michelle, zijn al langer bekend. Volgens Michelle was Lydia op het eind van haar leven klaar met de publieke uitingen van haar broer. “In een eerdere biografie schreef hij allerlei dingen over de familie. Dat heeft de relatie geen goed gedaan,” zegt ze.

Lydia zou zelfs bewust gekozen hebben voor crematie, juist om te vermijden dat ze ooit in het familiegraf terecht zou komen. “Ze wilde daar absoluut niet liggen. Die beslissing had ze duidelijk genomen.”

Ongevraagde gedenkplaat

Na het overlijden van Lydia, die in 2019 overleed na een kort ziekbed, dook er plots een gedenkplaat voor haar op bij het familiegraf. Michelle en de rest van de familie wisten van niets.

“Dat was echt schrikken,” vertelt Michelle. “Ineens kregen we foto’s doorgestuurd van een marmeren plaat met haar naam erop, bij het graf van haar ouders. Terwijl ze daar helemaal niet begraven ligt. Ze is gecremeerd. We hebben zelfs laten uitzoeken of het juridisch zomaar kon, maar vooral: waarom was er niet even overleg gepleegd?”

Gevoelig erfgoed

Het graf van de ouders van Gordon blijkt voor de familie niet alleen een fysieke, maar ook een emotionele last geworden. Michelle is duidelijk: “Ik kom er niet vaak. Niet omdat ik niet om mijn familie geef, maar omdat ik er niets van mijn moeder terugvind. Voor mij voelt het niet als háár plek.”

Ook het feit dat het graf opnieuw tekenen van verwaarlozing zou tonen, doet pijn. “Kijk, onderhoud is belangrijk. Zeker als je kiest voor zo’n groot, zichtbaar monument. Je moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen om het netjes te houden.”

Geen contact meer

De relatie tussen Gordon en zijn nicht Michelle lijkt inmiddels ernstig bekoeld. In het interview zegt ze dat er nauwelijks nog contact is. “We leven ieder ons eigen leven. En dat is misschien ook wel beter zo. Ik voel me niet meer verbonden met hoe hij met familieherinneringen omgaat.”

Dat Gordon desondanks zelf de regie blijft nemen over zulke gevoelige zaken, wekt bij haar verbazing. “Soms lijkt het alsof hij zijn eigen verhaal boven dat van de rest plaatst. Maar familieherinneringen zijn van iedereen. Niet alleen van hem.”

Wat nu?

De hele situatie roept bredere vragen op over eigenaarschap, rouw, publieke aandacht en respect. Mag je zomaar iets veranderen aan een graf dat gedeeld wordt met anderen? En hoe ver mag je gaan in het documenteren en regisseren van persoonlijke momenten voor het publieke oog?

Wat voor Gordon een manier lijkt om zijn verdriet te verwerken en zijn familie te eren, voelt voor anderen als een stap te ver. En nu ook familieleden zich openlijk uitspreken, lijkt het duidelijk: dit gesprek is nog niet ten einde.

Lees verder