-

Algemeen

Iedereen in vliegtuig moet door storing dezelfde film kijken, tot personeel erachter komt wát er te zien is

Een vlucht van bijna tien uur kan een behoorlijke uitdaging zijn, zeker als het entertainmentsysteem niet naar behoren werkt. Dit overkwam de passagiers van een Qantas-vlucht van Sydney naar Tokio afgelopen zaterdag. Terwijl veel reizigers zich verheugen op een comfortabele vlucht met een film of serie op het scherm voor hen, ging het op deze vlucht niet zoals gepland. Het entertainmentsysteem, normaal per stoel bedienbaar, was namelijk kapot. In plaats van dat iedereen zijn eigen film kon kiezen, werd er één film voor het hele vliegtuig afgespeeld. Vooral ouders met jonge kinderen zaten niet bepaald te wachten op de gekozen film, wat leidde tot enige opschudding.

Het probleem met de filmkeuze

Qantas, de Australische luchtvaartmaatschappij, heeft inmiddels haar excuses aangeboden voor de ongemakkelijke situatie aan boord. Het entertainmentsysteem van het vliegtuig werkte niet zoals het hoort, waardoor het voor passagiers onmogelijk was hun eigen film te kiezen. Om de reizigers toch enig vermaak te bieden, besloot het cabinepersoneel om op alle schermen dezelfde film af te spelen, een oplossing die in theorie redelijk leek. Wat echter een poging was om het ongemak te verlichten, veranderde al snel in een probleem, vooral voor gezinnen met kinderen.

Op verzoek van enkele passagiers koos het cabinepersoneel voor de film Daddio, met Dakota Johnson in de hoofdrol. Deze film gaat over een taxichauffeur en een passagier die diepgaande gesprekken voeren over hun persoonlijke levens en relaties. Hoewel dit misschien een interessante keuze leek voor een lange vlucht, bleek al snel dat de inhoud niet geschikt was voor het gehele publiek aan boord.

Geschikt voor volwassenen, niet voor kinderen

Wat de stewards blijkbaar over het hoofd zagen, was dat Daddio een zogenoemde “R-rated” film is. Dit betekent dat de film niet geschikt is voor minderjarigen vanwege volwassen thema’s, waaronder seksueel getinte scènes en expliciete naaktheid. Voor volwassenen is dit wellicht geen probleem, maar in een vliegtuig vol gezinnen met kinderen, was dit absoluut geen ideale filmkeuze. Passagiers deelden hun ervaringen op sociale media, en één reiziger beschreef het moment met enige overdrijving als “veertig minuten penissen en borsten”.

De situatie werd nog ongemakkelijker toen bleek dat het onmogelijk was om de schermen individueel uit te schakelen. Hierdoor moesten alle passagiers, inclusief kinderen, de film bekijken. Terwijl de ouders zich waarschijnlijk ongemakkelijk voelden, begrepen de kinderen misschien niet helemaal wat ze zagen, maar de expliciete inhoud leidde zonder twijfel tot een ongemakkelijke sfeer in de cabine.

Reacties van passagiers

Op sociale media deelden passagiers hun verbazing over de situatie. Eén passagier schreef dat je de “schokken door het hele vliegtuig” kon voelen, terwijl ouders probeerden hun kinderen af te leiden van de expliciete scènes op het scherm. Het bleek onmogelijk om de seksueel getinte appjes en andere expliciete elementen in de film te vermijden, vooral voor degenen zonder koptelefoon. Een andere passagier meldde dat het bijna veertig minuten duurde voordat het cabinepersoneel ingreep en de film verving door een meer geschikte familiefilm, Inside Out 2, een geanimeerde film die perfect was voor het diverse publiek aan boord.

Excuus van Qantas

Qantas heeft erkend dat de filmkeuze voor de vlucht niet geschikt was voor het gehele publiek. De luchtvaartmaatschappij gaf aan de situatie te onderzoeken en bood haar excuses aan aan de passagiers. “De film was duidelijk niet geschikt om af te spelen voor het hele vliegtuig,” aldus een woordvoerder van Qantas. Het incident is een herinnering aan hoe belangrijk het is om zorgvuldig te overwegen welke films worden getoond in situaties waar een gemengd publiek aanwezig is, vooral wanneer gezinnen met kinderen aanwezig zijn.

De passagiers waren uiteraard niet te spreken over de situatie. Voor veel gezinnen was het al lastig genoeg om jonge kinderen tijdens een lange vlucht bezig te houden, en het feit dat zij werden geconfronteerd met expliciete beelden maakte het er niet makkelijker op. Gelukkig werd er na de eerste film gekozen voor de veilige optie van Inside Out 2, een film die geschikt is voor alle leeftijden, gevolgd door een natuurdocumentaire over Nieuw-Zeeland.

Gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij

Hoewel dit incident voor Qantas mogelijk een klein smetje is op hun imago, hebben zij snel gereageerd door hun excuses aan te bieden en het voorval te onderzoeken. Het laat echter ook zien hoe belangrijk het is dat luchtvaartmaatschappijen de behoeften van hun passagiers goed begrijpen, vooral wanneer het entertainmentsysteem niet naar behoren werkt. De keuze van een film die geschikt is voor alle leeftijden is in dergelijke gevallen essentieel om situaties als deze te voorkomen.

In de wereld van intercontinentale vluchten is comfort vaak van groot belang, en entertainment speelt daarbij een cruciale rol. Voor veel passagiers is het kijken van een film of serie een manier om de lange reistijd draaglijker te maken. Als het entertainmentsysteem niet werkt zoals het hoort, kan dat een vlucht aanzienlijk minder prettig maken. Het is dan aan de luchtvaartmaatschappij om ervoor te zorgen dat alle passagiers, van jong tot oud, kunnen genieten van een veilige en comfortabele reis zonder zich zorgen te hoeven maken over wat er op hun schermen verschijnt.

Conclusie

De situatie op de Qantas-vlucht van Sydney naar Tokio afgelopen zaterdag laat zien hoe belangrijk het is om in een gemengde omgeving, zoals een vliegtuig, de juiste keuzes te maken wat betreft vermaak. Hoewel de luchtvaartmaatschappij het probleem snel heeft erkend en haar excuses heeft aangeboden, is het incident een herinnering aan hoe gemakkelijk het is om over het hoofd te zien wat passend entertainment is voor een divers publiek.

Het ongemak dat ouders en kinderen hebben ervaren tijdens de vertoning van de R-rated film Daddio was ongetwijfeld groot, maar gelukkig werd de situatie uiteindelijk opgelost met de vertoning van een familievriendelijke film. Toch zullen passagiers deze ervaring niet snel vergeten, en het dient als een waarschuwing voor luchtvaartmaatschappijen wereldwijd om beter op te letten bij het kiezen van entertainmentopties voor hun passagiers.

Heb jij ooit een vergelijkbare situatie meegemaakt tijdens een vlucht? Deel je ervaring in de comments!

Algemeen

NIEUWS ⚡ | Vrienden heengegaan in Tesla nadat ‘de elektronische deuren het begaven’ en ze niet naar buiten konden

In de vroege ochtend van 24 oktober vond in Toronto, Canada, een tragisch incident plaats waarbij een Tesla-auto na een b0tsing begon te r0ken, wat leidde tot een noodsituatie voor de vier inzittenden. De passagiers, Jay Sisodiya, Digvijay Patel, Neelraj Gohil en zijn zus Ketaba Gohil, waren tussen de 26 en 32 jaar oud. Het incident werpt niet alleen een schaduw over de veiligheid van elektrische voertuigen, maar stelt ook vragen over hoe toegankelijk deze voertuigen zijn in noodsituaties. Dankzij de moedige actie van een voorbijganger, Rick Harper, werd één van de inzittenden, een jonge vrouw, gered. Dit incident benadrukt echter ook de dringende noodzaak voor verbeteringen in de veiligheidsmechanismen van elektrische voertuigen.


Een daad van moed: Rick Harper in actie

Rick Harper, een medewerker van Canada Post, bevond zich toevallig in de buurt van het 0ngeval toen hij hulpgeroep hoorde. Zonder te aarzelen snelde hij naar het voertuig en trof een kritieke situatie aan. Door de r00kontwikkeling en het gebrek aan zichtbaarheid was het moeilijk te bepalen hoeveel mensen in de auto zaten. Harper wist een passagier te redden door een ruit in te slaan, nadat hij ontdekte dat de elektronische deuren niet functioneerden.

In een interview met de Toronto Star deelde Harper zijn ervaringen:
“Je kon de deuren niet openen. Ik neem aan dat de jonge vrouw de deur van binnenuit probeerde te openen, maar het lukte haar niet. Of dat door de batterij kwam of iets anders, weet ik niet, maar ze was wanhopig.”

Harper’s snelle handelen redde een leven, maar hij benadrukte dat de situatie veel chaotischer en moeilijker was dan hij had kunnen voorzien. Het incident roept grote zorgen op over hoe elektrische voertuigen reageren in noodsituaties.


Veiligheidsuitdagingen van elektrische voertuigen

Elektrische voertuigen zoals die van Tesla hebben veel voordelen, maar het incident in Toronto legt ook enkele kwetsbaarheden bloot. Tesla’s deuren werken elektronisch en zijn afhankelijk van stroom. Bij een storing, zoals na een zware b0tsing, kunnen deze systemen falen. Br*ndweerkapitein Randy Schmitz, een expert in voertuigveiligheid, wijst op de uitdagingen die elektrische voertuigen kunnen opleveren voor h*lpdiensten.

“Wanneer de stroomtoevoer wordt onderbroken, zijn deuren vaak niet meer te bedienen via de standaardknoppen. Dit kan het voertuig ontoegankelijk maken voor zowel inzittenden als hulpverleners.”

Hoewel deze technologieën ontworpen zijn voor gebruiksgemak, blijkt dat ze in noodsituaties juist een obstakel kunnen vormen.


De rol van batterijen in r00kontwikkeling

Een ander punt van zorg is de rol van lithium-ionbatterijen bij r00kontwikkeling. Tesla gebruikt geavanceerde batterijpakketten die ontworpen zijn om veilig en efficiënt energie te leveren. Bij beschadiging kunnen deze batterijen echter hitte en r00k produceren, wat de situatie aanzienlijk gevaarlijker maakt.

Adjunct-br*ndweercommandant Jim Jessop legt uit dat de r00k die ontstond in Toronto waarschijnlijk werd veroorzaakt door beschadigde accucellen. Deze cellen kunnen blijven reageren, waardoor er sprake is van een aanhoudende r00k- en hitteontwikkeling. Dit maakt het blussen van elektrische voertuigen veel complexer dan bij voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor.


Tesla’s veiligheidsclaims onder de loep

Tesla heeft een sterke reputatie als het gaat om innovatieve technologie en veiligheidssystemen. Het merk beweert dat hun voertuigen, zoals de Model S, Model 3, Model X en Model Y, behoren tot de veiligste voertuigen ter wereld. De batterijen zijn laag in het chassis geplaatst, wat niet alleen zorgt voor stabiliteit, maar ook passagiers beschermt tijdens een botsing.

In theorie biedt dit ontwerp bescherming tegen letsel en beperkt het de kans op batterijbeschadiging. Tesla benadrukt ook dat hun systemen zijn ontworpen om r00kontwikkeling te isoleren en warmte af te voeren. Echter, het incident in Toronto toont aan dat er in praktijk nog steeds risico’s bestaan, vooral wanneer elektronische toegangssystemen falen.

“In reële noodsituaties blijkt dat zelfs de meest geavanceerde technologie kwetsbaarheden kan hebben,” aldus Schmitz.


Afhankelijkheid van elektronische toegang

Een van de grootste lessen uit dit incident is het belang van redundantie in toegangssystemen. Tesla’s elektronische deuren, die zijn ontworpen voor comfort en gebruiksgemak, zijn niet altijd betrouwbaar in noodsituaties. Zonder stroomtoevoer kunnen passagiers of hulpverleners niet snel handelen, wat kostbare seconden kan kosten in levensbedreigende situaties.

Veel experts pleiten voor de toevoeging van mechanische noodontgrendelingen die handmatig kunnen worden bediend, zelfs bij stroomuitval. Dit zou de veiligheid van elektrische voertuigen aanzienlijk kunnen verbeteren en stressvolle situaties voor inzittenden en reddingswerkers verminderen.


De toekomst van elektrische voertuigen

Het incident in Toronto onderstreept de noodzaak van voortdurende innovatie en verbetering in de ontwerp- en veiligheidsprotocollen van elektrische voertuigen. Nu deze voertuigen steeds vaker de weg op gaan, moeten fabrikanten extra stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze in elke situatie veilig en toegankelijk zijn.

Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld overwegen om aanvullende veiligheidsmechanismen te implementeren, zoals handmatige deurontgrendelingen en verbeterde br*ndpreventiesystemen. Hulpdiensten zouden ook beter getraind moeten worden om te gaan met elektrische voertuigen in noodsituaties.


Conclusie: Lessen uit Toronto

Het tragische incident in Toronto biedt waardevolle inzichten in de uitdagingen en risico’s van elektrische voertuigen. Terwijl de technologie enorme vooruitgang heeft geboekt op het gebied van efficiëntie en gebruiksgemak, toont dit voorval aan dat er op het gebied van veiligheid nog veel werk te doen is.

Met de moedige actie van Rick Harper als lichtpuntje, blijft het cruciaal dat fabrikanten en veiligheidsinstanties samenwerken om elektrische voertuigen veiliger en toegankelijker te maken. Alleen door deze stappen te nemen, kunnen we ervoor zorgen dat deze innovatieve technologie niet alleen de toekomst van transport, maar ook van veiligheid vertegenwoordigt.

Lees verder