Daarnaast zien sommige mensen de b0etes als een middel om de
staatskas te spekken. Aangezien het kabinet naar verwachting vanaf
2028 zo’n 59 miljoen euro aan verkeersb0etes wil innen, lijkt er
een financiële prikkel te zijn om het aantal b0etes te verhogen.
Dit bedrag zou deels afkomstig moeten zijn uit de vervanging en
uitbreiding van flitspalen en trajectcontrolesystemen, evenals de
introductie van nieuwe ‘focusflitsers’, die gericht zijn op het
controleren van telefoongebruik achter het stuur.
Het Plan voor Verkeersb0etes in de
Toekomst
Zoals vermeld, wil het kabinet in de komende jaren meer
inkomsten genereren uit verkeersb0etes door technologische
innovaties toe te passen. Een van de speerpunten hierbij is het
uitbreiden van het aantal digitale flitspalen, die dag en nacht
actief zijn. Ook wordt er gewerkt aan de installatie van extra
trajectcontrolesystemen. Deze systemen monitoren de snelheid over
een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan gewone
flitspalen. Bovendien zijn de nieuwe ‘focusflitsers’ bedoeld om
automobilisten te beb0eten die hun telefoon gebruiken tijdens het
rijden, een overtreding die in 2025 dus 380 euro
kost.

Met deze maatregelen hoopt de overheid enerzijds de
verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds te voldoen aan de
budgettaire behoeften. Toch is er weerstand tegen de plannen, omdat
velen vinden dat de overheid te veel leunt op b0etes als
inkomstenbron. In plaats van meer te investeren in handhaving,
stellen critici dat er meer geld moet gaan naar het verbeteren van
de verkeersinfrastructuur en het bieden van voorlichting aan
weggebruikers.
CJIB: Een B0ete Niet Betalen Heeft Grote
Gevolgen
Het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), dat
verantwoordelijk is voor de inning van verkeersb0etes, dringt er
bij automobilisten op aan om hun b0etes op tijd te betalen om
verdere verhogingen te voorkomen. Momenteel betaalt 84 procent van
de mensen hun b0etes op tijd, maar voor degenen die dat niet doen,
kunnen de gevolgen fors zijn.

Zoals eerder vermeld, worden b0etes met 50 procent verhoogd als
ze niet tijdig worden betaald. Indien er daarna nog steeds geen
betaling volgt, wordt de b0ete met 100 procent verhoogd. Bij
aanhoudende wanbetaling kan het CJIB overgaan tot het inschakelen
van deurwaarders, het leggen van loonbeslag of het in beslag nemen
van eigendommen. Deze maatregelen kunnen een relatief kleine
verkeersovertreding veranderen in een serieuze financiële last.
Daarnaast is er ook sprake van extra administratiekosten. Elke
b0ete wordt standaard verhoogd met 9 euro
administratiekosten. Dit bedrag blijft in 2025 ongewijzigd, ondanks
de algemene verhogingen van de b0etes zelf.
De Vergelijking met Zware Misdrijven
Een van de meest gehoorde kritieken op het huidige b0etesysteem
is dat relatief lichte verkeersovertredingen soms net zo zwaar
worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling. Dit punt
wordt regelmatig aangehaald door critici die wijzen op de
scheefgroei tussen verkeersb0etes en andere strafrechtelijke
b0etes.

Bijvoorbeeld, de b0ete voor het zonder vergunning parkeren op
een gehandicaptenplaats is in 2025 500 euro, wat
meer is dan de b0ete voor mishandeling, die vaak rond de
400 euro ligt. Dit roept de vraag op of de
strafmaat voor verkeersovertredingen in verhouding staat tot de
ernst van de overtreding.
De overheid verdedigt de hoge b0etes echter door te wijzen op
het belang van verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal
verkeersovertredingen. Volgens het kabinet dragen de hoge b0etes
bij aan een veiliger verkeer en zijn ze bedoeld als een
afschrikmiddel voor gevaarlijk rijgedrag.
Vooruitblik op 2025 en Verder
Hoewel de verhoging van verkeersb0etes in 2025 voor veel
automobilisten als een onaangename verrassing komt, is het niet de
eerste keer dat de b0etes stijgen. Sinds 2023 zijn de tarieven al
met 8,6 procent gestegen, en in 2024 werd daar nog eens 10 procent
aan toegevoegd. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren
zal voortzetten, vooral omdat de overheid streeft naar meer
inkomsten uit b0etes.

Vanaf 2028 verwacht het kabinet extra inkomsten te genereren
door de uitbreiding van flitspalen en trajectcontroles. Met de
toevoeging van nieuwe technologieën, zoals focusflitsers, lijkt het
erop dat overtreders het steeds moeilijker zullen krijgen om b0etes
te vermijden.
Automobilisten zullen dan ook goed op moeten letten om b0etes te
voorkomen, vooral nu lichte overtredingen, zoals te hard rijden of
foutparkeren, steeds duurder worden. Het is ook verstandig om
b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen.
Key Points:
- B0eteverhogingen in 2025: De meeste
verkeersb0etes stijgen met 10 euro, met b0etes variërend van
30 euro voor kleine snelheidsovertredingen tot
500 euro voor het parkeren op een
gehandicaptenplaats zonder vergunning.
- Inflatiecorrectie: De verhogingen zijn
gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent, volgens het
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
- Kritiek op hoge b0etes: Er is kritiek dat
verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare
feiten zoals mishandeling, wat tot verzet in de maatschappij kan
leiden.
- Administratiekosten blijven ongewijzigd: Naast
de verhoging van de b0etes blijft de administratievergoeding van
9 euro per b0ete hetzelfde.
- Meer inkomsten via flitspalen en
trajectcontroles: Vanaf 2028 verwacht het kabinet meer
inkomsten door de uitbreiding van digitale flitspalen en
focusflitsers die controleren op telefoongebruik.
- Betaal op tijd: Automobilisten die hun b0etes
niet op tijd betalen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke
verhogingen en juridische maatregelen zoals loonbeslag en
deurwaarders.