-

Algemeen

500 euro voor parkeren op parkeerplaats gehandicapten: dit zijn de boetetarieven van 2025

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Verkeersb0etes in Nederland zullen in 2025 opnieuw stijgen, waarbij de meeste b0etes met gemiddeld 10 euro omhoog gaan. Deze jaarlijkse stijging is volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent. De verhogingen hebben invloed op een breed scala aan verkeersovertredingen, van foutparkeren tot te hard rijden. Automobilisten zullen dieper in de buidel moeten tasten als ze de regels overtreden. In dit artikel bespreken we welke b0etebedragen in 2025 van kracht zijn en welke factoren deze verhogingen beïnvloeden.

B0etebedragen voor 2025

De meest opvallende b0ete voor 2025 is die voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning, die stijgt naar maar liefst 500 euro. Dit is een stijging van 10 euro ten opzichte van 2024. Hieronder een overzicht van enkele andere veelvoorkomende verkeersovertredingen en hun bijbehorende b0etes in 2025:

  • Niet dragen van een gordel: 165 euro
  • Rijden door rood licht: 310 euro
  • Handheld bellen tijdens het rijden: 380 euro
  • Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom: variërend van 30 euro (bij 4 km/u te hard) tot 410 euro (bij 25 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 390 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen op de snelweg: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 380 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning: 500 euro
  • Parkeren op een invalidenparkeerplaats: 380 euro

Alle bedragen zijn exclusief de vaste administratiekosten van 9 euro.

Waarom stijgen de b0etes?

De verhoging van de verkeersb0etes in 2025 is een directe uitwerking van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor dit jaar is het indexeringspercentage vastgesteld op 3,2 procent. Deze inflatiecorrectie wordt al jaren toegepast op b0etebedragen om ze in lijn te houden met de algemene prijsstijgingen in het land. Hoewel dit elk jaar gebeurt, zorgt het steeds voor discussies, vooral omdat sommige b0etes nu als disproportioneel hoog worden gezien ten opzichte van de overtredingen die ermee worden bestraft.

Opvallend is dat het 0penbaar Ministerie (0M) vorig jaar nog voorstelde om de verkeersb0etes juist te verlagen. Het OM stelde dat de 0oetes met 30 procent omlaag zouden moeten, omdat ze momenteel in sommige gevallen bijna net zo hoog zijn als straffen voor zware strafbare feiten. Bijvoorbeeld, een b0ete voor mishandeling ligt vaak rond de 400 euro, terwijl iemand die zonder vergunning op een gehandicaptenplaats parkeert, 500 euro moet betalen.

Kritiek op de Verhoging van B0etes

De verhogingen roepen de vraag op of de b0etes hun doel nog wel dienen. Verkeersb0etes zijn bedoeld om mensen aan te moedigen zich aan de verkeersregels te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Critici, waaronder het OM, vrezen echter dat de steeds hogere b0etes een averechts effect kunnen hebben. Het risico bestaat dat mensen b0etes als een middel zien om geld uit hun zak te kloppen in plaats van als een preventieve maatregel voor verkeersveiligheid.

Bovendien zijn er zorgen over de effecten van deze hoge b0etes op de samenleving. Het kan leiden tot meer weerstand tegen handhaving, vooral omdat de b0etes in sommige gevallen als buitenproportioneel worden ervaren. De stijging van b0etes voor lichte verkeersovertredingen, zoals foutparkeren, zou kunnen leiden tot meer verzet en spanningen in de maatschappij.

Dit kan vooral problematisch worden voor mensen met een lager inkomen, die moeite hebben om de hoge b0etes te betalen. Wanneer iemand de b0ete niet op tijd kan betalen, worden er aanzienlijke verhogingen toegepast: een b0ete wordt eerst met 50 procent verhoogd, en als deze verhoging ook genegeerd wordt, stijgt het bedrag met nog eens 100 procent. Hierdoor kunnen relatief kleine b0etes uiteindelijk uitgroeien tot een grote financiële last.

Daarnaast zien sommige mensen de b0etes als een middel om de staatskas te spekken. Aangezien het kabinet naar verwachting vanaf 2028 zo’n 59 miljoen euro aan verkeersb0etes wil innen, lijkt er een financiële prikkel te zijn om het aantal b0etes te verhogen. Dit bedrag zou deels afkomstig moeten zijn uit de vervanging en uitbreiding van flitspalen en trajectcontrolesystemen, evenals de introductie van nieuwe ‘focusflitsers’, die gericht zijn op het controleren van telefoongebruik achter het stuur.

Het Plan voor Verkeersb0etes in de Toekomst

Zoals vermeld, wil het kabinet in de komende jaren meer inkomsten genereren uit verkeersb0etes door technologische innovaties toe te passen. Een van de speerpunten hierbij is het uitbreiden van het aantal digitale flitspalen, die dag en nacht actief zijn. Ook wordt er gewerkt aan de installatie van extra trajectcontrolesystemen. Deze systemen monitoren de snelheid over een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan gewone flitspalen. Bovendien zijn de nieuwe ‘focusflitsers’ bedoeld om automobilisten te beb0eten die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden, een overtreding die in 2025 dus 380 euro kost.

politieagenten

Met deze maatregelen hoopt de overheid enerzijds de verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds te voldoen aan de budgettaire behoeften. Toch is er weerstand tegen de plannen, omdat velen vinden dat de overheid te veel leunt op b0etes als inkomstenbron. In plaats van meer te investeren in handhaving, stellen critici dat er meer geld moet gaan naar het verbeteren van de verkeersinfrastructuur en het bieden van voorlichting aan weggebruikers.

CJIB: Een B0ete Niet Betalen Heeft Grote Gevolgen

Het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), dat verantwoordelijk is voor de inning van verkeersb0etes, dringt er bij automobilisten op aan om hun b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen. Momenteel betaalt 84 procent van de mensen hun b0etes op tijd, maar voor degenen die dat niet doen, kunnen de gevolgen fors zijn.

boete boa

Zoals eerder vermeld, worden b0etes met 50 procent verhoogd als ze niet tijdig worden betaald. Indien er daarna nog steeds geen betaling volgt, wordt de b0ete met 100 procent verhoogd. Bij aanhoudende wanbetaling kan het CJIB overgaan tot het inschakelen van deurwaarders, het leggen van loonbeslag of het in beslag nemen van eigendommen. Deze maatregelen kunnen een relatief kleine verkeersovertreding veranderen in een serieuze financiële last.

Daarnaast is er ook sprake van extra administratiekosten. Elke b0ete wordt standaard verhoogd met 9 euro administratiekosten. Dit bedrag blijft in 2025 ongewijzigd, ondanks de algemene verhogingen van de b0etes zelf.

De Vergelijking met Zware Misdrijven

Een van de meest gehoorde kritieken op het huidige b0etesysteem is dat relatief lichte verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling. Dit punt wordt regelmatig aangehaald door critici die wijzen op de scheefgroei tussen verkeersb0etes en andere strafrechtelijke b0etes.

Bijvoorbeeld, de b0ete voor het zonder vergunning parkeren op een gehandicaptenplaats is in 2025 500 euro, wat meer is dan de b0ete voor mishandeling, die vaak rond de 400 euro ligt. Dit roept de vraag op of de strafmaat voor verkeersovertredingen in verhouding staat tot de ernst van de overtreding.

De overheid verdedigt de hoge b0etes echter door te wijzen op het belang van verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersovertredingen. Volgens het kabinet dragen de hoge b0etes bij aan een veiliger verkeer en zijn ze bedoeld als een afschrikmiddel voor gevaarlijk rijgedrag.

Vooruitblik op 2025 en Verder

Hoewel de verhoging van verkeersb0etes in 2025 voor veel automobilisten als een onaangename verrassing komt, is het niet de eerste keer dat de b0etes stijgen. Sinds 2023 zijn de tarieven al met 8,6 procent gestegen, en in 2024 werd daar nog eens 10 procent aan toegevoegd. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, vooral omdat de overheid streeft naar meer inkomsten uit b0etes.

Vanaf 2028 verwacht het kabinet extra inkomsten te genereren door de uitbreiding van flitspalen en trajectcontroles. Met de toevoeging van nieuwe technologieën, zoals focusflitsers, lijkt het erop dat overtreders het steeds moeilijker zullen krijgen om b0etes te vermijden.

Automobilisten zullen dan ook goed op moeten letten om b0etes te voorkomen, vooral nu lichte overtredingen, zoals te hard rijden of foutparkeren, steeds duurder worden. Het is ook verstandig om b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen.

Key Points:

  1. B0eteverhogingen in 2025: De meeste verkeersb0etes stijgen met 10 euro, met b0etes variërend van 30 euro voor kleine snelheidsovertredingen tot 500 euro voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning.
  2. Inflatiecorrectie: De verhogingen zijn gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent, volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
  3. Kritiek op hoge b0etes: Er is kritiek dat verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling, wat tot verzet in de maatschappij kan leiden.
  4. Administratiekosten blijven ongewijzigd: Naast de verhoging van de b0etes blijft de administratievergoeding van 9 euro per b0ete hetzelfde.
  5. Meer inkomsten via flitspalen en trajectcontroles: Vanaf 2028 verwacht het kabinet meer inkomsten door de uitbreiding van digitale flitspalen en focusflitsers die controleren op telefoongebruik.
  6. Betaal op tijd: Automobilisten die hun b0etes niet op tijd betalen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke verhogingen en juridische maatregelen zoals loonbeslag en deurwaarders.

Algemeen

Tranen vloeien gelijk in B&B Vol Liefde met rennende kasteelheer en bizarre tattoo

Avatar foto

Gepubliceerd

op

B&B Vol Liefde 2025 trapt af: tranen, ongemak én een vleugje romantiek bij eerste ontmoetingen

De zon schijnt, de koffers zijn gepakt en de camera’s draaien weer: het nieuwe seizoen van B&B Vol Liefde is officieel begonnen. In de eerste aflevering maken we kennis met vier kleurrijke B&B-eigenaren die ieder op hun eigen manier klaar zijn om de liefde toe te laten in hun leven. Met eerste ontmoetingen die variëren van hartverwarmend tot ronduit ongemakkelijk, zet het programma meteen de toon voor wat ongetwijfeld weer een emotionele zomer gaat worden.

Jean Paul in Spanje: de vrolijke levensgenieter

We beginnen in het zonnige Spanje, waar de 59-jarige Jean Paul al dertig jaar met plezier woont. Hij omschrijft zichzelf als een echte allemansvriend en leeft volgens het motto: elke dag is een feestje. Zijn B&B is een plek van gezelligheid, en dat hoopt hij ook te vinden in de liefde.

Jean Paul krijgt maar liefst zeven vrouwen op bezoek in de komende weken, en de eerste die arriveert is Renate uit Rotterdam. De ontmoeting verloopt echter niet zo soepel als gehoopt. Renate komt zichtbaar gespannen aan en ondanks de hapjes en cava die Jean Paul klaar heeft staan, blijft de sfeer wat ongemakkelijk. Eenmaal alleen in haar kamer barst Renate in tranen uit. De combinatie van spanning, heimwee en emotionele berichtjes van thuis blijkt overweldigend. Jean Paul zelf blijft onverminderd opgewekt: “Ik vind het allemaal gewoon gezellig.”

Ingrid op Lesbos: op zoek naar een tweede kans in de liefde

Op het Griekse eiland Lesbos woont de 61-jarige Ingrid. Ooit vertrok ze samen met haar partner naar dit idyllische stukje Europa, maar hun relatie hield geen stand. Sindsdien is ze alleen en merkt ze dat ze met de lokale mannen weinig klik heeft. Tijd dus voor een nieuw avontuur — met hulp van B&B Vol Liefde.

De eerste man die haar bezoekt is Frank, een 51-jarige supermarktmanager die achttien jaar een relatie had en nu al negen jaar alleen is. Hij viel niet op haar uiterlijk, maar op haar stem — en dat zegt veel. Tijdens hun eerste ontmoeting vloeien er al snel tranen bij Frank. De herinnering aan zijn hond en paard raakt hem diep. Ondanks de emotionele start is er een oprechte connectie voelbaar tussen hem en Ingrid. Ze praten moeiteloos met elkaar en brengen de eerste avond gezellig samen door.

Illya in Frankrijk: een kasteel vol verhalen en een flinke dosis tempo

In het Zuid-Franse landschap woont de 55-jarige Illya, die samen met zijn ex-vriendin ooit een indrukwekkend kasteel kocht. Toen de heimwee haar te veel werd, bleef hij alleen achter. Nu onderhoudt hij het kasteel zelf, maar hij verlangt naar iemand met wie hij de stilte kan delen — bij voorkeur een Nederlandse partner, zodat de gesprekken echt ergens over kunnen gaan.

De eerste gast is Kim uit Schijndel. Ze is meteen onder de indruk van Illya (“Hij is leuker dan op de video”) én van het kasteel. Maar voordat ze alles goed kan bekijken, is Illya al vooruit gerend. Hij heeft een hoog tempo en gidst haar vliegensvlug door het imposante pand, compleet met overdekt zwembad. Bij een goed glas wijn komt de rust terug en deelt Kim zelfs een luchtige bekentenis: na haar scheiding liet ze een flinke tattoo zetten. Illya luistert aandachtig — en lijkt niet afgeschrikt.

Magda in Oostenrijk: nieuwe hoop na een groot verlies

In een prachtige omgeving maakt ook de 75-jarige Magda zich op voor een nieuw hoofdstuk in haar leven. Twee jaar geleden verloor ze haar man, met wie ze 53 jaar getrouwd was. Sindsdien is ze alleen. “Als het slecht weer is, dan zit ik te veel in mijn hoofd. Met een partner is dat anders,” zegt ze openhartig.

Magda krijgt hulp van haar zoon Bas bij het bekijken van de videoboodschappen van geïnteresseerde mannen. Samen zitten ze op de bank, soms lachend, soms verrast, en vaak ontroerd. Magda zelf is er stil van: “Ik had dit niet verwacht. Er zit echt veel potentie bij.” Het ontroert haar zichtbaar dat er zoveel lieve mannen zijn die haar willen leren kennen.

Eerste reacties van kijkers: emotie en herkenbaarheid

Op sociale media stromen de reacties binnen. Kijkers zijn geraakt door de kwetsbaarheid van de deelnemers, vooral door de emotionele momenten van Renate en Frank. “Wat mooi dat er al zo snel echte emoties zijn,” schrijft een kijker op X. Anderen prijzen de diversiteit van de deelnemers dit jaar. “Oudere deelnemers zoals Magda laten zien dat liefde geen leeftijd kent,” merkt iemand op.

Jean Paul roept daarentegen ook wat gemengde reacties op. Zijn aanstekelijke vrolijkheid wordt door sommigen als verfrissend gezien, maar anderen vragen zich af of hij wel echt op zoek is naar een diepgaande connectie.

Wat kunnen we nog verwachten?

Met deze eerste aflevering is de toon gezet. De komende weken zullen we zien hoe de liefdesavonturen zich ontwikkelen in Spanje, Griekenland, Frankrijk en Oostenrijk. Er komen nog veel nieuwe gezichten langs, zowel B&B-houders als potentiële partners. En zoals elk seizoen zal B&B Vol Liefde ook dit jaar weer een mix bieden van humor, hoop, kwetsbaarheid en soms ook hartzeer.

De eerste indrukken beloven in elk geval veel goeds. Of het nu gaat om hernieuwde liefde, nieuwe vriendschappen of persoonlijke groei: bij B&B Vol Liefde staat verbinding centraal. En dat is precies wat kijkers in deze zomermaanden zoeken.

Lees verder