-

Algemeen

500 euro voor parkeren op parkeerplaats gehandicapten: dit zijn de boetetarieven van 2025

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Verkeersb0etes in Nederland zullen in 2025 opnieuw stijgen, waarbij de meeste b0etes met gemiddeld 10 euro omhoog gaan. Deze jaarlijkse stijging is volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent. De verhogingen hebben invloed op een breed scala aan verkeersovertredingen, van foutparkeren tot te hard rijden. Automobilisten zullen dieper in de buidel moeten tasten als ze de regels overtreden. In dit artikel bespreken we welke b0etebedragen in 2025 van kracht zijn en welke factoren deze verhogingen beïnvloeden.

B0etebedragen voor 2025

De meest opvallende b0ete voor 2025 is die voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning, die stijgt naar maar liefst 500 euro. Dit is een stijging van 10 euro ten opzichte van 2024. Hieronder een overzicht van enkele andere veelvoorkomende verkeersovertredingen en hun bijbehorende b0etes in 2025:

  • Niet dragen van een gordel: 165 euro
  • Rijden door rood licht: 310 euro
  • Handheld bellen tijdens het rijden: 380 euro
  • Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom: variërend van 30 euro (bij 4 km/u te hard) tot 410 euro (bij 25 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 390 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen op de snelweg: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 380 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning: 500 euro
  • Parkeren op een invalidenparkeerplaats: 380 euro

Alle bedragen zijn exclusief de vaste administratiekosten van 9 euro.

Waarom stijgen de b0etes?

De verhoging van de verkeersb0etes in 2025 is een directe uitwerking van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor dit jaar is het indexeringspercentage vastgesteld op 3,2 procent. Deze inflatiecorrectie wordt al jaren toegepast op b0etebedragen om ze in lijn te houden met de algemene prijsstijgingen in het land. Hoewel dit elk jaar gebeurt, zorgt het steeds voor discussies, vooral omdat sommige b0etes nu als disproportioneel hoog worden gezien ten opzichte van de overtredingen die ermee worden bestraft.

Opvallend is dat het 0penbaar Ministerie (0M) vorig jaar nog voorstelde om de verkeersb0etes juist te verlagen. Het OM stelde dat de 0oetes met 30 procent omlaag zouden moeten, omdat ze momenteel in sommige gevallen bijna net zo hoog zijn als straffen voor zware strafbare feiten. Bijvoorbeeld, een b0ete voor mishandeling ligt vaak rond de 400 euro, terwijl iemand die zonder vergunning op een gehandicaptenplaats parkeert, 500 euro moet betalen.

Kritiek op de Verhoging van B0etes

De verhogingen roepen de vraag op of de b0etes hun doel nog wel dienen. Verkeersb0etes zijn bedoeld om mensen aan te moedigen zich aan de verkeersregels te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Critici, waaronder het OM, vrezen echter dat de steeds hogere b0etes een averechts effect kunnen hebben. Het risico bestaat dat mensen b0etes als een middel zien om geld uit hun zak te kloppen in plaats van als een preventieve maatregel voor verkeersveiligheid.

Bovendien zijn er zorgen over de effecten van deze hoge b0etes op de samenleving. Het kan leiden tot meer weerstand tegen handhaving, vooral omdat de b0etes in sommige gevallen als buitenproportioneel worden ervaren. De stijging van b0etes voor lichte verkeersovertredingen, zoals foutparkeren, zou kunnen leiden tot meer verzet en spanningen in de maatschappij.

Dit kan vooral problematisch worden voor mensen met een lager inkomen, die moeite hebben om de hoge b0etes te betalen. Wanneer iemand de b0ete niet op tijd kan betalen, worden er aanzienlijke verhogingen toegepast: een b0ete wordt eerst met 50 procent verhoogd, en als deze verhoging ook genegeerd wordt, stijgt het bedrag met nog eens 100 procent. Hierdoor kunnen relatief kleine b0etes uiteindelijk uitgroeien tot een grote financiële last.

Daarnaast zien sommige mensen de b0etes als een middel om de staatskas te spekken. Aangezien het kabinet naar verwachting vanaf 2028 zo’n 59 miljoen euro aan verkeersb0etes wil innen, lijkt er een financiële prikkel te zijn om het aantal b0etes te verhogen. Dit bedrag zou deels afkomstig moeten zijn uit de vervanging en uitbreiding van flitspalen en trajectcontrolesystemen, evenals de introductie van nieuwe ‘focusflitsers’, die gericht zijn op het controleren van telefoongebruik achter het stuur.

Het Plan voor Verkeersb0etes in de Toekomst

Zoals vermeld, wil het kabinet in de komende jaren meer inkomsten genereren uit verkeersb0etes door technologische innovaties toe te passen. Een van de speerpunten hierbij is het uitbreiden van het aantal digitale flitspalen, die dag en nacht actief zijn. Ook wordt er gewerkt aan de installatie van extra trajectcontrolesystemen. Deze systemen monitoren de snelheid over een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan gewone flitspalen. Bovendien zijn de nieuwe ‘focusflitsers’ bedoeld om automobilisten te beb0eten die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden, een overtreding die in 2025 dus 380 euro kost.

politieagenten

Met deze maatregelen hoopt de overheid enerzijds de verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds te voldoen aan de budgettaire behoeften. Toch is er weerstand tegen de plannen, omdat velen vinden dat de overheid te veel leunt op b0etes als inkomstenbron. In plaats van meer te investeren in handhaving, stellen critici dat er meer geld moet gaan naar het verbeteren van de verkeersinfrastructuur en het bieden van voorlichting aan weggebruikers.

CJIB: Een B0ete Niet Betalen Heeft Grote Gevolgen

Het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), dat verantwoordelijk is voor de inning van verkeersb0etes, dringt er bij automobilisten op aan om hun b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen. Momenteel betaalt 84 procent van de mensen hun b0etes op tijd, maar voor degenen die dat niet doen, kunnen de gevolgen fors zijn.

boete boa

Zoals eerder vermeld, worden b0etes met 50 procent verhoogd als ze niet tijdig worden betaald. Indien er daarna nog steeds geen betaling volgt, wordt de b0ete met 100 procent verhoogd. Bij aanhoudende wanbetaling kan het CJIB overgaan tot het inschakelen van deurwaarders, het leggen van loonbeslag of het in beslag nemen van eigendommen. Deze maatregelen kunnen een relatief kleine verkeersovertreding veranderen in een serieuze financiële last.

Daarnaast is er ook sprake van extra administratiekosten. Elke b0ete wordt standaard verhoogd met 9 euro administratiekosten. Dit bedrag blijft in 2025 ongewijzigd, ondanks de algemene verhogingen van de b0etes zelf.

De Vergelijking met Zware Misdrijven

Een van de meest gehoorde kritieken op het huidige b0etesysteem is dat relatief lichte verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling. Dit punt wordt regelmatig aangehaald door critici die wijzen op de scheefgroei tussen verkeersb0etes en andere strafrechtelijke b0etes.

Bijvoorbeeld, de b0ete voor het zonder vergunning parkeren op een gehandicaptenplaats is in 2025 500 euro, wat meer is dan de b0ete voor mishandeling, die vaak rond de 400 euro ligt. Dit roept de vraag op of de strafmaat voor verkeersovertredingen in verhouding staat tot de ernst van de overtreding.

De overheid verdedigt de hoge b0etes echter door te wijzen op het belang van verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersovertredingen. Volgens het kabinet dragen de hoge b0etes bij aan een veiliger verkeer en zijn ze bedoeld als een afschrikmiddel voor gevaarlijk rijgedrag.

Vooruitblik op 2025 en Verder

Hoewel de verhoging van verkeersb0etes in 2025 voor veel automobilisten als een onaangename verrassing komt, is het niet de eerste keer dat de b0etes stijgen. Sinds 2023 zijn de tarieven al met 8,6 procent gestegen, en in 2024 werd daar nog eens 10 procent aan toegevoegd. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, vooral omdat de overheid streeft naar meer inkomsten uit b0etes.

Vanaf 2028 verwacht het kabinet extra inkomsten te genereren door de uitbreiding van flitspalen en trajectcontroles. Met de toevoeging van nieuwe technologieën, zoals focusflitsers, lijkt het erop dat overtreders het steeds moeilijker zullen krijgen om b0etes te vermijden.

Automobilisten zullen dan ook goed op moeten letten om b0etes te voorkomen, vooral nu lichte overtredingen, zoals te hard rijden of foutparkeren, steeds duurder worden. Het is ook verstandig om b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen.

Key Points:

  1. B0eteverhogingen in 2025: De meeste verkeersb0etes stijgen met 10 euro, met b0etes variërend van 30 euro voor kleine snelheidsovertredingen tot 500 euro voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning.
  2. Inflatiecorrectie: De verhogingen zijn gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent, volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
  3. Kritiek op hoge b0etes: Er is kritiek dat verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling, wat tot verzet in de maatschappij kan leiden.
  4. Administratiekosten blijven ongewijzigd: Naast de verhoging van de b0etes blijft de administratievergoeding van 9 euro per b0ete hetzelfde.
  5. Meer inkomsten via flitspalen en trajectcontroles: Vanaf 2028 verwacht het kabinet meer inkomsten door de uitbreiding van digitale flitspalen en focusflitsers die controleren op telefoongebruik.
  6. Betaal op tijd: Automobilisten die hun b0etes niet op tijd betalen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke verhogingen en juridische maatregelen zoals loonbeslag en deurwaarders.

Algemeen

B&B-Bart zwijgt niet meer: DIT heeft Eveline hem geflikt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bart breekt het stilzwijgen: “Dit is mijn kant van het verhaal met Eveline”

Het afgelopen seizoen van B&B Vol Liefde heeft ons heel wat spraakmakende momenten gebracht, maar als er één deelnemer is die de gemoederen flink heeft beziggehouden, dan is het wel Bart. De Blaricummer kwam naar Italië met één doel: het hart van B&B-houdster Eveline veroveren. En dat leek hem te lukken. Tijdens de laatste afleveringen zagen we hoe de twee elkaar vonden en straalden van verliefdheid. Toch bleek de liefde van korte duur.

In een openhartig gesprek met Shownieuws heeft Bart nu zijn kant van het verhaal verteld. Voor het eerst legt hij uit hoe hij de periode na de opnames heeft ervaren en waarom het volgens hem niet is gelopen zoals hij had gehoopt.


Een veelbesproken deelnemer

Vanaf het moment dat Bart zijn entree maakte in Eveline’s B&B, stond hij in de spotlights. Kijkers reageerden verdeeld: sommigen vonden hem charmant en grappig, anderen noemden hem arrogant en betweterig. Op sociale media kreeg hij dan ook de nodige kritiek te verduren.

Zelf liet Bart dat niet zomaar over zijn kant gaan. Hij reageerde via TikTok en andere kanalen om te laten zien dat er meer kanten aan zijn verhaal zitten. “Ik heb het idee dat er soms een karikatuur van mij wordt gemaakt,” vertelde hij.


Ambities als zanger

Het populaire juicekanaal RealityFBI ontdekte ondertussen dat Bart meer ambities heeft dan alleen de liefde vinden. Op de dag dat hij zijn intrek nam in Eveline’s Italiaanse B&B, lanceerde hij namelijk zijn Instagram-account @bartmullerofficial. Het woord ‘official’ was volgens sommigen veelzeggend, want Bart heeft ook muzikale plannen. Zijn broer zou zelfs een volledige tour voor hem hebben opgezet.

In de uitzendingen zagen we daar weinig van terug. Slechts één keer trad Bart op, toen hij na een korte afwezigheid terugkeerde naar Italië. Bij de reünie wilde hij graag opnieuw zingen, maar dat kwam er niet van. Eveline stak daar een stokje voor, iets wat Bart naar eigen zeggen behoorlijk heeft geraakt.


De klap op de vuurpijl: Eveline’s nieuwe liefde

Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg Bart tijdens de reünie te horen dat Eveline inmiddels een nieuwe liefde had gevonden. Voor de kijkers thuis was het een explosieve onthulling, maar voor Bart zelf was het vooral een emotionele klap. “Ik wist hier helemaal niets van,” vertelt hij bij Shownieuws.

Zijn blik tijdens de uitzending sprak boekdelen: verbazing, teleurstelling en misschien zelfs een beetje verdriet. Toch bleef hij opvallend rustig en respectvol. “Het was een heel gek moment. Je zit daar en ineens hoor je dat de vrouw met wie jij nog contact had, inmiddels iemand anders heeft. Dat komt wel even binnen,” aldus Bart.


Stilte na vertrek

In de uitzending van Shownieuws ging Bart dieper in op hoe de breuk is verlopen. “Toen ik uit Italië vertrok, hoorde ik drie dagen helemaal niets van Eveline. Geen appje, geen belletje, niks. Ik werd volledig genegeerd.”

Na zo’n 72 uur kwam er toch een telefoontje. “Toen ze eindelijk belde, dacht ik: dit kan weleens een belangrijk gesprek worden. Dus ik heb dat gesprek opgenomen. Niet om haar zwart te maken, maar omdat ik van factchecken houd. Ik wilde precies weten wat er werd gezegd.”

Volgens Bart was hun relatie tot dat moment nog steeds intens. “Die tweeënhalve dag dat ik er was, was zo heftig dat ik tegen haar zei: laten we even wat afstand nemen, kijken of we elkaar dan weer kunnen vinden. Maar ik had niet verwacht dat er daarna radiostilte zou komen.”


Eveline’s uitspraken

Na de reünie deed Eveline een aantal pittige uitspraken over Bart. Zo beweerde ze dat hij ‘zonder camera’s een heel ander persoon’ was en dat hij helemaal niet zo leuk was als hij voor de schermen leek.

Bart vindt dat een pijnlijke beschuldiging. “Ik was online de blaaskaak, de loser, en ineens werd dat beeld versterkt door wat er in de reünie werd gezegd. Ik had gehoopt dat we elkaar op een respectvolle manier zouden afsluiten, maar dit voelde meer als een trap na.”

Hij denkt dat Eveline’s uitspraken vooral bedoeld waren om de situatie voor zichzelf recht te praten. “Misschien wilde ze gewoon het verhaal omdraaien, zodat zij niet als de schuldige zou worden gezien. Ik kan dat alleen maar vermoeden, maar dat is mijn gevoel erbij. Don’t shoot me, ik weet het niet zeker.”


Twee kanten van het verhaal

Bart benadrukt dat er altijd twee kanten zijn aan een verhaal. “Mensen hebben een beeld gekregen van hoe ik zou zijn, maar dat is gebaseerd op een paar minuten televisie. Ik ben niet anders geweest toen de camera’s uitgingen. Ik heb dezelfde grapjes gemaakt, dezelfde gesprekken gevoerd en hetzelfde respect getoond. Dat beeld dat ik zogenaamd veranderde zodra de camera’s weg waren, klopt gewoon niet.”

Hij hoopt dat kijkers begrijpen dat reality-tv maar een fractie van de werkelijkheid laat zien. “Er is zoveel dat je niet ziet. De lange gesprekken, de stiltes, de kleine momenten. Dat maakt het lastig om een volledig oordeel te vellen.”


Reflectie op de ervaring

Ondanks alles kijkt Bart niet alleen maar negatief terug op zijn avontuur. “Ik heb er veel van geleerd, over mezelf en over hoe ik in relaties sta. Het was een bijzondere periode waarin ik veel mooie herinneringen heb gemaakt. Natuurlijk had ik gehoopt dat het anders was gelopen, maar dat is het risico van meedoen aan een programma als dit.”

Ook over Eveline blijft hij uiteindelijk respectvol. “Ik gun haar alle geluk, ook met haar nieuwe liefde. We hebben mooie momenten gehad, en die neem ik mee. Maar ik had gehoopt dat het einde wat vriendelijker was geweest.”


De toekomst van Bart

Voor Bart ligt de focus nu op de toekomst. Hij wil zich verder ontwikkelen als zanger en zijn muzikale carrière een serieuze kans geven. “Ik ga gewoon door. Misschien was dit niet mijn liefdesverhaal, maar misschien wordt het wel mijn doorbraak op muzikaal vlak.”

Zijn Instagram-account groeit gestaag en hij hint erop dat er binnenkort nieuwe muziek aankomt. “Ik ben druk bezig met schrijven en opnemen. Hopelijk kan ik binnenkort iets laten horen waar mensen blij van worden.”


Conclusie

Bart’s verhaal laat zien dat er achter de schermen van B&B Vol Liefde vaak meer speelt dan we op televisie te zien krijgen. Waar de kijker soms een zwart-witbeeld krijgt voorgeschoteld, schuilen daarachter emoties, misverstanden en persoonlijke keuzes. Bart wil met zijn verhaal vooral duidelijk maken dat zijn liefde voor Eveline echt was, en dat hij zich niet herkent in het beeld dat van hem is neergezet.

Of zijn muzikale carrière net zo’n gespreksonderwerp zal worden als zijn avontuur in Italië, blijft nog even afwachten. Maar één ding is duidelijk: Bart laat zich niet zomaar uit het veld slaan en is vastbesloten om door te pakken – in de liefde én in de muziek.

Lees verder