-

Algemeen

500 euro voor parkeren op parkeerplaats gehandicapten: dit zijn de boetetarieven van 2025

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Verkeersb0etes in Nederland zullen in 2025 opnieuw stijgen, waarbij de meeste b0etes met gemiddeld 10 euro omhoog gaan. Deze jaarlijkse stijging is volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent. De verhogingen hebben invloed op een breed scala aan verkeersovertredingen, van foutparkeren tot te hard rijden. Automobilisten zullen dieper in de buidel moeten tasten als ze de regels overtreden. In dit artikel bespreken we welke b0etebedragen in 2025 van kracht zijn en welke factoren deze verhogingen beïnvloeden.

B0etebedragen voor 2025

De meest opvallende b0ete voor 2025 is die voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning, die stijgt naar maar liefst 500 euro. Dit is een stijging van 10 euro ten opzichte van 2024. Hieronder een overzicht van enkele andere veelvoorkomende verkeersovertredingen en hun bijbehorende b0etes in 2025:

  • Niet dragen van een gordel: 165 euro
  • Rijden door rood licht: 310 euro
  • Handheld bellen tijdens het rijden: 380 euro
  • Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom: variërend van 30 euro (bij 4 km/u te hard) tot 410 euro (bij 25 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 390 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen op de snelweg: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 380 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning: 500 euro
  • Parkeren op een invalidenparkeerplaats: 380 euro

Alle bedragen zijn exclusief de vaste administratiekosten van 9 euro.

Waarom stijgen de b0etes?

De verhoging van de verkeersb0etes in 2025 is een directe uitwerking van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor dit jaar is het indexeringspercentage vastgesteld op 3,2 procent. Deze inflatiecorrectie wordt al jaren toegepast op b0etebedragen om ze in lijn te houden met de algemene prijsstijgingen in het land. Hoewel dit elk jaar gebeurt, zorgt het steeds voor discussies, vooral omdat sommige b0etes nu als disproportioneel hoog worden gezien ten opzichte van de overtredingen die ermee worden bestraft.

Opvallend is dat het 0penbaar Ministerie (0M) vorig jaar nog voorstelde om de verkeersb0etes juist te verlagen. Het OM stelde dat de 0oetes met 30 procent omlaag zouden moeten, omdat ze momenteel in sommige gevallen bijna net zo hoog zijn als straffen voor zware strafbare feiten. Bijvoorbeeld, een b0ete voor mishandeling ligt vaak rond de 400 euro, terwijl iemand die zonder vergunning op een gehandicaptenplaats parkeert, 500 euro moet betalen.

Kritiek op de Verhoging van B0etes

De verhogingen roepen de vraag op of de b0etes hun doel nog wel dienen. Verkeersb0etes zijn bedoeld om mensen aan te moedigen zich aan de verkeersregels te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Critici, waaronder het OM, vrezen echter dat de steeds hogere b0etes een averechts effect kunnen hebben. Het risico bestaat dat mensen b0etes als een middel zien om geld uit hun zak te kloppen in plaats van als een preventieve maatregel voor verkeersveiligheid.

Bovendien zijn er zorgen over de effecten van deze hoge b0etes op de samenleving. Het kan leiden tot meer weerstand tegen handhaving, vooral omdat de b0etes in sommige gevallen als buitenproportioneel worden ervaren. De stijging van b0etes voor lichte verkeersovertredingen, zoals foutparkeren, zou kunnen leiden tot meer verzet en spanningen in de maatschappij.

Dit kan vooral problematisch worden voor mensen met een lager inkomen, die moeite hebben om de hoge b0etes te betalen. Wanneer iemand de b0ete niet op tijd kan betalen, worden er aanzienlijke verhogingen toegepast: een b0ete wordt eerst met 50 procent verhoogd, en als deze verhoging ook genegeerd wordt, stijgt het bedrag met nog eens 100 procent. Hierdoor kunnen relatief kleine b0etes uiteindelijk uitgroeien tot een grote financiële last.

Daarnaast zien sommige mensen de b0etes als een middel om de staatskas te spekken. Aangezien het kabinet naar verwachting vanaf 2028 zo’n 59 miljoen euro aan verkeersb0etes wil innen, lijkt er een financiële prikkel te zijn om het aantal b0etes te verhogen. Dit bedrag zou deels afkomstig moeten zijn uit de vervanging en uitbreiding van flitspalen en trajectcontrolesystemen, evenals de introductie van nieuwe ‘focusflitsers’, die gericht zijn op het controleren van telefoongebruik achter het stuur.

Het Plan voor Verkeersb0etes in de Toekomst

Zoals vermeld, wil het kabinet in de komende jaren meer inkomsten genereren uit verkeersb0etes door technologische innovaties toe te passen. Een van de speerpunten hierbij is het uitbreiden van het aantal digitale flitspalen, die dag en nacht actief zijn. Ook wordt er gewerkt aan de installatie van extra trajectcontrolesystemen. Deze systemen monitoren de snelheid over een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan gewone flitspalen. Bovendien zijn de nieuwe ‘focusflitsers’ bedoeld om automobilisten te beb0eten die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden, een overtreding die in 2025 dus 380 euro kost.

politieagenten

Met deze maatregelen hoopt de overheid enerzijds de verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds te voldoen aan de budgettaire behoeften. Toch is er weerstand tegen de plannen, omdat velen vinden dat de overheid te veel leunt op b0etes als inkomstenbron. In plaats van meer te investeren in handhaving, stellen critici dat er meer geld moet gaan naar het verbeteren van de verkeersinfrastructuur en het bieden van voorlichting aan weggebruikers.

CJIB: Een B0ete Niet Betalen Heeft Grote Gevolgen

Het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), dat verantwoordelijk is voor de inning van verkeersb0etes, dringt er bij automobilisten op aan om hun b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen. Momenteel betaalt 84 procent van de mensen hun b0etes op tijd, maar voor degenen die dat niet doen, kunnen de gevolgen fors zijn.

boete boa

Zoals eerder vermeld, worden b0etes met 50 procent verhoogd als ze niet tijdig worden betaald. Indien er daarna nog steeds geen betaling volgt, wordt de b0ete met 100 procent verhoogd. Bij aanhoudende wanbetaling kan het CJIB overgaan tot het inschakelen van deurwaarders, het leggen van loonbeslag of het in beslag nemen van eigendommen. Deze maatregelen kunnen een relatief kleine verkeersovertreding veranderen in een serieuze financiële last.

Daarnaast is er ook sprake van extra administratiekosten. Elke b0ete wordt standaard verhoogd met 9 euro administratiekosten. Dit bedrag blijft in 2025 ongewijzigd, ondanks de algemene verhogingen van de b0etes zelf.

De Vergelijking met Zware Misdrijven

Een van de meest gehoorde kritieken op het huidige b0etesysteem is dat relatief lichte verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling. Dit punt wordt regelmatig aangehaald door critici die wijzen op de scheefgroei tussen verkeersb0etes en andere strafrechtelijke b0etes.

Bijvoorbeeld, de b0ete voor het zonder vergunning parkeren op een gehandicaptenplaats is in 2025 500 euro, wat meer is dan de b0ete voor mishandeling, die vaak rond de 400 euro ligt. Dit roept de vraag op of de strafmaat voor verkeersovertredingen in verhouding staat tot de ernst van de overtreding.

De overheid verdedigt de hoge b0etes echter door te wijzen op het belang van verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersovertredingen. Volgens het kabinet dragen de hoge b0etes bij aan een veiliger verkeer en zijn ze bedoeld als een afschrikmiddel voor gevaarlijk rijgedrag.

Vooruitblik op 2025 en Verder

Hoewel de verhoging van verkeersb0etes in 2025 voor veel automobilisten als een onaangename verrassing komt, is het niet de eerste keer dat de b0etes stijgen. Sinds 2023 zijn de tarieven al met 8,6 procent gestegen, en in 2024 werd daar nog eens 10 procent aan toegevoegd. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, vooral omdat de overheid streeft naar meer inkomsten uit b0etes.

Vanaf 2028 verwacht het kabinet extra inkomsten te genereren door de uitbreiding van flitspalen en trajectcontroles. Met de toevoeging van nieuwe technologieën, zoals focusflitsers, lijkt het erop dat overtreders het steeds moeilijker zullen krijgen om b0etes te vermijden.

Automobilisten zullen dan ook goed op moeten letten om b0etes te voorkomen, vooral nu lichte overtredingen, zoals te hard rijden of foutparkeren, steeds duurder worden. Het is ook verstandig om b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen.

Key Points:

  1. B0eteverhogingen in 2025: De meeste verkeersb0etes stijgen met 10 euro, met b0etes variërend van 30 euro voor kleine snelheidsovertredingen tot 500 euro voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning.
  2. Inflatiecorrectie: De verhogingen zijn gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent, volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
  3. Kritiek op hoge b0etes: Er is kritiek dat verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling, wat tot verzet in de maatschappij kan leiden.
  4. Administratiekosten blijven ongewijzigd: Naast de verhoging van de b0etes blijft de administratievergoeding van 9 euro per b0ete hetzelfde.
  5. Meer inkomsten via flitspalen en trajectcontroles: Vanaf 2028 verwacht het kabinet meer inkomsten door de uitbreiding van digitale flitspalen en focusflitsers die controleren op telefoongebruik.
  6. Betaal op tijd: Automobilisten die hun b0etes niet op tijd betalen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke verhogingen en juridische maatregelen zoals loonbeslag en deurwaarders.

Algemeen

Bekende paragnost waarschuwt: ”Zet vanaf DEZE datum de kerstboom pas op, anders roep je onheil over jezelf af”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Waarom te vroeg je kerstboom neerzetten volgens een paragnost ‘ongeluk’ brengt – en waarom traditiedeskundigen het daar niet mee eens zijn

Nu de dagen korter worden en de winter langzaam maar zeker zijn intrede doet, krijgen veel mensen kriebels om het huis in kerstsferen te brengen. De feestelijke lichtjes in de straten, de eerste kerstliedjes op de radio en natuurlijk de geur van een vers dennenboompje in de woonkamer zorgen voor dat warme, nostalgische gevoel waar velen naar verlangen. Maar volgens de Britse paragnost Inbaal Honigman is het vroeg optuigen van je kerstboom helemaal geen goed idee. Sterker nog: wie volgens haar te vroeg begint, zou ‘ongeluk’ kunnen uitnodigen.

Een uitspraak die op social media meteen voor veel nieuwsgierigheid, maar ook voor verwarring zorgt. Want wanneer mág je volgens deze paragnost dan wél beginnen? En hoe verhoudt dat zich tot de Nederlandse tradities?

In deze uitgebreide longread zetten we alle inzichten, tradities, waarschuwingen én psychologische effecten overzichtelijk op een rij — zodat jij zelf kunt bepalen wanneer jouw kerstboom het beste tot zijn recht komt.


De waarschuwing van paragnost Inbaal Honigman

Paragnost en astrologie-expert Inbaal Honigman laat in Britse media weten dat het vroeg optuigen van kerstdecoratie volgens haar geen goed idee is. In haar optiek heeft dat niet alleen te maken met tradities, maar vooral met astrologische invloeden.

De rol van Mercurius retrograde

Volgens Honigman bevindt de aarde zich dit jaar tot 29 november in een astrologische periode die bekendstaat als Mercurius retrograde. Tijdens zo’n periode zouden communicatie, logistiek en planning minder soepel verlopen.

Volgens haar kan dit leiden tot:

  • misverstanden bij het kopen van cadeaus

  • vertragingen bij bestellingen

  • verkeerde leveringen

  • rommelige voorbereiding op het feestseizoen

  • onrust of frustratie in huis

En dat alles, zo zegt Honigman, kan je “kerstgeluk” verstoren. Haar advies is daarom helder: wacht tot minstens 29 november met het ophangen van kerstversiering.

Waarom juist die datum?

De paragnost wijst erop dat het einde van Mercurius retrograde dit jaar toevallig samenvalt met:

  • 1 december, de datum waarop veel mensen traditioneel starten met de kerstdecoratie

  • de eerste zondag van de advent, hét symbolische begin van de kerstperiode binnen veel christelijke tradities

Volgens haar is dat een teken dat het “energetisch veilige” moment om te versieren pas dan is aangebroken.


Maar… traditiedeskundigen kijken er heel anders naar

Hoewel astrologie voor sommigen richting geeft, verschillen experts uit andere vakgebieden van mening. De Nederlandse traditiedeskundige Ineke Strouken vertelt aan NH Nieuws dat Nederland heel andere gebruiken kent als het gaat om het optuigen van de kerstboom.

De ongeschreven Nederlandse regel: eerst Sinterklaas

Strouken legt uit dat we in Nederland simpel gezegd drie feestmomenten na elkaar hebben:

  1. Sint-Maarten

  2. Sinterklaas

  3. Kerstmis

Volgens haar beginnen veel mensen pas aan kerst zodra Sinterklaas het land heeft verlaten. Dit is een gewoonte die al decennialang diepgeworteld zit in de Nederlandse cultuur. Het is niet voor niets dat in veel winkels de kerstafdelingen pas écht losgaan op 6 december.

“Eerst vieren we Sinterklaas, en pas dan komt de kerstboom,” aldus Strouken.

Toch ziet zij ook dat steeds meer mensen daar vanaf wijken. Het vroeg optuigen van kerstdecoratie is namelijk steeds populairder.


Waarom beginnen mensen tegenwoordig wél vroeg met kerst?

Strouken ziet een trend die ze “kerstpassie” noemt. Steeds meer mensen vinden het heerlijk om wekenlang te genieten van kerstgevoel, lichtjes en warmte — zeker nu donkere dagen soms drukkend kunnen aanvoelen.

Psychologische voordelen van een vroege kerstboom

Uit onderzoek van het Journal of Environmental Psychology blijkt:

  • De kerstboom maakt mensen gelukkiger

  • Lichtjes en kleuren verhogen het welzijnsgevoel

  • Decoratie zorgt voor nostalgische warmte

  • De boom helpt mensen stress te verminderen

Volgens psychologen komt dat omdat kerstdecoratie ons herinnert aan:

  • tradities

  • familie

  • kindertijd

  • veiligheid

  • voorspelbaarheid in een chaotische wereld

Het is dus niet vreemd dat mensen steeds eerder beginnen: het geeft gewoon een goed gevoel.


Hoe zit het dan met cadeaus kopen in november?

Volgens Honigman zou ook dat “ongeluk” brengen. Ze waarschuwt dat Mercurius retrograde invloed heeft op:

  • miscommunicatie

  • vertragingen bij pakketdiensten

  • verkeerde bestellingen

  • onrust bij planning

Maar laten we eerlijk zijn: dat kan óók zonder astrologische redenen voorkomen. Veel pakketdiensten kampen elk jaar met drukte, en Black Friday bestellingen zijn sowieso een chaos.

Of je er dus astrologische waarde aan hecht, is vooral persoonlijk.


Wanneer moet je de kerstboom weer aftuigen?

Net als bij het optuigen bestaan hier verschillende tradities over.

Volgens de traditie: na Driekoningen (6 januari)

Strouken vertelt dat het oorspronkelijk ongeluk zou brengen om de boom eerder weg te halen. Vroeger liet men de boom tot 6 januari staan, de dag waarop volgens christelijke traditie de drie wijzen bij het kindje Jezus aankwamen.

Maar tegenwoordig? Iedereen doet het anders

De moderne Nederlander volgt zelden nog die vaste datum. Veel mensen ruimen de boom op:

  • meteen ná oud en nieuw

  • zodra hij begint te strooien met naalden

  • wanneer ze weer rust in huis willen

  • of juist pas eind januari, omdat ze ervan genieten

Er bestaan geen harde regels meer. Traditie is steeds meer persoonlijke keuze geworden.


Dus… wanneer mág je de kerstboom nou opzetten?

Dat hangt volledig af van welke visie jij volgt.

Volgens paragnost Inbaal Honigman

Vanaf 29 november – als Mercurius retrograde voorbij is.

Volgens Nederlandse tradities

Na 5 december, zodra Sinterklaas voorbij is.

Volgens psychologisch onderzoek

Wanneer jij er gelukkiger van wordt.

Volgens moderne gezinnen

Wanneer het uitkomt.


Conclusie: kies wat bij jouw huis, energie én planning past

De waarschuwing van Honigman zorgt voor veel gespreksstof, maar uiteindelijk draait het allemaal om één ding: het kerstgevoel mag je nooit laten tegenhouden door angst voor pech.

Of je nu wacht tot de advent, tot ná Sinterklaas, tot het einde van Mercurius retrograde of gewoon tot wanneer je zin hebt — kerst draait om warmte, licht en verbinding.

En soms is precies dát wat mensen midden in november al nodig hebben.

Lees verder