-

Algemeen

500 euro voor parkeren op parkeerplaats gehandicapten: dit zijn de boetetarieven van 2025

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Verkeersb0etes in Nederland zullen in 2025 opnieuw stijgen, waarbij de meeste b0etes met gemiddeld 10 euro omhoog gaan. Deze jaarlijkse stijging is volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent. De verhogingen hebben invloed op een breed scala aan verkeersovertredingen, van foutparkeren tot te hard rijden. Automobilisten zullen dieper in de buidel moeten tasten als ze de regels overtreden. In dit artikel bespreken we welke b0etebedragen in 2025 van kracht zijn en welke factoren deze verhogingen beïnvloeden.

B0etebedragen voor 2025

De meest opvallende b0ete voor 2025 is die voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning, die stijgt naar maar liefst 500 euro. Dit is een stijging van 10 euro ten opzichte van 2024. Hieronder een overzicht van enkele andere veelvoorkomende verkeersovertredingen en hun bijbehorende b0etes in 2025:

  • Niet dragen van een gordel: 165 euro
  • Rijden door rood licht: 310 euro
  • Handheld bellen tijdens het rijden: 380 euro
  • Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom: variërend van 30 euro (bij 4 km/u te hard) tot 410 euro (bij 25 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 390 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Snelheidsovertredingen op de snelweg: variërend van 25 euro (bij 4 km/u te hard) tot 380 euro (bij 30 km/u te hard)
  • Parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning: 500 euro
  • Parkeren op een invalidenparkeerplaats: 380 euro

Alle bedragen zijn exclusief de vaste administratiekosten van 9 euro.

Waarom stijgen de b0etes?

De verhoging van de verkeersb0etes in 2025 is een directe uitwerking van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor dit jaar is het indexeringspercentage vastgesteld op 3,2 procent. Deze inflatiecorrectie wordt al jaren toegepast op b0etebedragen om ze in lijn te houden met de algemene prijsstijgingen in het land. Hoewel dit elk jaar gebeurt, zorgt het steeds voor discussies, vooral omdat sommige b0etes nu als disproportioneel hoog worden gezien ten opzichte van de overtredingen die ermee worden bestraft.

Opvallend is dat het 0penbaar Ministerie (0M) vorig jaar nog voorstelde om de verkeersb0etes juist te verlagen. Het OM stelde dat de 0oetes met 30 procent omlaag zouden moeten, omdat ze momenteel in sommige gevallen bijna net zo hoog zijn als straffen voor zware strafbare feiten. Bijvoorbeeld, een b0ete voor mishandeling ligt vaak rond de 400 euro, terwijl iemand die zonder vergunning op een gehandicaptenplaats parkeert, 500 euro moet betalen.

Kritiek op de Verhoging van B0etes

De verhogingen roepen de vraag op of de b0etes hun doel nog wel dienen. Verkeersb0etes zijn bedoeld om mensen aan te moedigen zich aan de verkeersregels te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Critici, waaronder het OM, vrezen echter dat de steeds hogere b0etes een averechts effect kunnen hebben. Het risico bestaat dat mensen b0etes als een middel zien om geld uit hun zak te kloppen in plaats van als een preventieve maatregel voor verkeersveiligheid.

Bovendien zijn er zorgen over de effecten van deze hoge b0etes op de samenleving. Het kan leiden tot meer weerstand tegen handhaving, vooral omdat de b0etes in sommige gevallen als buitenproportioneel worden ervaren. De stijging van b0etes voor lichte verkeersovertredingen, zoals foutparkeren, zou kunnen leiden tot meer verzet en spanningen in de maatschappij.

Dit kan vooral problematisch worden voor mensen met een lager inkomen, die moeite hebben om de hoge b0etes te betalen. Wanneer iemand de b0ete niet op tijd kan betalen, worden er aanzienlijke verhogingen toegepast: een b0ete wordt eerst met 50 procent verhoogd, en als deze verhoging ook genegeerd wordt, stijgt het bedrag met nog eens 100 procent. Hierdoor kunnen relatief kleine b0etes uiteindelijk uitgroeien tot een grote financiële last.

Daarnaast zien sommige mensen de b0etes als een middel om de staatskas te spekken. Aangezien het kabinet naar verwachting vanaf 2028 zo’n 59 miljoen euro aan verkeersb0etes wil innen, lijkt er een financiële prikkel te zijn om het aantal b0etes te verhogen. Dit bedrag zou deels afkomstig moeten zijn uit de vervanging en uitbreiding van flitspalen en trajectcontrolesystemen, evenals de introductie van nieuwe ‘focusflitsers’, die gericht zijn op het controleren van telefoongebruik achter het stuur.

Het Plan voor Verkeersb0etes in de Toekomst

Zoals vermeld, wil het kabinet in de komende jaren meer inkomsten genereren uit verkeersb0etes door technologische innovaties toe te passen. Een van de speerpunten hierbij is het uitbreiden van het aantal digitale flitspalen, die dag en nacht actief zijn. Ook wordt er gewerkt aan de installatie van extra trajectcontrolesystemen. Deze systemen monitoren de snelheid over een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan gewone flitspalen. Bovendien zijn de nieuwe ‘focusflitsers’ bedoeld om automobilisten te beb0eten die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden, een overtreding die in 2025 dus 380 euro kost.

politieagenten

Met deze maatregelen hoopt de overheid enerzijds de verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds te voldoen aan de budgettaire behoeften. Toch is er weerstand tegen de plannen, omdat velen vinden dat de overheid te veel leunt op b0etes als inkomstenbron. In plaats van meer te investeren in handhaving, stellen critici dat er meer geld moet gaan naar het verbeteren van de verkeersinfrastructuur en het bieden van voorlichting aan weggebruikers.

CJIB: Een B0ete Niet Betalen Heeft Grote Gevolgen

Het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), dat verantwoordelijk is voor de inning van verkeersb0etes, dringt er bij automobilisten op aan om hun b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen. Momenteel betaalt 84 procent van de mensen hun b0etes op tijd, maar voor degenen die dat niet doen, kunnen de gevolgen fors zijn.

boete boa

Zoals eerder vermeld, worden b0etes met 50 procent verhoogd als ze niet tijdig worden betaald. Indien er daarna nog steeds geen betaling volgt, wordt de b0ete met 100 procent verhoogd. Bij aanhoudende wanbetaling kan het CJIB overgaan tot het inschakelen van deurwaarders, het leggen van loonbeslag of het in beslag nemen van eigendommen. Deze maatregelen kunnen een relatief kleine verkeersovertreding veranderen in een serieuze financiële last.

Daarnaast is er ook sprake van extra administratiekosten. Elke b0ete wordt standaard verhoogd met 9 euro administratiekosten. Dit bedrag blijft in 2025 ongewijzigd, ondanks de algemene verhogingen van de b0etes zelf.

De Vergelijking met Zware Misdrijven

Een van de meest gehoorde kritieken op het huidige b0etesysteem is dat relatief lichte verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling. Dit punt wordt regelmatig aangehaald door critici die wijzen op de scheefgroei tussen verkeersb0etes en andere strafrechtelijke b0etes.

Bijvoorbeeld, de b0ete voor het zonder vergunning parkeren op een gehandicaptenplaats is in 2025 500 euro, wat meer is dan de b0ete voor mishandeling, die vaak rond de 400 euro ligt. Dit roept de vraag op of de strafmaat voor verkeersovertredingen in verhouding staat tot de ernst van de overtreding.

De overheid verdedigt de hoge b0etes echter door te wijzen op het belang van verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersovertredingen. Volgens het kabinet dragen de hoge b0etes bij aan een veiliger verkeer en zijn ze bedoeld als een afschrikmiddel voor gevaarlijk rijgedrag.

Vooruitblik op 2025 en Verder

Hoewel de verhoging van verkeersb0etes in 2025 voor veel automobilisten als een onaangename verrassing komt, is het niet de eerste keer dat de b0etes stijgen. Sinds 2023 zijn de tarieven al met 8,6 procent gestegen, en in 2024 werd daar nog eens 10 procent aan toegevoegd. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, vooral omdat de overheid streeft naar meer inkomsten uit b0etes.

Vanaf 2028 verwacht het kabinet extra inkomsten te genereren door de uitbreiding van flitspalen en trajectcontroles. Met de toevoeging van nieuwe technologieën, zoals focusflitsers, lijkt het erop dat overtreders het steeds moeilijker zullen krijgen om b0etes te vermijden.

Automobilisten zullen dan ook goed op moeten letten om b0etes te voorkomen, vooral nu lichte overtredingen, zoals te hard rijden of foutparkeren, steeds duurder worden. Het is ook verstandig om b0etes op tijd te betalen om verdere verhogingen te voorkomen.

Key Points:

  1. B0eteverhogingen in 2025: De meeste verkeersb0etes stijgen met 10 euro, met b0etes variërend van 30 euro voor kleine snelheidsovertredingen tot 500 euro voor het parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning.
  2. Inflatiecorrectie: De verhogingen zijn gebaseerd op een inflatiecorrectie van 3,2 procent, volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
  3. Kritiek op hoge b0etes: Er is kritiek dat verkeersovertredingen soms net zo zwaar worden beboet als strafbare feiten zoals mishandeling, wat tot verzet in de maatschappij kan leiden.
  4. Administratiekosten blijven ongewijzigd: Naast de verhoging van de b0etes blijft de administratievergoeding van 9 euro per b0ete hetzelfde.
  5. Meer inkomsten via flitspalen en trajectcontroles: Vanaf 2028 verwacht het kabinet meer inkomsten door de uitbreiding van digitale flitspalen en focusflitsers die controleren op telefoongebruik.
  6. Betaal op tijd: Automobilisten die hun b0etes niet op tijd betalen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke verhogingen en juridische maatregelen zoals loonbeslag en deurwaarders.

Algemeen

Dit is de nieuwe vriendin van Winter Vol Liefde’s Mike, met wie hij gaat samenwonen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Hoe het misging tussen Mike, Monique en Denise: “Ze werd volledig aan haar lot overgelaten”

De afgelopen weken hebben de gebeurtenissen rondom Mike Hansler, zijn moeder Monique en zijn ex-vriendin Denise enorm veel stof doen opwaaien. Wat begon als een vrolijk liefdesverhaal in Winter Vol Liefde, liep uiteindelijk uit op een breuk die in alle opzichten pijnlijk was. Niet alleen op sociale media lopen de emoties hoog op, ook in het Spaanse Altéa – waar Mike met zijn ouders tijdelijk woonde en waar de opnames plaatsvonden voor de realityserie De Hanslers: van de Piste naar de Playa – wordt volop nagepraat.

Volgens meerdere betrokkenen in het Spaanse plaatsje is er weinig begrip voor de manier waarop Denise is behandeld. Waar het programma een zonnig beeld probeerde te schetsen van een familieavontuur in het buitenland, blijkt achter de schermen een heel ander verhaal te hebben gespeeld.


Een droom die veranderde in een nachtmerrie

Toen Denise besloot Mike te volgen naar Spanje, deed ze dat vol hoop. Ze had in Nederland alles achtergelaten om samen met hem een nieuw avontuur aan te gaan. De beachclub die door de familie Hansler werd geopend, leek een prachtige kans. De combinatie van liefde, werk, zon en nieuwe mogelijkheden maakte dat Denise enthousiast en gemotiveerd begon aan dit hoofdstuk.

Maar al snel merkte ze dat haar plek binnen het gezin niet vanzelfsprekend was. In interviews liet ze al doorschemeren dat ze het moeilijk vond om haar draai te vinden in Altéa. Vooral de intens aanwezige rol van schoonmoeder Monique zorgde voor spanningen. Waar Denise in Nederland vooral te maken had met Mike, kreeg ze in Spanje direct het hele gezin erbij – inclusief een schoonmoeder die volgens verschillende bronnen moeite had zich op de achtergrond te houden.

Een ingewijde bron uit Altéa vertelt:
“Iedereen hier zag hoe ingewikkeld het voor Denise was. Ze stond er vaak alleen voor en had het gevoel dat ze tussen de spanningen in het gezin terecht was gekomen.”


Denise moest zelf op zoek naar een nieuw thuis

Wat de situatie extra schrijnend maakt, is dat Denise volgens betrokkenen volledig zelfstandig moest uitzoeken waar ze kon wonen nadat het misging tussen haar en Mike. De bron uit Altéa zegt daarover:

“Toen de relatie plotseling eindigde, stond Denise van de ene dag op de andere zonder woonruimte. Ze moest alles in haar eentje regelen. Er werd geen hand uitgestoken.”

Mensen uit de buurt zouden dit nog steeds moeilijk kunnen begrijpen, juist omdat Denise alles had opgegeven om Mike te volgen. Het contrast tussen wat kijkers op televisie zagen en wat er achter de schermen speelde, blijkt groot.


Een breuk én een snel nieuw begin

Wat voor veel mensen extra pijnlijk voelt, is dat Mike inmiddels alweer een nieuwe Spaanse vriendin heeft. De twee zouden volgens meerdere bronnen zelfs al toekomstplannen maken. De bron aan Story vertelt:

“Mike gaat met zijn nieuwe vriendin terug naar Seefeld in Oostenrijk. Zijn ouders gaan ook weer die kant op, maar dit keer gaan Mike en zijn nieuwe vriendin in een eigen appartement wonen.”

Volgens de bron is dit de eerste keer dat Mike niet met zijn ouders onder één dak zal wonen. De Hanslers trekken opnieuw in hun oude woning in Seefeld, waar eerder ook de opnames van Winter Vol Liefde plaatsvonden.

Dat Mike zo snel opnieuw een relatie heeft, zorgt op sociale media voor felle reacties. Veel kijkers vinden het moeilijk te verkroppen dat Denise, die zoveel voor hem opzijzette, zo abrupt moest vertrekken terwijl Mike nu alweer een nieuw hoofdstuk is begonnen.


Nieuwe plannen in Oostenrijk: werk en toekomst

De vraag is hoe het leven van Mike er nu verder uitziet. De skileraarrol die hij jarenlang vervulde, kan hij volgens de bron niet meer oppakken bij zijn oude werkgever. De skischool waar hij werkte heeft inmiddels een nieuwe eigenaar.

Toch blijkt er nog genoeg werk te zijn in de omgeving. De bron legt uit:

“De skiliften en het barretje zijn nog in handen van de vorige eigenaar. Mike’s nieuwe vriendin gaat in dat barretje werken. Voor haar wordt dat wel een uitdaging, want ze spreekt vrijwel geen Duits en weinig Engels.”

Mike zou zelf ook weer aan de slag kunnen voor zijn oude werkgever, maar dan in een andere functie. Er zijn plannen voor een nog te bouwen camping in Seefeld, waar Mike mogelijk werk krijgt aangeboden. Daarmee lijkt hij weer een stabiele basis te willen opbouwen in Oostenrijk, ver weg van het drama dat in Spanje ontstond.


Hoe kijkt Altéa terug op de Hanslers?

In Spanje vallen de reacties op de Hanslers op. De bron merkt op dat veel mensen weinig begrijpen van de manier waarop Denise is behandeld. De beachclub die als decor diende voor de serie en het nieuwe hoofdstuk van de familie, werd door locals met enige scepsis bekeken. Toen de opnames nog maar net waren afgerond, was al snel duidelijk dat er spanningen binnen de familie waren.

Een bewoner vertelt off the record:

“Iedereen hier wist dat er iets niet klopte. Er hing spanning. Het was duidelijk dat Denise het zwaar had.”

Dat Denise binnen korte tijd uit de situatie moest vertrekken en de familie Hansler direct sporen richting Oostenrijk zette, bevestigt volgens locals het beeld dat zij het moeilijk heeft gehad.


Social media reageren massaal

Niet alleen in Spanje maar ook in Nederland zijn de reacties fel. Op platforms als X, Instagram en Facebook laten kijkers weten dat ze geschrokken zijn van de dynamiek binnen de familie. Veel mensen nemen het op voor Denise, die volgens velen te maken kreeg met een schoonmoeder die moeilijk los kan laten.

De breuk, de timing daarvan vlak voor de start van de serie, en het feit dat Mike nu alweer samen is met een nieuwe vriendin, zorgen voor extra ophef. Kijkers vinden het pijnlijk dat de realiteit achter de schermen zo sterk afwijkt van het beeld dat in het programma wordt geschetst.


Een nieuw hoofdstuk, maar een bittere nasmaak

De Hanslers willen met hun serie een vrolijk beeld neerzetten van een familie die een avontuur in Spanje aangaat. Maar het verhaal achter dat avontuur blijkt veel complexer en emotioneler te zijn dan op televisie zichtbaar is.

Voor Denise betekent dit alles een periode van teleurstelling, verlies en opnieuw beginnen. Voor Mike is het juist een tijd waarin hij nieuwe stappen zet, zowel privé als in zijn werk. En voor Monique blijft het duidelijk dat haar bemoeienis en uitgesproken karakter voor veel mensen moeilijk te plaatsen zijn.

Lees verder