Algemeen
Vreselijk verdriet voor Floortje Dessing: ”Stuk van mij is weg”
Floortje Dessing gaat momenteel door een zeer zware periode. De presentatrice heeft haar vader verloren en staat op haar Instagram emotioneel stil bij dit ingrijpende verlies.

Verlies van haar vader
De vader van Floortje Dessing is een maand geleden 0verleden. “Uitgerekend op Hemelvaartsdag, is hij vertrokken: onze allerliefste, vrijgevochten en avontuurlijke vader,” schrijft ze in haar bericht.
Bij de post heeft Floortje een foto geplaatst van haar vader die voor een tent zit, een beeld dat veel voor haar betekent.
“Geboren in 1929 was vrijheid voor hem zo belangrijk, iets wat hij aan ons als kinderen altijd meegaf. Die vrijheid was voor hem ook buiten in de natuur, in zijn tent.”
De foto is gemaakt tijdens hun laatste keer samen op zijn geliefde natuurkampeerterrein in Langeveldslag.
Floortje deelt haar gevoelens over het verlies: “Op zijn 91e op zijn geliefde natuurkampeerterrein in Langeveldslag. Een stukje van mezelf is weg, maar samen met mijn sterke mams vieren we zijn leven.”
Geen contact met broer
Naast het verdriet om haar vader, speelt er ook een ander emotioneel aspect in het leven van Floortje. In november vorig jaar werd duidelijk dat Floortje geen behoefte meer had aan contact met haar broer, Johan.
Deze beslissing was niet gebaseerd op een persoonlijke daad van
Johan, maar op zijn politieke standpunten.

Johan steunt de politieke partij Forum voor Democratie, iets waar Floortje sterk tegen is. “Ze zei: als jij daar nu geen afstand van neemt, dan ken ik je niet meer als mijn broer.”
Deze breuk heeft veel verdriet veroorzaakt bij hun ouders, die moeite hadden met de beslissing van Floortje om haar broer te distantiëren vanwege zijn politieke overtuigingen.
Herinneringen aan haar vader
De herinneringen aan haar vader zijn diepgeworteld en emotioneel. Floortje beschrijft haar vader als een vrijgevochten en avontuurlijke man die zijn liefde voor de natuur en vrijheid aan zijn kinderen doorgaf.
De laatste foto van haar vader, genomen op een natuurkampeerterrein, symboliseert zijn liefde voor het buitenleven.
Dit terrein in Langeveldslag was een speciale plek voor hem, en de foto herinnert Floortje aan de momenten die ze samen hebben gedeeld.
Het verlies van haar vader heeft een groot gat in haar leven geslagen, maar ze probeert zijn leven te vieren samen met haar moeder.
“Een stukje van mezelf is weg, maar samen met mijn sterke mams vieren we zijn leven,” schrijft ze. Deze woorden tonen zowel het diepe verdriet als de kracht die ze vindt in de herinneringen en de liefde die haar vader haar heeft nagelaten.
Rouw en verwerking
Het verlies van een ouder is altijd een ingrijpende gebeurtenis, en voor Floortje komt dit verlies in een tijd waarin ze ook andere persoonlijke uitdagingen het hoofd moet bieden.
De breuk met haar broer vanwege politieke meningsverschillen
heeft de familiedynamiek verder gecompliceerd.

Ondanks deze moeilijkheden probeert Floortje kracht te putten uit de goede herinneringen en de liefdevolle steun van haar moeder.
Floortje’s beslissing om publiekelijk stil te staan bij het verlies van haar vader en haar gevoelens te delen, biedt haar fans en volgers een inkijkje in haar persoonlijke leven.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om onze dierbaren te koesteren en de waarden die ze ons bijbrengen te eren, zelfs als we door moeilijke tijden gaan.
Conclusie
Floortje Dessing bevindt zich in een periode van diepe r0uw na het verlies van haar vader. Ze herdenkt hem als een vrijgevochten en avontuurlijke man die zijn liefde voor de natuur doorgaf aan zijn kinderen.
Ondanks de breuk met haar broer, die voor extra verdriet zorgt binnen de familie, vindt Floortje kracht in de herinneringen aan haar vader en de steun van haar moeder.
Haar openheid over deze moeilijke periode biedt troost en inspiratie aan haar volgers, en herinnert ons aan de kracht van familiebanden en de belangrijke waarden die we van onze ouders meegekregen hebben.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.