Algemeen
Man houdt pizzafeestje voor vrienden en verwacht dat vrouw de boel opruimt – ontdek haar reactie
Toen Sandra griep kreeg, organiseerde haar man een pizzafeestje voor zijn vrienden en verwachtte dat zij zou opruimen. In plaats van de rust te krijgen die ze nodig had, moest ze slim zijn. Tom leerde snel zijn les op de meest onvergetelijke manier.

Iedereen, maak je klaar! Hier is Sandra, je vriendelijke buurt huisvrouw met een verhaal. Ze zeggen wel eens dat moeilijke tijden iemands ware karakter onthullen. Welnu, de afgelopen week was een flinke uitdaging en liet me zeker zien waar mijn geliefde echtgenoot, Tom, van gemaakt is.

We hebben altijd een goede verstandhouding gehad. We verdeelden de huishoudelijke taken, communiceerden (meestal), en respecteerden elkaar in het algemeen. Dus toen de griep me raakte als een vrachtwagen, dacht ik dat Tom de zaken zou regelen terwijl ik de “koortsige kluizenaar” zou spelen in de logeerkamer. Dat doen partners toch?

Maar ik had het mis. Voordat ik mijn volledige frustratie loslaat, laat me de situatie schetsen. Daar lag ik, gewikkeld in een deken, hoestend en proestend, toen de deurbel ging. Mijn hart zonk als een steen. Gelach en luide stemmen vulden het huis. Mijn gok? Tom’s fantastische vrienden, die ons de eer aandeden op het meest ongelegen moment.

De echte pret begon toen pas. Een uur ging voorbij, elke minuut doorgebracht met het horen van het luidruchtige feest vanuit de slaapkamer. De verleidelijke geur van pizza vulde de lucht, waardoor mijn maag protesteerde. Door de nevel van mijn ziekte kon ik Tom’s bulderend gelach horen mengen met dat van de rest. Mijn nieuwsgierigheid, gevoed door sluimerende ergernis, won het uiteindelijk.

Met een donzig deken over mijn zweterige pyjama’s drapeerde, schuifelde ik naar de slaapkamerdeur. Het tafereel dat me begroette, leek zo uit een nachtmerrie van een studentenfeest te komen. Daar lagen ze, verspreid over ons bed – ja, het bed met de delicate crèmekleurige bekleding waarvan Tom had gezworen dat er nooit iemand op zou eten – omringd door lege pizzadozen en overvolle bierblikjes.

Tom keek op en zag me, maar in plaats van een schuldbewuste glimlach, werd ik begroet met een frons. “Hey,” zei hij, zijn stem druipend van ergernis, “waarom ben je uit bed?” Nou, dat was de druppel. Mijn lichaam deed pijn, mijn hoofd bonkte, en nu deed mijn man alsof ík degene was die hem lastig viel? Dit was niet de ondersteunende partner die ik dacht te hebben.

Mijn kaken klemden zich vast. “Ik kan niet rusten met al dat lawaai,” kraakte ik, mijn stem zwak maar doordrenkt van frustratie. “En waarom gebruiken jullie onze slaapkamer als feestzone?” Tom rolde met zijn ogen, een gebaar dat me normaal rillingen bezorgde (niet op een goede manier). “Het is maar voor vanavond, schat. Doe niet zo dramatisch,” drawlde hij, gebruikmakend van een koosnaam die ineens neerbuigend aanvoelde. “En nu je toch op bent, kun je misschien beginnen met opruimen! We hebben hier ruimte nodig.”

De brutaliteit ervan allemaal! Hier stond ik, een zieke vrouw die amper kon staan, en hij verwachtte dat ik zou opruimen na zijn onbezonnen feestje? Tranen welden op in mijn ogen. “Ik ben ziek, Tom,” raspte ik. “Het minste wat je kunt doen is wat medeleven tonen en me laten rusten.” Een grijns kroop over Tom’s gezicht en zijn stem werd koud. “Speel niet die ‘zieke’ kaart bij me. Het is maar een beetje griep. Je gaat niet dood. Ruim wat op. Je kunt het wel aan.” Hij draaide zich toen weer naar zijn vrienden en de luidruchtige tv, mij compleet negerend.

Sprakeloos en woedend stond ik daar even, het gewicht van zijn onverschilligheid drukte op me. Maar weet je wat? Dit was niet het einde van het verhaal. Ik zou niet worden behandeld als een veredelde schoonmaakster terwijl mijn man feestte. Nee, meneer. Het was tijd om de cavalerie in te schakelen. Tranen vervaagden mijn zicht terwijl ik terug strompelde naar de logeerkamer. Dit was niet de partner waarmee ik een leven had opgebouwd. Dit was een vreemdeling, een man die koos voor pizza en vrienden boven mijn welzijn. Snikkend pakte ik mijn telefoon.

Er was maar één persoon die deze situatie aankon – mevrouw Thompson, Tom’s formidabele moeder. De vrouw kon melk doen schiften met een blik, en haar aanwezigheid herinnerde zelfs volwassen mannen aan hun jeugdige misstappen. “Hallo, mevrouw Thompson?” zei ik. “Met Sandra. Ik, uh, ik heb uw hulp nodig.” Ik legde de hele situatie uit, mijn stem trilde van woede en frustratie. Stilte volgde aan de andere kant van de lijn. Toen klonk er een laag lachje door de telefoon. “Maak je geen zorgen, lieverd,” zei mevrouw Thompson uiteindelijk, haar stem doorspekt met een steely vastberadenheid die me kippenvel bezorgde (de goede soort deze keer). “Ik ben er zo.”

Een uur later ging de deurbel. Ik gluurde door de deur van de logeerkamer, een sprankje hoop bloeide op in mijn borst. Daar stond ze, mevrouw Thompson, met haar armen over elkaar en een blik die gletsjers kon doen smelten. Op het moment dat de deur openging, kwam het feest abrupt tot stilstand. Tom en zijn vrienden verstrooiden zich als kakkerlakken onder het keukenlicht, behalve dat ze in trainingsbroeken zaten en half opgegeten zakken chips en pizza vasthielden. “THOMAS,” bulderde mevrouw Thompson, haar stem weerklonk door het appartement. “Wat. Denk. Je. Dat. Je. Doet?” De kamer werd doodstil. Tom’s vrienden, met half opgegeten pizzakorstjes halverwege hun mond, leken een geest te hebben gezien.

Tom, de arme ziel, probeerde te stamelen, maar ze onderbrak hem met een vernietigende blik. Oh, jongens, dit was zo leuk. “Een feestje geven terwijl je vrouw ziek in bed ligt? En in de slaapkamer nog wel? Thomas, dit is volstrekt onaanvaardbaar!” Haar stem weerklonk door het appartement, geen ruimte voor discussie latend. Toen verzachtte haar blik en wendde ze zich tot mij. “Sandra, lieverd, ga maar terug naar bed. Ik zal deze kleine… situatie wel afhandelen.”

Er was een gevaarlijke glans in haar ogen, en een sprankje amusement flikkerde in die van mij. Deze jongens stonden op het punt een serieuze preek te krijgen (en misschien een strenge les over het belang van respect voor vrouwen). Terwijl ik langs Tom schuifelde, kon ik een beetje wraak niet weerstaan. Ik leunde in, gaf hem een mierzoete glimlach en fluisterde: “Succes, kampioen!” De blik van pure angst op zijn gezicht, in contrast met de grote ogen van zijn vrienden, was bijna genoeg om mijn griep te genezen. Bijna.
Mevrouw Thompson schraapte haar keel, het geluid scherp als een mes. “Goed, jonge mannen,” begon ze. “Laten we eens praten over enkele basisprincipes van menselijke fatsoen… zullen we?” Oh, jongens, dit werd alleen maar beter. Ik nestelde me weer in bed, een ondeugende glimlach op mijn gezicht. Vanavond zou een episch verhaal worden voor de komende jaren. De volgende drie dagen transformeerde mevrouw Thompson ons appartement in een bootcamp. Tom en zijn vrienden, ontdaan van hun zelfingenomen grijnzen, renden rond als mieren op een hete stoep. Vloeren dweilen, badkamers schrobben, was doen – noem maar op, ze maakten het schoon. Alles onder het waakzame oog van mevrouw Thompson, die bevelen gaf als een sergeant.
Algemeen
The Tribute-kijkers gaan los, zeggen allemaal hetzelfde over DIT moment: ‘Schandalig!’

Ophef na nieuwste aflevering van The Tribute: Battle of the Bands – “Jury beoordeelt op smaak, niet op talent”
De nieuwste aflevering van The Tribute: Battle of the Bands heeft dit weekend voor grote ophef gezorgd. Het muziekprogramma, waarin tributebands strijden om een plek op het podium van de Ziggo Dome, kreeg na de uitzending een golf van kritiek over zich heen. De reden? Een band werd naar huis gestuurd, niet vanwege een slechte uitvoering of valse noot — maar simpelweg omdat de jury de muziek “niet leuk” vond.

BZN-tributeband IIIusion uit de wedstrijd
De aanleiding voor de discussie was het vertrek van BZN-tributeband IIIusion. De groep, die eerder al in de gevarenzone stond, moest volgens de jury het veld ruimen. Niet omdat ze slecht speelden of vals zongen, maar omdat hun muzikale stijl simpelweg niet in de smaak viel bij sommige juryleden.
De teleurstelling was groot — zowel bij de band als bij de kijkers. Want IIIusion stond bekend als een enthousiaste, verzorgde act die het publiek keer op keer wist mee te krijgen met herkenbare BZN-klassiekers.
“Ze deden het goed, speelden strak, zongen zuiver en hadden plezier,” schreef een kijker op X (voorheen Twitter). “Maar als de jury gewoon niet van BZN houdt, heb je dus geen kans.”
Cesar Zuiderwijk: “Ik krijg koude rillingen als er gezwaaid moet worden”
Tijdens de uitzending vroeg presentator Johnny de Mol aan jurylid Cesar Zuiderwijk — drummer van de legendarische band Golden Earring — om zijn oordeel. Zuiderwijk was eerlijk, misschien iets té eerlijk:
“Ik moet zeggen, als er gezwaaid moet worden, breken mij de koude rillingen uit,” zei hij met een glimlach.
Hij benadrukte wel dat de band goed speelde en zichtbaar plezier had, maar gaf desondanks slechts een 7.
“Sorry, ik weet dat jullie enthousiast zijn en dat is mooi om te zien,” voegde hij eraan toe.
Zijn collega-jurylid Angela Groothuizen klonk aanvankelijk positiever. Zij prees het enthousiasme en de oprechte liefde van de band voor hun muziek:
“Dit is precies waar het programma over gaat,” zei ze. “Mensen die van muziek houden, die met passie spelen en het publiek weten te raken.”
Toch gaf ook zij maar een 7,5.
Voor IIIusion betekende dat het einde van hun avontuur in het programma.

Kijkers reageren woedend: “Jury moet objectief zijn”
Na afloop stroomden de reacties binnen. Op sociale media uitten tientallen kijkers hun woede en teleurstelling over de manier waarop de jury tot hun oordeel kwam.
“Je zit in een jury. Persoonlijke smaak hoort daar even niet bij,” schreef een gebruiker. “Beoordeel het kunnen van de band, niet of jij de muziek leuk vindt.”
Een andere kijker wees op het verschil in beoordeling tussen stijlen:
“BZN klinkt super en origineel en krijgt een 7 of 7,5. Destiny’s Child klinkt niet als het origineel en krijgt een 9. Hoe dan?!”
Sommigen namen het persoonlijk op voor de BZN-fans. De muziek van Band Zonder Naam (BZN) is voor veel Nederlanders immers nostalgisch erfgoed — nummers als Mon Amour en Pearlydumm zijn klassiekers die nog altijd geliefd zijn bij een breed publiek.
“Of je nou van BZN houdt of niet, je kunt niet ontkennen dat ze geschiedenis hebben geschreven,” schreef een ander.
Een kwestie van smaak of vakmanschap?
De ophef draait om een fundamentele vraag: moet een jury oordelen op persoonlijke voorkeur, of op muzikaal vakmanschap?
The Tribute: Battle of the Bands pretendeert een eerbetoon te zijn aan muzikale iconen, waarbij bands worden beoordeeld op hoe goed ze het origineel weten te benaderen. Maar volgens veel kijkers wordt dat principe losgelaten zodra de jury de muziekstijl niet aanspreekt.
“Het programma heet niet Battle of the Genres, maar Battle of the Bands,” merkte een fan scherp op. “Dan moet het niet uitmaken of iemand van pop, rock of palingsound houdt.”
IIIusion bedankt fans
De leden van IIIusion hebben zelf nog niet publiekelijk uitgehaald, maar lieten op hun sociale media weten trots te zijn op wat ze hebben neergezet.
“We hebben alles gegeven en genoten van elke minuut,” schreven ze in een korte boodschap. “Dank aan iedereen die op ons gestemd heeft en met ons meeleefde.”
De band kreeg onder die post honderden steunbetuigingen. Fans noemen het oneerlijk dat hun deelname eindigde op basis van smaak, niet op prestatie.
Nieuwe kansen voor andere bands
Terwijl IIIusion het veld moest ruimen, kregen andere tributebands juist vleugels. Vooral de Golden Earring-tributeband Coming On Strong maakte indruk op zowel publiek als jury. Hun versie van Radar Love werd ontvangen met luid applaus en zelfs Cesar Zuiderwijk kon zijn glimlach niet verbergen.
Daarnaast viel ook de Beach Boys-tributeband Beach Boys’ Best opnieuw in de prijzen. Hun zonnige harmonieën en vrolijke uitstraling zorgden voor een feelgoodmoment dat de spanning van de avond wat verzachtte. Beide bands eindigden bovenaan in het klassement.
“We zijn trots dat we hier mogen staan,” zei Coming On Strong na afloop. “Iedereen hier doet dit uit liefde voor muziek. Dat verbindt ons allemaal.”
De kracht van herkenning
De populariteit van The Tribute: Battle of the Bands laat zien hoe groot de kracht van nostalgie nog steeds is. Van Queen tot ABBA, van Doe Maar tot BZN — voor elke generatie is er een klank die herinneringen oproept aan vroeger.
Daarin schuilt precies de charme van het programma: niet alleen muzikaal talent, maar ook het gevoel dat je even terug bent in de tijd.
Toch is het juist dat nostalgische element dat soms spanning veroorzaakt. Waar de een warme gevoelens krijgt bij de palingsound, vindt de ander het oubollig. En in die botsing van smaken ligt het hart van de discussie.

Een les voor de jury
De kritiek op de jury van The Tribute komt niet voort uit onbegrip voor subjectiviteit — smaken verschillen nu eenmaal — maar uit het verlangen naar gelijkwaardige beoordeling.
Als bands meedoen om eer te bewijzen aan hun idolen, verwachten kijkers dat hun prestaties worden beoordeeld op technische vaardigheid, samenspel, timing en klankkleur — niet op de persoonlijke voorkeur van een jurylid.
“Cesar mag dan een legende zijn,” schrijft een kijker, “maar zelfs legendes moeten objectief kunnen blijven.”
Een kans voor reflectie
Voor het programma zelf is de ophef een kans om te laten zien hoe serieus het omgaat met feedback. The Tribute: Battle of the Bands is een show die draait om passie, eerbetoon en liefde voor muziek. Juist daarom raakt deze discussie zo’n gevoelige snaar: omdat kijkers willen geloven dat elke act dezelfde kans krijgt, ongeacht de stijl.
“Iedere band heeft een verhaal,” zegt Angela Groothuizen aan het einde van de aflevering. “En elke muzieksoort verdient respect.”
Woorden die veel kijkers hoop gaven — en misschien een hint zijn dat de jury bij volgende afleveringen iets zorgvuldiger zal omgaan met het onderscheid tussen smaak en kwaliteit.

Muziek blijft verbinden
Ondanks de teleurstelling voor de fans van IIIusion, laat deze aflevering vooral zien hoe diep muziek kan raken. De emoties op sociale media, de steun van kijkers en de passie van de deelnemers maken duidelijk: The Tribute: Battle of the Bands leeft.
Of je nu van BZN, Queen of Golden Earring houdt — iedereen vindt in deze show iets van zichzelf terug. En dat maakt muziek nog altijd het krachtigste eerbetoon dat er is.