-

Algemeen

Moeder op zoek naar hulp omdat dochter zich identificeert als vos

Een vrouw vroeg onlangs advies over hoe ze moest omgaan met haar 13-jarige stiefdochter die zichzelf identificeerde als vos.

De stiefmoeder, Jill, wist niet goed hoe ze moest reageren nadat ze had ontdekt dat de tiener zichzelf beschouwde als een ’therian’ – iemand die zich identificeert met een dier.

“Ze draagt een masker en een staart en heeft een YouTube-kanaal waarop ze rondspringt als een vos in een heel korte short,” legde Jill uit op de podcast over geestelijke gezondheid The Dr. John Delony Show. Ze voegt eraan toe dat de biologische moeder van het meisje dit gedrag blijkbaar aanmoedigt wanneer ze bij haar is.

Twilight zone

Dr. John wees erop dat hij probeert “meelevend” te zijn en zei: “Ik heb mijn hele carrière met jonge mensen gewerkt, zoals tieners en jonge volwassenen, dus niets verbaast me.”

Hij gaf echter toe: “Maar het feit dat hier een naam voor is… Ik heb het gevoel dat we in de Twilight zone zitten.”

Jill ging verder: “Daarom contacteer ik je: omdat ik het helemaal niet meer weet. Ik ben geschokt. Het is een heel ding op zich, er is een naam voor, er is terminologie voor en er zijn dingen die kwetsend voor hen zijn.”

Invloed van stiefdochter op haar jongere zusje

Jill onthulde ook dat haar stiefdochter haar negenjarige biologische dochter heeft beïnvloed om zich als therian te identificeren. Ze identificeert zich nu als giraf. Jill vertelde dat de stiefdochter met kerst een video had geplaatst van haar jongere kinderen… zij en haar man waren hier pas later achtergekomen.

“Als je kind zich als giraf wil verkleden om in de achtertuin te rennen, heb ik daar geen inherent probleem mee. Maar niet dat ze zich als giraf gaat verkleden als je uit eten gaat. Ze gaat zich niet kleden als een giraf als er vrienden langskomen,” legde Dr. John Delony uit over het stellen van grenzen aan de voorkeuren van het kind.

De gevaren van livestreamen

Verder sprak Dr. John over de gevaren van het toestaan dat een jong meisje livestreamt. “De meerderheid van de kijkers zijn waarschijnlijk volwassen mannen. Als je een kind een smartphone geeft, geef je ze geen toegang tot de wereld – je geeft de wereld toegang tot hen.” Hij versterkte hiermee het feit dat het online gedrag van het jonge meisje haar zou kunnen blootstellen aan seksuele kinderlokkers.

Dr. John benadrukte de behoefte aan “sterke” ouders die standvastig zijn in hun regels: “Je wilt dat ze zich op haar 26e omdraait en zegt: ‘Die twee mensen hebben altijd voor me gevochten en ze gaven echt om me.” Voor de negenjarige stelde hij voor om haar fantasie de vrije loop te laten en er tegelijkertijd voor te zorgen dat ze begreep dat ze geen giraf is.

Jill was het daarmee eens en zei dat ze het giraffenspel van haar dochter prima vond zolang het een creatieve uitlaatklep bleef en ze niet op zoek ging naar online bevestiging. Dr. John bevestigde dat online aandacht een “goedkope versie is van wat bevestiging is” en voegde eraan toe: “Maar voor vele miljoenen kinderen die een smartphone vasthouden, is het alles wat ze hebben.”

Verder sprak Dr. John over de noodzaak van open communicatie binnen gezinnen en het belang van het stellen van grenzen die zowel veiligheid als zelfexpressie mogelijk maken. Hij benadrukte dat het cruciaal is om kinderen te helpen navigeren in de digitale wereld zonder hun welzijn in gevaar te brengen.

Hij raadde ouders aan om betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen en om hen te leren over de risico’s van internetgebruik. “Het gaat erom dat je er bent voor je kinderen en ze de ondersteuning geeft die ze nodig hebben,” zei hij. “We moeten hen helpen begrijpen wat gezond gedrag is, zowel online als offline.”

Jill bedankte Dr. John voor zijn inzichten en gaf aan dat ze de adviezen zou opvolgen om haar dochters te helpen een evenwicht te vinden tussen hun fantasiewereld en de realiteit.

Algemeen

Sylvana Simons reageert op Gullit-schmink: “Hoe durf je dit te zeggen”

Tijdens de voetbalwedstrijd tussen Polen en Nederland ontstond er opschudding door enkele fans die hun gezichten bruin hadden geschminkt en rastapruiken droegen, in een poging om de legendarische voetballer Ruud Gullit te imiteren. Dit leidde tot verschillende reacties, zowel binnen als buiten Nederland.

Incident Op de Tribunes

De fans droegen oranje shirts en probeerden op een ludieke manier een hommage te brengen aan Ruud Gullit. Echter, de wijze waarop zij dit deden, viel niet bij iedereen in goede aarde. Verschillende toeschouwers en televisiekijkers uit zowel binnen- als buitenland dienden klachten in bij de Britse omroep BBC, die de drie Oranjefans in beeld bracht.

Reacties uit de Media

BNNVARA reageerde fel op het incident met een artikel dat de titel droeg: “Oranjefeest in Duitsland ontsierd door racistische taferelen.” In de begeleidende tekst werd het gedrag van de fans beschreven als ‘blackface’, een term die historisch beladen is en vaak wordt geassocieerd met racisme. Deze keuze van woorden leek bedoeld om sterke reacties uit te lokken.

Ruud Gullit Zelf Reageert

Tot verrassing van velen reageerde Ruud Gullit zelf op een positieve manier. Hij gaf aan het leuk te vinden dat hij nog steeds niet was vergeten en leek de imitatie als een vorm van waardering te zien. Zijn reactie stond in schril contrast met de kritiek van anderen en bracht een genuanceerd perspectief in het debat.

Kritiek en Onvrede

Ondanks de positieve reactie van Gullit zelf, waren er veel mensen die het incident als ongepast en racistisch beschouwden. Jerry Afriyie, de voorman van de beweging Kick Out Zwarte Piet, uitte zijn ongenoegen op sociale media. Hij schreef op X: “De meerderheid stemt op een racistische partij. Vervolgens wil dezelfde meerderheid bepalen wat racisme is. Hoe Nederlands wil je het hebben?”

Standpunt van Sylvana Simons

Ook Sylvana Simons, voormalig politica van BIJ1, gaf haar mening over het incident op X. Ze stelde dat er een diepere, onderliggende afgunst schuilt achter de behoefte om zich voor te doen als zwart, niet om daadwerkelijk zwart te zijn, maar om de aandacht en impact te genereren die hiermee gepaard gaat. “Niemand wil het leven ervaren zoals zwarte mensen dat moeten doen,” schreef ze.

Een Complexe Discussie

Het incident bij de wedstrijd tussen Polen en Nederland heeft een breed scala aan reacties opgeroepen en benadrukt de complexe aard van culturele imitaties en de perceptie van racisme. Terwijl sommige mensen de actie van de fans als onschuldig en ludiek zagen, interpreteerden anderen het als een schadelijke en respectloze daad.

Historische Context van Blackface

Het gebruik van blackface heeft een lange en pijnlijke geschiedenis, vooral in de Verenigde Staten en Europa. Het werd in het verleden gebruikt in theater en film om stereotypen van zwarte mensen te versterken en hen belachelijk te maken. Deze achtergrond maakt het gebruik van dergelijke praktijken bijzonder gevoelig en controversieel, zelfs als het zonder kwade bedoelingen wordt gedaan.

De Rol van de Media

De media spelen een cruciale rol in het vormgeven van publieke percepties over dergelijke incidenten. Door krachtige woorden zoals ‘racistische taferelen’ en ‘blackface’ te gebruiken, kunnen zij de toon en richting van het publieke debat bepalen. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor het begrip en de reactie van het publiek.

Het Belang van Dialoog en Begrip

Om situaties zoals deze beter te begrijpen en te navigeren, is het essentieel om open en respectvolle dialogen te voeren. Het is belangrijk om de ervaringen en gevoelens van degenen die zich gekwetst voelen serieus te nemen, terwijl ook rekening wordt gehouden met de intenties en perspectieven van anderen. Dit kan helpen om misverstanden te voorkomen en bij te dragen aan een inclusievere samenleving.

Conclusie

De imitaties van Ruud Gullit door enkele fans tijdens de Polen – Nederland wedstrijd hebben een breed scala aan reacties opgeroepen, van verontwaardiging tot waardering. Dit incident benadrukt de blijvende gevoeligheid rondom culturele imitaties en de noodzaak van een diepgaander begrip van historische contexten en hedendaagse percepties van racisme. Het debat dat hierdoor is aangewakkerd, biedt een kans voor verdere educatie en dialoog over deze belangrijke kwesties.

Lees verder