Algemeen
Dit is hoe de aubergine aan zijn unieke naam komt – een verrassende geschiedenis

Wanneer we ons een aubergine voorstellen, denken we aan een langwerpig, paars fruit – aubergine is een fruit, ook al wordt het vaak hartig gegeten – niet zoals deze!
Aubergine kan een geweldig gerecht zijn als aanvullend element of op zichzelf! Ze kunnen gegrild worden, gekookt met tomatensaus en kaas, of toegevoegd worden aan elke ovenschotel.
Maar heb je ooit nagedacht over de vreemde naam voor het fruit? De traditionele aubergine lijkt in niets op een ei.
Deze virale foto van Reddit heeft echter deze naam veel logischer gemaakt! Nu we kunnen zien dat aubergines er echt uitzien zoals hun naam voordat ze worden wat we kennen en liefhebben, laten we eens kijken naar de verschillen tussen de witte en paarse aubergines.
Witte aubergines, ook bekend als witte aubergines, zijn een variëteit van aubergine met een romig witte kleur, in tegenstelling tot de meer gebruikelijke dieppaarse kleur.
Terwijl de aubergines op de foto ons misschien doen denken dat alle witte aubergines klein zijn, kunnen ze ook langer groeien. Op dezelfde manier kunnen paarse aubergines soms klein en rond zijn.
Als we de smaak overwegen, kunnen alle aubergines een beetje bitter en taai zijn als ze rauw zijn. Het taaie fruit voelt bijna als een spons als het niet eerst wordt gekookt.
Als het gekookt is, is het een geweldige voedsel om de smaken aan te nemen van waarmee het wordt gecombineerd. Ze kunnen gegrild, geroosterd, gebakken, gebakken of gebakken worden en zijn bijzonder geschikt voor gerechten met lichte sauzen of delicate smaken.
Als het te gaar is, kan het te papperig worden om van te genieten. Na het zien van dit wit ogende fruit was ze verbaasd toen ze zich realiseerde wat het werkelijk was.
Voor witte aubergine beschrijft Specialty Produce de smaak als “fruitig en mild” en gekookte witte aubergine als “warm” en “zacht”.
Vanwege de dikkere schil wordt aanbevolen om de dikke schil voor het koken of eten te verwijderen. Paarse aubergine heeft dunner schil en kan daarom worden gegeten.
Witte aubergines zijn niet zo wijdverbreid verkrijgbaar als traditionele aubergines, maar ze zijn vaak te vinden in speciaalzaken of via online zaadcatalogi voor thuis tuiniers.
In een Chinees landbouwboek uit 544 voor het eerst genoemd, zijn aubergines al lang een mysterieus genoemd fruit. En volgens het verhaal waren het Europese boeren in de 18e eeuw die het fruit hun naam gaven. Omdat ze destijds leken op kleine witte of gele eieren, werden de boeren herinnerd aan ganzen- of eendeneieren en kregen ze dus hun titel.

Algemeen
Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.
Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer
Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.
Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval
Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.
Complexe achterdeurconstructie onder vuur
De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.
Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts
Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.
Oudere systemen mogelijk veiliger in nood
Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.
Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak
Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.
Aandacht voor noodmechanismen groeit
Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.