-

Algemeen

Chateau Meiland STOPT ermee! Door ruzies geen nieuwe afleveringen meer

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De Nederlandse televisiewereld werd in 2007 op zijn kop gezet toen Martien Meiland en zijn gezin hun debuut maakten in het programma ‘Ik Vertrek’.

Hun avontuur om een bed & breakfast in Frankrijk op te zetten, gevolgd door hun terugkeer naar Nederland, werd al snel een enorme hit.

In 2015 maakten ze een comeback met een terugblik in ’10 jaar Ik Vertrek’, wat hun televisiecarrière nog meer glans gaf.

De Meilandjes, altijd al ambitieus, kregen in 2019 een gouden kans van Talpa Network, die hen volgde in ‘Chateau Meiland’, en sindsdien lijken ze niet meer van het scherm af te wijken.

De realityserie werd een fenomeen, maar zoals dat vaak gebeurt met fenomenen, kan overdosering schadelijk zijn.
Martien Meiland

Het lijkt erop dat de Meilandjes misschien een beetje te vaak op televisie verschijnen, en sommige kijkers beginnen hun overmatige aanwezigheid op TV zat te worden.

Het woord “uitgemolken” komt wellicht bij sommigen op als het gaat om de Meilandjes en hun avonturen bij Talpa. Maar hoe lang kunnen ze nog doorgaan met hun televisiecarrière?
Chateau Meiland

Het lijkt erop dat zelfs Martien Meiland zelf een beetje verzadigd raakt door de constante aanwezigheid van de camera’s.

In een recent interview met Showbuzz, een tijdschrift van weekblad Weekend, onthulde Martien dat ‘Chateau Meiland’ niet voor eeuwig zal blijven bestaan.

Hij ziet zichzelf over vijf jaar in een heel ander leven, ver weg van de reality-tv. “Dan is Chateau Meiland wel klaar,” verklaarde hij.

Hij gaf aan dat ze nu hun focus leggen op hun pension Code Rosé en dat ze graag als familie samen willen wonen, maar dit keer buiten het oog van de camera.

Martien suggereert dat het einde van ‘Chateau Meiland’ en gerelateerde programma’s in zicht is, mogelijk rond 2024 of 2025.

En hoewel de Meilandjes waarschijnlijk nog wel een spectaculaire afsluiter in petto hebben, lijkt het erop dat ze langzaam maar zeker hun televisiehoofdstuk gaan afsluiten.

Een tijdperk van excentrieke televisie, luidruchtige avonturen en onvergetelijke uitspraken van Martien komt ten einde.

Het publiek zal ongetwijfeld hun unieke charme en humor gaan missen, maar soms is het gewoon tijd om verder te gaan en nieuwe wegen te verkennen.

Het is echter belangrijk op te merken dat Martien specifiek spreekt over het einde van ‘Chateau Meiland’, de realityserie.

We weten allemaal dat Martien ook nog te zien is in andere tv-programma’s zoals ‘Wie van de Drie’.

Bovendien staat binnenkort het programma ‘Chateau Meiland VIPS’ op het programma, waarin bekende Nederlanders een paar dagen komen logeren in Code Rosé en Martien ze zal interviewen.

Dus zolang Martien goede kijkcijfers blijft behalen, is het waarschijnlijk dat we hem nog wel in andere tv-programma’s zullen zien verschijnen.
Chateau Meiland

Algemeen

Angela de Jong haalt keihard uit en sloopt Marco Borsato

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Vrijspraak Marco Borsato leidt tot felle column van Angela de Jong: “Een treurige dag voor slacht0ffers”

De vrijspraak van Marco Borsato heeft in Nederland een golf aan reacties veroorzaakt. Terwijl de rechtbank concludeerde dat er onvoldoende wettig en overtuigend bewijs was voor de beschuldigingen, laat columnist Angela de Jong in haar nieuwste stuk weten dat de uitspraak volgens haar bittersweet is. Voor de zanger en zijn familie betekent het rust en opluchting, maar volgens haar blijft het vermeende slacht0ffer met lege handen achter. Ze noemt het oordeel van de rechtbank dan ook “een treurige dag”.

“Het recht heeft gezegevierd – zo heet dat dan”

In haar column beschrijft De Jong de uitspraak op een manier die zowel afstandelijk als kritisch klinkt. Ze schrijft dat “het recht heeft gezegevierd”, maar plaatst meteen kanttekeningen. De rechtbank sprak Borsato vrij omdat er onvoldoende steunbewijs was. De Jong benadrukt dat een enkele verklaring in het Nederlandse strafrecht niet genoeg is om tot een veroordeling te komen.

Die juridische realiteit begrijpt ze, zegt ze, maar het maakt de uitkomst volgens haar niet minder pijnlijk:

“Fijn voor Borsato, zijn dierbaren en zijn vrienden, die dit de komende tijd natuurlijk aan alle kanten zullen vieren en uitbuiten in de media. En dat snap ik. Als het mijn vader was, zou ik dat waarschijnlijk ook doen.”

Met deze zin erkent ze dat opluchting vanuit de familie begrijpelijk is, maar tegelijkertijd beschouwt ze het als een dag waarop ook iemand anders, het vermeende slacht0ffer Asmara Thielen, een klap te verwerken krijgt.

“Een slacht0ffer staat met lege handen”

Waar Angela de Jong zich vooral zorgen over maakt, is de bredere boodschap die volgens haar uit de vrijspraak spreekt. Ze schrijft dat het opnieuw laat zien hoe moeilijk het voor slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag kan zijn om gerechtigheid te vinden. Zolang er geen getuigen zijn, geen beeldmateriaal bestaat en een verdachte ontkent, blijft het volgens haar bijna onmogelijk om als aangeefster gehoor te krijgen.

“Zolang er geen getuigen of video-opnames van het misbruik zijn en de dader ontkent, is het jouw woord tegen dat van een ander en heb je geen poot om op te staan.”

Volgens De Jong heeft de nu 26-jarige Asmara Thielen al langer vermoed dat haar verhaal moeilijk voet aan de grond zou krijgen. De columnist stelt dat deze realisatie schrijnend is, zeker omdat de procedure voor haar jarenlang zwaar moet zijn geweest.

De moed van Asmara volgens De Jong

De Jong noemt de aangifte van Asmara “dapper” en verwijst naar de verklaring die haar advocaat, Peter Plasman, tijdens de zittingen voorlas. De tekst raakte haar zichtbaar:

“De verklaring gaf me kippenvel,” schrijft ze.

Ze haalt meerdere passages aan die volgens haar laten zien hoe moeilijk de jaren voor Asmara zijn geweest. Zo beschrijft de verklaring hoe de jonge vrouw jarenlang worstelde met schaamte, onzekerheid en twijfel.

De Jong noemt dat herkenbaar voor veel andere mensen die grensoverschrijdend gedrag melden: gevoelens van schuld, angst en isolatie.

Daarnaast wijst ze op de angst die volgens Asmara speelde rondom haar moeder. Die werkte destijds bij de fanclub van Marco Borsato. Asmara was bang dat haar moeder zou worden ontslagen als zij zou vertellen wat er was gebeurd. Deze angst, schrijft De Jong, zou grote gevolgen voor het gezin hebben kunnen hebben.

“En wie zou haar geloven?” vraagt Asmara zich in de verklaring hardop af.
Voor Angela de Jong is dat een kernzin: een jonge vrouw die zich afvraagt of ze op kan boksen tegen de populariteit van een geliefde artiest.

Volgens haar is de boodschap van Asmara’s verklaring duidelijk: het voelt alsof je je verhaal moet vertellen tegenover iemand die door het hele land bewonderd wordt — en dat maakt het extra zwaar.

Over de rol van de verdediging

In haar column uit De Jong ook kritiek op de verdediging van Borsato, het advocatenduo Carry en Geert-Jan Knoops. Volgens haar heeft de verdediging de moeder van Asmara, Nathalie, op “weinig subtiele wijze” tot dader gemaakt. Daarmee bedoelt ze dat de aandacht in de zaak deels verschoof van het gedrag van de zanger naar de rol van de moeder binnen het verhaal en de totstandkoming van de aangifte.

De Jong schrijft:

“Borsato werd ineens het slacht0ffer. Zo gaat dat dan.”

Zij vindt het opvallend dat de aangeefster weinig vroeg van de rechtbank. Geen financiële compensatie, geen langdurige celstraf, maar alleen erkenning.

Volgens De Jong maakt dat de uiteindelijke uitspraak extra zwaar voor het vermeende slacht0ffer:

“Ze wilde slechts erkenning voor wat haar is aangedaan als piepjong meisje en waar ze nog dagelijks last van had.”

“Met lege handen achterblijven” – een terugkerend patroon?

Angela de Jong plaatst de zaak in een bredere context. Zij stelt dat veel vrouwen die grensoverschrijdend gedrag melden, uiteindelijk zonder erkenning of resultaat achterblijven. Dat is volgens haar niet alleen verdrietig, maar ook een maatschappelijke kwestie waar Nederland nog niet goed raad mee weet.

In haar eigen woorden:

“Maar zoals zoveel vrouwen die seksueel misbruik hebben moeten ondergaan, staat ze nu met lege handen.”

De column eindigt daarmee niet alleen als reflectie op deze specifieke zaak, maar ook als kritiek op een systeem dat volgens haar slacht0ffers weinig ruimte biedt om hun verhaal juridisch bevestigd te krijgen.

De juridische realiteit tegenover emotionele verwachtingen

De uitspraak van de rechtbank in Utrecht draaide om bewijs. Niet om emoties, vermoedens of publieke opinie. Het strafrecht is bedoeld om uitsluitend te veroordelen als er overtuigend bewijs ligt, en dat was hier niet het geval. De rechter concludeerde dat de verklaring van Asmara te algemeen was en onvoldoende concreet om juridisch onderbouwd te worden.

Er waren geen getuigen, geen aanvullend materiaal, geen controleerbare gegevens uit het dagboek en geen onafhankelijke aanwijzingen die de inhoud van de aangifte konden bevestigen.

Juridisch gezien is de beslissing daardoor logisch; emotioneel gezien voelt het voor sommigen pijnlijk. Dat spanningsveld vormt de rode draad in De Jongs column.

Een dag met dubbele lading

De vrijspraak van Marco Borsato is voor veel mensen een moment van opluchting, vooral voor hemzelf en zijn familie. Na zes jaar onzekerheid betekent het een belangrijke stap richting herstel en rust. Tegelijkertijd illustreert Angela de Jong’s column dat een rechterlijke uitspraak ook een andere, veel minder opgeluchte kant kent: die van iemand die het gevoel heeft dat haar verhaal niet geloofd is of niet kon worden bewezen.

En precies dat maakt de gebeurtenis voor De Jong “een treurige dag”.

Conclusie

De vrijspraak van Marco Borsato heeft de juridische wereld duidelijkheid gegeven, maar heeft maatschappelijk juist nieuwe vragen opgeroepen. Hoe gaan we om met meldingen zonder bewijs? Wat betekent erkenning voor slacht0ffers? Hoe groot is de kloof tussen de juridische en de emotionele waarheid?

Angela de Jong legt in haar column de vinger op die zere plek.
En daarmee is haar bijdrage aan het debat minstens zo veelbesproken als de uitspraak zelf.

Lees verder