Algemeen
Onvrede onder klanten van Albert Heijn door maatregel om contanten niet meer te accepteren!

Vandaag de dag geven steeds meer mensen de voorkeur aan hun pinpas en zien we steeds minder contant geld in omloop.
Dit heeft deels te maken met het feit dat veel winkels
terughoudend zijn geworden als het gaat om contante betalingen.
Vooral voor ouderen in ons land kan het vervelend zijn dat veel
transacties tegenwoordig digitaal worden uitgevoerd en dat contant
geld op veel plaatsen niet meer wordt geaccepteerd.
Aan het einde van deze maand zal de supermarktketen Albert Heijn
stoppen met het uitbetalen van koopzegels in contant geld.
Vanaf volgende maand kunnen klanten ervoor kiezen om het
gespaarde bedrag op hun rekening bij te schrijven via retourpinnen,
of ze kunnen het bedrag laten aftrekken van hun boodschappen.
De koopzegels van Albert Heijn bestaan al sinds 1955, en in 2021
besloot de supermarktketen om te stoppen met de fysieke plakboekjes
voor de zegels.
Albert Heijn geeft de voorkeur aan digitaal sparen en de nieuwe
uitbetalingsmethode vanwege het gemak en vooral de veiligheid.
Het is opvallend dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om
contant geld niet langer te accepteren, zoals het geval is bij
Avonturenpark Hellendoorn, waar geen contant geld meer wordt
geaccepteerd.
Deze ontwikkelingen en keuzes hebben geleid tot bezorgdheid
onder veel mensen. Sommigen vragen zich af of Albert Heijn nu ook
bepaalt of zij contant geld in hun portemonnee mogen hebben.
Anderen maken zich zorgen over het feit dat een wettig
betaalmiddel steeds vaker wordt geweigerd en dat alles steeds meer
digitaal wordt, waardoor er minder contant geld in omloop is.
Sommigen weigeren zelfs te pinnen bij zelfscankassa’s en
benadrukken dat deze ontwikkelingen banen kosten.
Natuurlijk zijn er ook voorstanders van de nieuwe aanpak, die
het gemak en de veiligheid van digitaal sparen en betalen
benadrukken.

Algemeen
‘Nederland neemt afscheid van contant geld’

Afgelopen woensdag was een regelrechte nachtmerrie voor Nederlandse ING-klanten.
Internetbankieren functioneerde ruim 12 uur lang niet, en hoewel
pinnen nog mogelijk was, waren de mogelijkheden beperkt.
Terwijl ING worstelde met deze technische storing, rijst de
vraag of Nederland klaar is om afscheid te nemen van contant
geld.
Het is een onderwerp dat al geruime tijd in discussie is.
De storing bij ING werd volgens het bedrijf veroorzaakt door
miscommunicatie tussen interne systemen.
Hoewel de exacte oorzaak nog steeds niet duidelijk is,
benadrukte ING dat er geen sprake was van een cyberaanval.
Dit incident werpt echter wel de vraag op of we te afhankelijk
zijn geworden van digitale banksystemen.
Benno de Winter, een ICT-expert, adviseert om altijd wat contant
geld in huis te hebben, omdat technologie kan falen.
Dit incident bij ING is daar een duidelijk voorbeeld van.
Bovendien lijken veel Nederlanders niet bereid om volledig
afscheid te nemen van contant geld.
Volgens een onderzoek uitgevoerd door Hart van Nederland onder
bijna 3.300 respondenten, wil slechts 13 procent van de
ondervraagden dat contant geld uit onze samenleving verdwijnt.
Een overweldigende meerderheid van 87 procent is hier tegen.
Dit wijst erop dat contant geld nog steeds een belangrijke rol
speelt in het dagelijks leven van veel Nederlanders en dat ze zich
niet volledig willen overgeven aan digitale transacties.
De storing bij ING fungeert als een herinnering aan het belang
van diversificatie in betaalmethoden en het behouden van de
mogelijkheid om contant geld te gebruiken, zelfs in een steeds
digitalere wereld.