-

Nieuwste

Surinamers krijgen volgend jaar eenmalig 5.000 euro van ons Nederlandse kabinet

Het demissionaire kabinet heeft in een voorjaarsnota een indrukwekkend bedrag van 122 miljoen euro gereserveerd voor een specifieke groep Surinamers die al tientallen jaren vechten voor een volledige AOW-uitkering van Nederland.

De voorzitter van de commissie van deskundigen die het onderzoek heeft uitgevoerd, Joyce Sylvester, beschouwt dit als een zegen.

Ze merkte op: “Eindelijk komt er nu financiële erkenning van Nederland.” Sylvester ziet dit als een teken van erkenning en waardering voor de oudere generatie van Surinaamse afkomst.

De betrokken ouderen woonden in de periode van 1957 tot 1975 in Suriname, dat destijds deel uitmaakte van het Koninkrijk der Nederlanden.

Deze groep omvat tienduizenden mensen die naar Nederland verhuisden voordat Suriname onafhankelijk werd.

Echter, toen zij de leeftijd van 65 bereikten, ontvingen zij een veel lagere AOW-uitkering, wat maandelijks een verschil van 300 tot 400 euro betekende. Deze Surinamers ervaren dit als een groot onrecht en eisen daarom financiële compensatie.

In diverse parlementaire debatten die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, is al duidelijk geworden dat er brede steun is in Nederland om financiële compensatie te bieden aan deze groep Surinamers.

Ze voelen zich onrechtvaardig behandeld. In 2021 concludeerde de Raad van State dat er geen juridische gronden zijn voor herstel van de onvolledige AOW-opbouw.

Desondanks heeft de commissie-Sylvester aangedrongen op een ‘morele verplichting’ om dit onvolledige AOW-gat te dichten.

Ze deden twee jaar geleden het voorstel voor een regeling om dit te realiseren, evenals een onverplichte tegemoetkoming vanwege de langdurige situatie waarin deze groep ouderen zich bevindt.

Hoewel er geen verplichte regeling wordt ingevoerd, heeft het kabinet na jaren van debat uiteindelijk ingestemd met een onverplichte financiële tegemoetkoming.

Hierdoor zullen de betrokken Surinamers 5.000 euro per persoon ontvangen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder