-

Nieuwste

Vakantie naar Griekenland eindigt in extreem groot drama: ”Mama ik voel me niet goed”

Wat een prachtige vakantie naar Griekenland had moeten zijn, is voor Nancy (60) en haar dochter Sophie (26) Verbrugghe uitgelopen op een nachtmerrie. Helaas ligt Sophie al weken in het z!ekenhuis en zal ze voorlopig nog moeten blijven.

Nancy en Sophie staan bekend als avontuurlijke reizigers. Moeder en dochter hebben beiden een diepe liefde voor reizen en hebben al vele landen bezocht. Ze trekken er vaak met een rugzak op uit.

Meestal gaan ze apart op vakantie, en afgelopen maand was dat niet anders. Sophie vertrok per trein naar Duitsland en reisde vervolgens via Roemenië en Bulgarije naar Griekenland. Hun plan was om elkaar op 19 augustus te ontmoeten in Santorini, waar ze nog twee weken wilden doorbrengen en de Griekse eilanden wilden verkennen.

Op de ochtend van 18 augustus belde Sophie haar moeder met klachten over slapende voeten. Nancy vond het vreemd, omdat Sophie al sinds donderdag last had en het niet leek te verbeteren. Nancy raadde haar dochter aan om medische hulp te zoeken in het Evangelismos medisch centrum in Athene. Maar zodra Sophie daar aankwam, werd haar verteld dat ze niet mocht vertrekken. Ze werd met spoed doorverwezen naar de afdeling neurologie vanwege ernstige zorgen over haar gezondheid.

Een dag later verslechterde Sophie’s toestand dramatisch. Ze verloor het gevoel in haar benen en armen. Nancy vloog onmiddellijk naar Santorini.

Sophie belde haar moeder met de woorden: “Mama, ze brengen me naar de intensive care. Ik kan niet meer op mijn benen staan.” Nancy was verstijfd van angst. Ze zat tijdelijk machteloos, omdat de vlucht naar Athene ook nog eens vertraging had. Niemand kon haar vertellen wat er precies aan de hand was.

De dagen die volgden waren een ware nachtmerrie. Sophie verloor kracht in haar handen, haar stem zwakte af, en ze moest zelfs geïntubeerd worden omdat ze niet meer kon ademen. Binnen drie dagen veranderde Sophie in een weerloze persoon die volledig afhankelijk was en niets meer kon.

Inmiddels is de diagnose gesteld: Sophie heeft het Guillain-Barré-syndroom, waarvan de oorzaak vaak te vinden is in een eenvoudige verkoudheid, griep of diarree. Hoe ze het heeft opgelopen, is nog niet exact bekend, maar volgens de artsen in Griekenland is het mogelijk gebeurd na een tekenbeet in België.

Het herstel van dit syndroom kan maanden tot jaren duren, en artsen denken dat Sophie nog enkele weken in het z!ekenhuis moet blijven. Hoewel een terugkeer naar huis mogelijk is tegen eind oktober, is dat nog niet met zekerheid te zeggen, omdat Sophie momenteel nog steeds voor 90 procent verlamd is.

Moeder Nancy wijkt niet van Sophie’s zijde en heeft een spraakklepje op haar tracheostoma geplaatst, waardoor Sophie kan praten.

Naast de zorgen over haar dochters gezondheid, maakt Nancy zich ook zorgen over de financiën. Ze ontdekte dat Sophie geen reisverzekering en geen hospitalisatieverzekering heeft.

Nancy en Sophie zullen alle kosten zelf moeten dragen, inclusief de repatriëring, waarbij alleen al de kosten van een stretcher in het vliegtuig 5.000 euro bedragen.

Nancy heeft daarom een inzamelingsactie opgezet in de hoop dat mensen gul zullen geven, zodat alle kosten kunnen worden gedekt.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder