-

Nieuwste

Moeder protesteert tegen een transkind van 9 jaar oud die naar de meisjeskleedkamer wil bij gymles

Op een basisschool in Huizen is er onrust ontstaan nadat een geschokte moeder bezwaar maakte tegen de toegang van een transgender-scholier tot de meisjeskleedkamer tijdens gymles.

Haar negenjarige dochter voelde zich ongemakkelijk door de aanwezigheid van het transgender-kind en weigerde zelfs naar de gymles te gaan. De school zoekt nu naar een oplossing voor het c0nflict.

De kwestie heeft Jessica Kakiay-Yavuz (40), de moeder van het negenjarige meisje, veel stress bezorgd. Haar dochter zit op een rooms-katholieke basisschool waar ook een transgender-leerling aanwezig is.

Dit transgender-kind, biologisch een jongen maar zich identificerend als een meisje, wil deelnemen aan de meisjeskleedkamer.

Kakiay vertelt dat haar dochter haar benaderde omdat ze het vreemd vond dat er een jongen in de kleedkamer was. Ze vroeg daarom om een oplossing bij de school, waar de directrice in eerste instantie voor openstond.

Hoewel het eerste gesprek met de school goed verliep, kwam er geen vervolggesprek met de moeder van de transgender-scholier.

Kakiay ontving een e-mail waarin stond dat de directrice van gedachten was veranderd en dat het vervolggesprek niet zou plaatsvinden. De moeder kreeg het gevoel dat ze het genderinclusiviteitsbeleid van de school ondermijnde, wat ze als vernederend ervoer.

Kakiay deelde haar zorgen op Facebook en ontving diverse reacties, maar merkte op dat veel ouders hun mening niet durfden te uiten uit angst.

Haar dochter ging inmiddels niet meer naar gymles vanwege het ongemak dat ze voelde bij het omkleden in aanwezigheid van het transgender-kind.

Het schoolbestuurder, Rob Hageman, streeft naar een bevredigende oplossing voor beide ouderparen, maar merkt op dat er momenteel geen landelijk beleid is voor deze situaties.

Hageman wijst erop dat er alleen jurisprudentie is voor volwassenen met betrekking tot kleedkamers bij sportclubs, niet voor kinderen van deze leeftijd.

De moeder, Jessica, hoopt nog steeds op een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. Ze benadrukt dat ze het gevoel van de medescholier om zich als een meisje te identificeren respecteert, maar dat de kleedkamer voor haar een grens vormt.

Ze pleit voor een oplossing waarbij meisjes zich in de kleedkamer kunnen blijven identificeren volgens hun biologische geslacht zonder geconfronteerd te worden met genderproblematiek op zo’n jonge leeftijd, en stelt voor om een extra kleedkamer voor de transgender-leerling te overwegen.

De ouders van het transgender-kind willen anoniem blijven en geven aan altijd open te staan voor een gesprek, maar niet via de media.

Ze benadrukken dat de steun van de overgrote meerderheid van andere ouders hen geruststelt en dat ze samen met de school en betrokken instanties zoeken naar de beste oplossing voor de situatie.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder