Nieuwste
Moeder protesteert tegen een transkind van 9 jaar oud die naar de meisjeskleedkamer wil bij gymles
Op een basisschool in Huizen is er onrust ontstaan nadat een geschokte moeder bezwaar maakte tegen de toegang van een transgender-scholier tot de meisjeskleedkamer tijdens gymles.
Haar negenjarige dochter voelde zich ongemakkelijk door de
aanwezigheid van het transgender-kind en weigerde zelfs naar de
gymles te gaan. De school zoekt nu naar een oplossing voor het
c0nflict.
De kwestie heeft Jessica Kakiay-Yavuz (40), de moeder van het
negenjarige meisje, veel stress bezorgd. Haar dochter zit op een
rooms-katholieke basisschool waar ook een transgender-leerling
aanwezig is.
Dit transgender-kind, biologisch een jongen maar zich
identificerend als een meisje, wil deelnemen aan de
meisjeskleedkamer.
Kakiay vertelt dat haar dochter haar benaderde omdat ze het
vreemd vond dat er een jongen in de kleedkamer was. Ze vroeg daarom
om een oplossing bij de school, waar de directrice in eerste
instantie voor openstond.
Hoewel het eerste gesprek met de school goed verliep, kwam er
geen vervolggesprek met de moeder van de transgender-scholier.
Kakiay ontving een e-mail waarin stond dat de directrice van
gedachten was veranderd en dat het vervolggesprek niet zou
plaatsvinden. De moeder kreeg het gevoel dat ze het
genderinclusiviteitsbeleid van de school ondermijnde, wat ze als
vernederend ervoer.
Kakiay deelde haar zorgen op Facebook en ontving diverse
reacties, maar merkte op dat veel ouders hun mening niet durfden te
uiten uit angst.
Haar dochter ging inmiddels niet meer naar gymles vanwege het
ongemak dat ze voelde bij het omkleden in aanwezigheid van het
transgender-kind.
Het schoolbestuurder, Rob Hageman, streeft naar een bevredigende
oplossing voor beide ouderparen, maar merkt op dat er momenteel
geen landelijk beleid is voor deze situaties.
Hageman wijst erop dat er alleen jurisprudentie is voor
volwassenen met betrekking tot kleedkamers bij sportclubs, niet
voor kinderen van deze leeftijd.
De moeder, Jessica, hoopt nog steeds op een oplossing die voor
iedereen aanvaardbaar is. Ze benadrukt dat ze het gevoel van de
medescholier om zich als een meisje te identificeren respecteert,
maar dat de kleedkamer voor haar een grens vormt.
Ze pleit voor een oplossing waarbij meisjes zich in de
kleedkamer kunnen blijven identificeren volgens hun biologische
geslacht zonder geconfronteerd te worden met genderproblematiek op
zo’n jonge leeftijd, en stelt voor om een extra kleedkamer voor de
transgender-leerling te overwegen.
De ouders van het transgender-kind willen anoniem blijven en
geven aan altijd open te staan voor een gesprek, maar niet via de
media.
Ze benadrukken dat de steun van de overgrote meerderheid van
andere ouders hen geruststelt en dat ze samen met de school en
betrokken instanties zoeken naar de beste oplossing voor de
situatie.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.