Nieuwste
Energierekening gaat volgend jaar flink omhoog – dit is hoeveel meer je gaat betalen
Naar verwachting zullen huishoudens in 2024 geconfronteerd worden met een uitdaging op hun energierekening, met mogelijk een stijging van bijna 100 euro per jaar.
Deze verhoging wordt voorspeld als gevolg van toenemende
transportkosten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) voorspelt
dat huishoudens maandelijks ongeveer 8 euro extra zullen moeten
betalen voor het transport van gas en elektriciteit naar hun
woningen.
Naast de kosten voor het energieverbruik omvat de
energierekening ook andere uitgaven, zoals transportkosten en
belastingen.
Hoewel je je energie direct van een leverancier zoals Essent of
Vattenfall betrekt, zijn de netbeheerders verantwoordelijk voor het
energienetwerk en de aansluitingen voor gas en elektriciteit.
Nederland heeft zeven netbeheerders, namelijk Enexis, Liander,
Stedin, Westland Infra, Coteq Netbeheer, Enduris en Rendo
Netwerken. Daarnaast beheert TenneT het hoogspanningsnetwerk.
Binnenkort zullen de netbeheerders hun tariefvoorstellen bij de
ACM indienen, waarbij verwacht wordt dat de tarieven zullen
stijgen.
Dit is het gevolg van de noodzaak om het stroomnet de komende
jaren aan te passen vanwege de verschuiving van fossiele
brandstoffen naar hernieuwbare energie, wat aanzienlijke
investeringen vereist.
Regionale netbeheerders zullen naar schatting de komende drie
jaar een extra bedrag van 2 miljard euro moeten investeren vanwege
deze energietransitie.
De kosten die voortkomen uit de overgang naar duurzame energie
zullen worden gedragen door de gebruikers van de netwerken, zowel
huishoudens als bedrijven, via de transporttarieven.
In 2023 bedroegen deze kosten 6 miljard euro, maar naar
verwachting zal dit in 2024 met 1 miljard euro stijgen.
De ACM erkent het belang van voldoende financiële middelen voor
netbeheerders om noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
Hierbij wordt gestreefd naar een evenwicht tussen
betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Bovendien draagt de stijging van energieprijzen bij aan deze
uitdaging, omdat er energieverlies optreedt bij het transport van
elektriciteit en bij omzettingen van hoogspanning naar
laagspanning, wat ook kosten met zich meebrengt.
Voor gasvervoer zijn er eveneens netverliezen, waarvoor
netbeheerders verantwoordelijk zijn en deze kosten doorberekenen in
hun tarieven.
TenneT kondigde al in juni 2023 aan dat de tarieven aanzienlijk
zouden stijgen als gevolg van de gestegen energieprijzen.
De exacte hoogte van de transporttarieven zal in november worden
bekendgemaakt.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.