-

Nieuwste

Energierekening gaat volgend jaar flink omhoog – dit is hoeveel meer je gaat betalen

Naar verwachting zullen huishoudens in 2024 geconfronteerd worden met een uitdaging op hun energierekening, met mogelijk een stijging van bijna 100 euro per jaar.

Deze verhoging wordt voorspeld als gevolg van toenemende transportkosten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) voorspelt dat huishoudens maandelijks ongeveer 8 euro extra zullen moeten betalen voor het transport van gas en elektriciteit naar hun woningen.

Naast de kosten voor het energieverbruik omvat de energierekening ook andere uitgaven, zoals transportkosten en belastingen.

Hoewel je je energie direct van een leverancier zoals Essent of Vattenfall betrekt, zijn de netbeheerders verantwoordelijk voor het energienetwerk en de aansluitingen voor gas en elektriciteit.

Nederland heeft zeven netbeheerders, namelijk Enexis, Liander, Stedin, Westland Infra, Coteq Netbeheer, Enduris en Rendo Netwerken. Daarnaast beheert TenneT het hoogspanningsnetwerk.

Binnenkort zullen de netbeheerders hun tariefvoorstellen bij de ACM indienen, waarbij verwacht wordt dat de tarieven zullen stijgen.

Dit is het gevolg van de noodzaak om het stroomnet de komende jaren aan te passen vanwege de verschuiving van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie, wat aanzienlijke investeringen vereist.

Regionale netbeheerders zullen naar schatting de komende drie jaar een extra bedrag van 2 miljard euro moeten investeren vanwege deze energietransitie.

De kosten die voortkomen uit de overgang naar duurzame energie zullen worden gedragen door de gebruikers van de netwerken, zowel huishoudens als bedrijven, via de transporttarieven.

In 2023 bedroegen deze kosten 6 miljard euro, maar naar verwachting zal dit in 2024 met 1 miljard euro stijgen.

De ACM erkent het belang van voldoende financiële middelen voor netbeheerders om noodzakelijke investeringen te kunnen doen.

Hierbij wordt gestreefd naar een evenwicht tussen betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Bovendien draagt de stijging van energieprijzen bij aan deze uitdaging, omdat er energieverlies optreedt bij het transport van elektriciteit en bij omzettingen van hoogspanning naar laagspanning, wat ook kosten met zich meebrengt.

Voor gasvervoer zijn er eveneens netverliezen, waarvoor netbeheerders verantwoordelijk zijn en deze kosten doorberekenen in hun tarieven.

TenneT kondigde al in juni 2023 aan dat de tarieven aanzienlijk zouden stijgen als gevolg van de gestegen energieprijzen.

De exacte hoogte van de transporttarieven zal in november worden bekendgemaakt.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder