Nieuwste
Statushouders genieten van ‘langdurige vakantie’ in thuislanden en behouden woningen in Nederland
In het Westland is er momenteel een groot tumult ontstaan over de leegstand van huizen van statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne.
Het lijkt erop dat deze individuen gedurende ‘maandenlange’
perioden hun woningen onbezet laten staan, terwijl ze op vakantie
gaan naar hun thuislanden.
Deze situatie heeft geleid tot verontwaardiging, vooral omdat ze
weigeren hun woningen op te geven.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er in verschillende dorpen in
het Westland sprake is van aanzienlijke leegstand.
Dit fenomeen treft zowel statushouders als vluchtelingen uit
Oekraïne. Zij keren gedurende langere periodes – soms maanden –
terug naar hun geboorteland en laten hun huizen onbewoond achter.
Opvallend is dat ze vasthouden aan hun woningen en weigeren deze op
te geven.
Peter Duijsens, de fractievoorzitter van de Coalitiepartij
Westland Verstandig, beweert zelfs dat er statushouders zijn die
hun woningen tijdens hun afwezigheid onderverhuren aan andere
asielzoekers die elders in Nederland al een woning hebben
toegewezen gekregen.
Hij beschuld!gt hen van bedrog en misbru!k van het systeem.
Dit gedrag wordt echter niet get0lereerd door Westland
Verstandig, die van de gemeente eist dat zij optreedt tegen deze
praktijken.
Duijsens benadrukt dat er huizen beschikbaar moeten zijn voor
mensen die dringend behoefte hebben aan onderdak.
De coalitiepartij GemeenteBelang Westland deelt de
ver0ntwaardiging en beschouwt dit gedrag als misbru!k van goedheid
en voorzieningen.
Fractievoorzitter Remmert Keizer benadrukt dat als statushouders
vakantie kunnen vieren in hun eigen land, ze wellicht geen
legitieme reden hebben om in Nederland te verblijven.
Hij uit zijn verwachting dat het college van de gemeente
passende maatregelen zal nemen.
De LPF (Lijst Pim Fortuyn) roept op tot een grondig onderzoek
naar deze kwestie. Ze herinnert eraan dat het Westland royaal is
geweest in het bieden van opvang aan deze groep mensen.
De recente onthullingen over het mogelijk onderverhuren van
woningen zijn sch0kkend, volgens fractievoorzitter Dave van
Koppen.
Kortom, de ophef in het Westland draait om statushouders en
vluchtelingen uit Oekraïne die gedurende lange tijd hun woningen
onbezet achterlaten om op vakantie te gaan naar hun
thuislanden.
De gemeente wordt onder druk gezet om hierop te reageren en
passende maatregelen te nemen om deze situatie aan te pakken.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.