-

Algemeen

Vrouw sleept haar ouders voor de rechter: “Ze hebben me zonder toestemming geboren laten worden”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Wij waren niet bekend met Kass Theaz, maar deze vrouw schijnt een sensatie te zijn op TikTok, het populaire platform voor jongeren waar tegenwoordig ook ouderen gebruik van maken. Hoe dan ook, Kass lijkt niet zo lekker in haar vel te zitten.

In een video beweert ze dat ze haar eigen ouders heeft aangekla*gd omdat ze zonder haar toestemming op de wereld is gezet. Ze wil dit graag verduidelijken.

“Dus mijn ouders, tegen wie ik een r*chtszaak heb aangespannen, hebben bijgedragen aan mijn conceptie. En mijn moeder, die me heeft opgevoed, heeft me ter wereld gebracht.

Daarom wil ik haar voor de r*chter brengen, omdat ik er niet mee heb ingestemd om hier te zijn.”

“Werken”
“Ik wist niet dat ik zou moeten opgroeien en werken om mezelf te onderhouden. En ik heb er gewoon niet mee ingestemd.

Ze hebben niet geprobeerd contact met me op te nemen voordat ik werd geboren om te zien of ik hier wel wilde zijn, en daarom heb ik ze aangekla*gd.”

“Ik maak het mijn levensmissie om kinderen te leren hoe ze hun ouders kunnen aankl*gen, zodat ze niet hoeven te werken.”

Zelf ook kinderen
Haar volgers vonden het al een bizar verhaal, maar werden nog meer verrast toen Kass onthulde dat ze zelf ook kinderen heeft.

Deze kinderen heeft ze echter niet zelf verwekt, maar ethisch verantwoord verkregen door adoptie. Kass is van mening dat adopteren beter is.

“Adopteren is anders dan baren. Nu is het niet mijn sch*ld dat ze hier zijn. Ik probeer gewoon een goed mens te zijn, snap je?”

Veel reacties
De video heeft veel reacties opgeleverd. Mensen kunnen het nauwelijks geloven en gaan massaal met elkaar in discussie.

Iemand schrijft bijvoorbeeld: “Dit is te gek voor woorden, maar in het hedendaagse Amerika zou ze wel eens gelijk kunnen krijgen en er flink aan kunnen verdienen.”

Grap
Nadat ook The New York Post aandacht besteedde aan het verhaal, besluit Kass bekend te maken dat het allemaal een grap was.

“Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het een grap was. Ik vind het grappig. Mensen maken zich overal druk om. Het laat zien hoe weinig mensen onderzoek doen voordat ze reageren.”

Hoewel Kass Theaz haar video nu onthult als een grap, heeft het veel reacties en discussie teweeggebracht. Het incident werpt echter wel een interessant licht op de grenzen van humor en de gevolgen van misle*dende informatie in de online wereld.

Het is een voorbeeld van hoe snel informatie zich verspreidt en hoe gemakkelijk mensen conclusies trekken zonder de feiten te controleren.

Het laat zien hoe belangrijk het is om kritisch te blijven en niet klakkeloos alles te geloven wat op sociale media wordt gedeeld.

@isatandstared

Replying to @JCNCLP

♬ original sound – Kass Theaz

 

Algemeen

Humberto Tan zwaar onder vuur na interview met Martijn Krabbé

Avatar foto

Gepubliceerd

op

RTL ligt onder vuur na het uitgebreide en emotionele interview met Martijn Krabbé in het programma RTL Tonight. De presentator, die ongeneeslijk z!ek is door uitgezaaide longk*nker, sprak dinsdagavond openhartig over zijn angsten, zijn gezin en het naderende afscheid. Het gesprek, dat plaatsvond aan zijn eigen keukentafel en werd geleid door Humberto Tan, maakte veel los bij het publiek. Waar veel kijkers het interview omschreven als indrukwekkend, eerlijk en ontroerend, klinkt er op sociale media ook stevige kritiek op de manier waarop het werd gebracht.

Een gesprek dat niemand onberoerd liet

Vanaf het eerste moment was duidelijk dat het interview geen standaard televisiegesprek zou worden. Geen studiopubliek, geen luchtige onderwerpen, maar een man die zonder omwegen sprak over de realiteit van leven met een ongeneeslijke z!ekte. Krabbé vertelde hoe zijn dagen eruitzien, hoe de nachten soms zwaarder zijn dan de dagen en hoe zijn grootste angst niet zozeer draait om zichzelf, maar om wat hij achterlaat.

Hij sprak met zachte stem, maar duidelijke woorden over zijn vrouw Deborah en hun kinderen. Over de gedachte dat zij straks zonder hem verder moeten, en hoe hij probeert hen zo goed mogelijk “achter te laten”. Juist die eerlijkheid maakte diepe indruk op veel kijkers. Tegelijkertijd riep het ook ongemak op bij een deel van het publiek, dat zich afvroeg of deze kwetsbaarheid wel thuishoort in een televisieformat.

Kritiek: ‘tranentrekkerij’ en ‘effectbejag’

Op sociale media ontstond al snel een fel debat. Met name op X uitten enkele bekende accounts hun ongenoegen. Influencer MiesBee schreef dat ze zich “onpasselijk” voelde bij wat zij omschreef als tranentrekkerij. Ze vroeg zich hardop af of Krabbé zichzelf hier wel een plezier mee deed door zo ver te gaan in zijn openheid.

Ook Marieke Derksen, dochter van een bekende mediapersoonlijkheid, liet zich kritisch uit. Volgens haar ging RTL een grens over door het gesprek zo uitgebreid en emotioneel in beeld te brengen. Zij sprak zelfs van het “uitbuiten van z!eke mensen voor goede kijkcijfers”. Die woorden vonden weerklank bij een groep kijkers die vond dat het interview te lang duurde en te veel nadruk legde op emotie.

Sommigen wezen daarbij niet zozeer naar Krabbé zelf, maar naar de rol van de zender en de interviewer. De interviewstijl van Humberto Tan werd door critici omschreven als te sturend en te gericht op het losmaken van emoties. Er werd gesproken over “effectbejag” en “smakeloze televisie”.

Net zo veel steun en bewondering

Tegenover die kritische geluiden stond echter een minstens zo grote groep kijkers die het interview juist waardeerde. Voor hen was dit geen uitbuiting, maar een zeldzaam eerlijk gesprek dat herkenning en troost bood. Onder de hashtag van het programma verschenen honderden berichten van mensen die aangaven geraakt te zijn.

Kijkers schreven dat ze onverwacht tranen in de ogen kregen, maar dat die tranen niet voortkwamen uit sensatie, maar uit menselijkheid. Velen prezen Krabbé om zijn moed om zo open te spreken over een onderwerp waar nog altijd veel taboe op rust: angst voor het einde, zorgen om nabestaanden en de rauwe werkelijkheid van ongeneeslijke z!ekte.

Een kijker schreef: “Dit is geen televisie om weg te zappen. Dit is televisie die je dwingt om even stil te staan.” Anderen benadrukten dat ze zich gesteund voelden door het gesprek, omdat ze zelf of in hun omgeving met z!ekte te maken hebben gehad.

Angst, maar ook levenslust

In het interview vertelde Krabbé dat zijn angst vooral ’s nachts toeslaat. Overdag probeert hij te leven, te lachen en geen dag te verspillen. Maar als het stil wordt, komen de gedachten. Dan maakt hij zich zorgen over hoe zijn gezin het straks zal redden. Hij vertelde dat hij zijn vrouw altijd wakker mag maken, ook midden in de nacht. Deborah bevestigde dat die gesprekken zwaar zijn, maar dat ze proberen niet in somberheid te blijven hangen.

Wat veel kijkers raakte, was de balans die het stel liet zien tussen verdriet en levenslust. Ze spraken niet alleen over afscheid, maar ook over het leven dat er nu nog is. Over kleine momenten, humor en het belang van niet vooruitlopen op wat nog komt. Die nuance maakte dat het gesprek voor velen meer was dan alleen een confronterend portret van z!ekte.

Terugblik op zijn carrière

Een ander onderdeel van het interview was de terugblik op Krabbés lange carrière. Fragmenten uit eerdere programma’s kwamen voorbij, waaronder een aflevering waarin hij een ongeneeslijk z!eke vrouw hielp om haar kinderen financieel veilig achter te laten. Dat fragment raakte hem zichtbaar, omdat hij zichzelf daarin herkende.

Hij vertelde dat hij destijds al voelde hoe belangrijk het is om praktische zaken te regelen, juist uit liefde. Dat inzicht heeft hij meegenomen in zijn eigen bevestiging. Niet vanuit angst, maar vanuit zorg en verantwoordelijkheid.

De staande ovatie die bleef hangen

Een van de meest besproken momenten was het terugzien van de staande ovatie die Krabbé kreeg tijdens het Televizierring-gala. Het applaus duurde minutenlang en maakte diepe indruk. Krabbé gaf toe dat hij zich daar ongemakkelijk bij voelde. Hij wilde niet als individu op een voetstuk worden geplaatst.

Voor hem stond die ovatie symbool voor iets groters: voor iedereen die met k*nker te maken krijgt, voor patiënten en hun naasten. Hij benadrukte dat de enorme golf aan liefde en steun die hij nu ontvangt, onlosmakelijk verbonden is met zijn z!ekte. Die gedachte stemt hem dankbaar, maar ook weemoedig.

Waar ligt de grens?

Het interview roept een bredere vraag op die verder gaat dan dit ene gesprek: waar ligt de grens tussen openheid en exploitatie? Mag televisie ruimte bieden aan zulke kwetsbare verhalen, of moet er juist terughoudendheid zijn?

Voorstanders zeggen dat juist deze openheid het onderwerp bespreekbaar maakt en mensen verbindt. Tegenstanders vrezen dat emotie te gemakkelijk wordt ingezet als middel om kijkers te trekken. Het antwoord is niet eenduidig en lijkt sterk afhankelijk van hoe de kijker het gesprek beleeft.

Een gesprek dat blijft nazinderen

Wat vaststaat, is dat het interview met Martijn Krabbé niemand onberoerd liet. Het bracht tranen, boosheid, bewondering en discussie. Voor de één was het te veel, voor de ander precies wat nodig was. Krabbé zelf leek vooral één ding te willen: eerlijk zijn, zonder opsmuk.

Misschien is dat ook de reden dat het gesprek zo’n impact had. Niet omdat het perfect was, maar omdat het menselijk was. En juist dat maakt het debat eromheen zo fel en zo begrijpelijk tegelijk.

Lees verder