Nieuwste
Slecht nieuws voor ouders: Tarieven kinderopvang stijgen fors per 1 juli
Slecht nieuws voor ouders die gebruik maken van kinderopvang: Vanaf 1 juli wordt er een aanzienlijke prijsverhoging doorgevoerd.
Kinderopvangorganisaties claimen hogere kosten te hebben die zij
moeten doorberekenen aan de ouders. Duizenden gezinnen worden
hierdoor getroffen.
De Brabantse organisatie Midden Brabant heeft op haar website
aangekondigd dat de tarieven verhoogd moeten worden. Zij verhogen
de uurtarieven met anderhalf procent.
Hoewel anderhalf procent nog meevalt, verhoogt Fantaziehuis de
tarieven met 2,78 procent en rekent Kinderopvang SDK zelfs 4,97
procent meer per uur. En dan hebben we het nog niet eens over SDK,
dat ouders confronteert met een tariefsverhoging van zes
procent.
De adjunct-directeur van de Brancheorganisatie Kinderopvang,
Asja Godthelp, bekijkt het met zorg. “In zestien jaar tijd heb ik
dit slechts één keer eerder meegemaakt”, aldus Godthelp.
Opnieuw verhoging
Kinderopvangorganisaties stellen in het najaar hun tarieven voor
het volgende jaar vast. In januari van dit jaar werden de tarieven
al met ongeveer 8,5 procent verhoogd.
Nu blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan verwacht. In april
van dit jaar trad de nieuwe CAO voor het personeel in werking,
waarin een loonsverhoging van 12 procent werd opgenomen. Deze
kosten moeten nu worden doorberekend aan de ouders.
Natuurlijk zijn ouders niet blij met deze nieuwe stijging. Er
zijn al veel gezinnen die moeite hebben om de kosten van
kinderopvang te betalen, en met deze verhoging zal dit nog
moeilijker worden.
Volgende stijging
Volgens Godthelp is het “zeer vervelend” als ouders deze extra
kosten niet kunnen dragen. Maar ze voegt eraan toe: “Een
tariefsverhoging is altijd nog beter dan het faillissement van een
organisatie, waar ouders uiteindelijk niets aan hebben.”
Vorige week vrijdag kondigde minister Van Gennip van Sociale
Zaken overigens aan dat de vergoeding voor kinderopvangkosten per
januari 2024 iets zal stijgen.
Echter, in januari staat ook de volgende tariefsverhoging al
gepland. De maximum uurprijs zal dan met zes procent stijgen. Het
worden dus erg kostbare maanden voor ouders.
Deze prijsverhoging komt als een harde klap voor ouders die
afhankelijk zijn van kinderopvang. Het betekent dat zij nog meer
financiële druk ervaren in een tijd waarin de kosten voor
levensonderhoud al hoog zijn.
Veel ouders worstelen al met het vinden van een goede balans
tussen werk en gezin, en de stijgende kosten van kinderopvang maken
het er niet makkelijker op.
De Brabantse organisatie Midden Brabant rechtvaardigt de
tariefsverhoging door te stellen dat het noodzakelijk is vanwege de
gestegen kosten.
Het is begrijpelijk dat organisaties te maken hebben met
verschillende kosten, zoals loonsverhogingen voor het personeel en
andere operationele uitgaven.
Echter, het is pijnlijk voor ouders om geconfronteerd te worden
met deze kostenstijging, vooral omdat kinderopvang al duur genoeg
kan zijn.
Verschillende kinderopvangorganisaties hebben ervoor gekozen om
de tarieven in verschillende mate te verhogen.
Fantaziehuis verhoogt de tarieven met 2,78 procent, terwijl
Kinderopvang SDK maar liefst 4,97 procent meer gaat rekenen per
uur. Deze tariefsverhogingen kunnen een grote impact hebben op het
maandelijkse budget van ouders.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.