-

Nieuwste

Slecht nieuws voor ouders: Tarieven kinderopvang stijgen fors per 1 juli

Slecht nieuws voor ouders die gebruik maken van kinderopvang: Vanaf 1 juli wordt er een aanzienlijke prijsverhoging doorgevoerd.

Kinderopvangorganisaties claimen hogere kosten te hebben die zij moeten doorberekenen aan de ouders. Duizenden gezinnen worden hierdoor getroffen.

De Brabantse organisatie Midden Brabant heeft op haar website aangekondigd dat de tarieven verhoogd moeten worden. Zij verhogen de uurtarieven met anderhalf procent.

Hoewel anderhalf procent nog meevalt, verhoogt Fantaziehuis de tarieven met 2,78 procent en rekent Kinderopvang SDK zelfs 4,97 procent meer per uur. En dan hebben we het nog niet eens over SDK, dat ouders confronteert met een tariefsverhoging van zes procent.

De adjunct-directeur van de Brancheorganisatie Kinderopvang, Asja Godthelp, bekijkt het met zorg. “In zestien jaar tijd heb ik dit slechts één keer eerder meegemaakt”, aldus Godthelp.

Opnieuw verhoging
Kinderopvangorganisaties stellen in het najaar hun tarieven voor het volgende jaar vast. In januari van dit jaar werden de tarieven al met ongeveer 8,5 procent verhoogd.

Nu blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan verwacht. In april van dit jaar trad de nieuwe CAO voor het personeel in werking, waarin een loonsverhoging van 12 procent werd opgenomen. Deze kosten moeten nu worden doorberekend aan de ouders.

Natuurlijk zijn ouders niet blij met deze nieuwe stijging. Er zijn al veel gezinnen die moeite hebben om de kosten van kinderopvang te betalen, en met deze verhoging zal dit nog moeilijker worden.

Volgende stijging
Volgens Godthelp is het “zeer vervelend” als ouders deze extra kosten niet kunnen dragen. Maar ze voegt eraan toe: “Een tariefsverhoging is altijd nog beter dan het faillissement van een organisatie, waar ouders uiteindelijk niets aan hebben.”

Vorige week vrijdag kondigde minister Van Gennip van Sociale Zaken overigens aan dat de vergoeding voor kinderopvangkosten per januari 2024 iets zal stijgen.

Echter, in januari staat ook de volgende tariefsverhoging al gepland. De maximum uurprijs zal dan met zes procent stijgen. Het worden dus erg kostbare maanden voor ouders.

Deze prijsverhoging komt als een harde klap voor ouders die afhankelijk zijn van kinderopvang. Het betekent dat zij nog meer financiële druk ervaren in een tijd waarin de kosten voor levensonderhoud al hoog zijn.

Veel ouders worstelen al met het vinden van een goede balans tussen werk en gezin, en de stijgende kosten van kinderopvang maken het er niet makkelijker op.

De Brabantse organisatie Midden Brabant rechtvaardigt de tariefsverhoging door te stellen dat het noodzakelijk is vanwege de gestegen kosten.

Het is begrijpelijk dat organisaties te maken hebben met verschillende kosten, zoals loonsverhogingen voor het personeel en andere operationele uitgaven.

Echter, het is pijnlijk voor ouders om geconfronteerd te worden met deze kostenstijging, vooral omdat kinderopvang al duur genoeg kan zijn.

Verschillende kinderopvangorganisaties hebben ervoor gekozen om de tarieven in verschillende mate te verhogen.

Fantaziehuis verhoogt de tarieven met 2,78 procent, terwijl Kinderopvang SDK maar liefst 4,97 procent meer gaat rekenen per uur. Deze tariefsverhogingen kunnen een grote impact hebben op het maandelijkse budget van ouders.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder