-

Nieuwste

Opmerkelijk onderzoek: Meerderheid migranten vindt Nederland niet gastvrij

Uit onderzoek blijkt dat migranten Nederland niet altijd zo gastvrij vinden. Ze zijn dus niet zo gelukkig in ons land.

Deze mensen voelen zich vanwege hun afkomst vaak tekortgedaan en gediscrimineerd. Ze zijn niet zo positief over de politiek en hebben evenmin vertrouwen in de Nederlandse instellingen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau. Nu zijn de resultaten bekendgemaakt.

Voor het onderzoek werden 696 Turkse, 570 Marokkaanse, 592 Caribisch-Nederlandse, 519 Somalische, 855 Iraanse en 688 Poolse personen met een migratieachtergrond ondervraagd.

Uit dit onderzoek blijkt dat de tweede generatie Turken, Marokkanen en Surinamers een betere opleiding hadden.

Zij hebben een betere positie op de arbeidsmarkt, al geven ze wel aan dat ze meer discriminatie en uitsluiting ervaren.

Net iets minder dan de helft van de migranten geeft aan dat Nederland niet gastvrij is voor mensen als hen.

SCP-onderzoeker Jaco Dagevos vertelt: “De bewustwording in deze groep is groot dat ze burger van dit land zijn, maar toch vaak apart worden gezet.”

Volgens het planbureau moet het kabinet werken aan een plan dat deze mensen insluit en hen duidelijk maakt dat ze erbij horen.

Het rapport leest verder: “Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat mensen gelijke kansen hebben, dat iedereen mee kan doen en het gevoel heeft onderdeel van de samenleving te zijn.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder