Nieuwste
Man (32) in Rotterdam overleeft aanhouding met taser niet: ‘Verwarde persoon’
Een man (32) die vorige week werd aangehouden in Rotterdam, heeft het niet overleefd. Na een melding over een verwarde persoon rukte de politie uit. Ze konden de persoon overmeesteren met een taser.
Het parket geeft mee: “Kort hierna werd de arrestant onwel.” Rond 23:15 op 9 juni was een man op een voertuig gesprongen bij de ’s-Gravenweg. Er volgde een achtervolging en daarna werd de taser gebruikt.
De agenten en de hulpdiensten begonnen meteen met reanimeren, maar de man zou de nacht in het ziekenhuis niet overleven.
Nu onderzoekt de Rijksrecherche of zijn aanhouding verband houdt met zijn overlijden. Vorig jaar was er een stijging van voorvallen waarbij agenten geweld moesten gebruiken.
Het ging om 33.584 keer tijdens 20.667 incidenten. Dat werd vorig jaar bekendgemaakt. Een mogelijke verklaring is het stijging van het aantal incidenten met verwarde personen.
Politiechef Frank Paauw zegt dat het hem zorgen baart dat er meer geweld moet gebruikt worden tegen kwetsbare personen.
Daarover zei Paauw: “De zorg voor hen is doorgaans geen politietaak, aangezien veel mensen met verward gedrag die met de politie in aanraking komen niet of nauwelijks overlastgevend, crimineel of gevaarlijk zijn.”
In totaal werd de taser vorig jaar 4414 keer ingezet. Vorige maand noemde hij de taser nog een waardevolle aanvulling voor de politie.
In Australië kwam vorige maand een dementerende vrouw om het leven nadat tegen haar ook een stroomstootwapen was gebruikt.
Er werd toen felle kritiek geuit op het gebruikt ervan en er werd zelfs opgeroepen om het gebruik te verbieden.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.