-

Nieuwste

Jumbo-chef na 42 jaar dienst ontslagen na jatten broodje: ’10.000 euro boete’

Een afdelingschef van een Jumbo die geregeld een broodje uit de supermarkt at zonder te betalen, betaalt nu de hoogste prijs. Na 42 jaar trouwe dienst verliest ze haar baan. Ze mag ook fluiten naar de geëiste ontslagvergoeding van 168.000 euro.

Meer nog: ze moet Jumbo een schadevergoeding betalen van bijna 10.000 euro. De was sinds 1980 werkzaam bij een Jumbo in Zuid-Holland. Daar had ze de leiding over de afdeling groente en fruit.

De supermarkt was tot 2016 eigendom van haar ouders, en later ook van haar broer. Daarna werd de supermarkt verkocht en nam een andere franchisenemer de winkel over.

In september 2022 tipte een collega de werkgever dat de vrouw broodjes uit de winkel at zonder te betalen.

Nadat uit camerabeelden aan het licht kwam dat de vrouw inderdaad broodjes pakte, schakelde de winkel de supermarkt bedrijfsrecherche Hoffman in.

Op twee dagen stelde een medewerker van Hoffman vast dat de vrouw tijdens de lunchpauze broodjes meenam.

Daarna volgde een gesprek met de vrouw in kwestie. Ze erkende dat ze sinds corona regelmatig broodjes nam. En daarbij ook nog iedere week een pakje vleeswaren. Ook ging de vrouw enkele keren vroeger naar huis dan toegelaten.

Eerst volgde een schorsing en dan ontslag. De vrouw was hiermee niet akkoord en stapte naar de rechter voor een ontslagvergoeding. Ze wilde haar baan niet terug, maar wel meer dan 150.000 euro schadevergoeding.

Voor de rechtbank verdedigde de vrouw zich door te zeggen dat ze een bevoordeelde positie had in de supermarkt. Dat vanwege het feit dat haar ouders vroeger eigenaar waren en haar lange staat van dienst.

De rechter oordeelde nu dat het ontslag gerechtvaardigd was en dat haar gedrag ernstig verwijtbaar is.

Jumbo eiste een schadevergoeding voor de gemaakte kosten voor de bedrijfsrecherche en een zogenaamde gefixeerde schadevergoeding. Samen goed voor een bedrag van bijna 10.000 euro. Die moet de vrouw nu zien op te hoesten.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder