-

Nieuwste

Frits en Angelique lossen schulden af na 4,5 jaar voor niets: ”Hij heeft alles gestolen”

Het Limburgse echtpaar Frits en Angelique Smeets uit Sittard is radeloos. Het paar dacht dat ze hun schulden konden aflossen met de hulp van een betrouwbare budgetbeheerder, maar de man blijkt er met al hun geld vandoor te zijn gegaan.

Een allesoverheersende pijn valt te lezen op het gezicht van Frits en Angelique, als ze aan Hart van Nederland hun verhaal vertellen.

“We hadden schuldenvrij kunnen zijn en dit nu al achter de rug kunnen hebben”, vertelt Angelique. Helaas is het anders gelopen.

Na 4,5 jaar komen ze erachter dat hun budgetbeheerder al die tijd hun geld heeft verduisterd en al hun harde werk en spaargeld zijn verdwenen.

Frits is ZZP’er en had gehoopt om met het geld dat ze maandelijks aflosten een pensioen op te bouwen. “Het is verschrikkelijk dat het nu allemaal weg is.

Na 4,5 jaar kom je erachter dat alles waarvoor je gewerkt hebt en gespaard hebt, er gewoon niet meer is”, vertelt Frits met verdriet in zijn stem.

Het vertrouwen in de man was groot. “We konden hem dag en nacht appen. Als we iets nodig hadden, werd dat meteen geregeld. Het was een hele vriendelijke man en hij werd een echte vriend na al die jaren”, aldus Angelique.

De man maakte echter een einde aan zijn leven en liet een afscheidsbrief achter voor het koppel. “Niet te veel geld uitgeven, hard blijven werken, dan kom je er wel uit”, schreef hij.

Maar er was meer. De man had nog een tip: ‘kijk in je bankzaken’. Toen het echtpaar dat deed, schrokken ze zich kapot. De ‘vriend’ had namelijk hun geld verbrast.

Hij betaalde met hun geld zijn gemeentebelasting, elektriciteit, inboedel, kleding, beddengoed, h0eren, etentjes en dure hotels.

Toen het echtpaar de balans opmaakte, kwamen ze tot de harde realiteit: de man had in totaal 72.000 euro van hen gestolen.

De vraag is natuurlijk hoe dit zo ver heeft kunnen komen. “In het begin had hij een softwareprogramma. Daarin konden we zien wat er betaald was en hoeveel we nog moesten”, legt Angelique uit.

“Maar dat programma deed het niet meer. We kregen wel leefgeld elke week, maar konden niet meer zien wat er op onze rekening gebeurde.”

Nadat het echtpaar achter deze duistere zaken komt, doen ze aangifte en onderzoeken ze of ze hulp kunnen krijgen. Helaas krijgen ze geen hulp.

“We hebben wel een betalingsregeling met de Belastingdienst”, vertelt Angelique. “Daardoor komen we niet nog verder in de schulden.” Frits beseft dat het hele traject opnieuw begint.

“Ons geld krijgen we niet meer terug, maar ik kan anderen wel waarschuwen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder