Nieuwste
Protest Oekraïense vluchtelingen: ‘Het eten hier is verschrikkelijk’
Enkele tientallen Oekraïense vluchtelingen hebben geprotesteerd tegen hun leefomstandigheden in een opvangcentrum in Harskamp, Nederland.
De vluchtelingen verblijven al meer dan een jaar op de legerplaats bij het Veluwse dorp, waar enkele honderden Oekraïense vluchtelingen zijn ondergebracht.
De demonstranten droegen Oekraïense vlaggen en protestborden met opschriften als “Help alsjeblieft” en “Mensenrechten?”. Ze klaagden over een gebrek aan privacy, slecht eten, gebrekkig onderwijs en een gebrek aan medische zorg.
Tatjana Kapikyan, een van de vluchtelingen, zei dat de legerplaats misschien een goede opvanglocatie is voor een korte tijd, maar dat het erg moeilijk is om daar langer dan een jaar te verblijven.
Er is grote bezorgdheid over de kinderen, die bang zijn voor het vele geknal van het leger dat in de bossen verderop oefent. Bovendien kunnen de kinderen maar twee dagen per week naar school, wat ook voor problemen zorgt.
De gemeente Ede, verantwoordelijk voor de opvang, heeft aangegeven dat zij een deel van de klachten herkent. De woordvoerder van de gemeente schreef in een verklaring dat sommige vluchtelingen al ruim een jaar gehuisvest zijn in militaire barakken die daar niet per se geschikt voor zijn.
Momenteel zijn er ongeveer 330 mensen ondergebracht en dat aantal zal de komende tijd nog groeien tot ongeveer 360 of 370. Er hebben meer mensen gewoond, maar dat is qua omstandigheden niet haalbaar meer. De gemeente probeert op deze manier een ideale combinatie te bereiken tussen leefbaarheid, privacy en opvang van mensen in nood.
De gemeente is momenteel bezig met het inrichten van keukens voor de vluchtelingen, zodat zij zelf kunnen koken. De gemeente is zich bewust van de grote behoefte aan keukens.
Het terrein is echter eigendom van Defensie en is verouderd qua bekabeling, dus er is wat tijd nodig geweest om een en ander te regelen. De gemeente is ook op de hoogte van de klachten over het onderwijs en er is door de scholen gekozen voor het scenario dat alle kinderen in Ede sowieso onderwijs krijgen, al is het op dit moment even niet fulltime.
Al met al is het begrijpelijk dat de vluchtelingen klagen over hun leefomstandigheden. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat de gemeente Ede zich inzet voor het verbeteren van deze omstandigheden. Het is niet gemakkelijk om opvang te bieden aan een groot aantal mensen in nood, maar de gemeente doet haar best om een leefbare omgeving te creëren.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.