Nieuwste
Poorten van Nederland staan wijd open: Honderdduizenden asielzoekers in aantocht
Nederland staat voor een grote uitdaging: het opvangen van duizenden extra asielzoekers die naar ons land komen. Volgens de laatste prognoses zijn er in 2024 maar liefst 77.100 extra opvangplekken nodig bij het COA.
Dit is een bizar hoog aantal, en het legt een enorme druk op de
gemeenten die verantwoordelijk zijn voor het bieden van noodopvang
en het vinden van permanente woningen voor asielzoekers met een
verblijfsvergunning.
De staatssecretaris van asielzaken, Eric van der Burg, maakt
zich grote zorgen over deze ontwikkeling. Dit jaar worden er naar
schatting zo’n 70.000 asielzoekers verwacht in Nederland, en in
2025 zal dat aantal stijgen naar meer dan 97.000.
Een groot deel van deze asielzoekers zal minderjarig zijn, wat
de uitdaging nog groter maakt.
De druk op de gemeenten neemt hierdoor fors toe, omdat zij niet
alleen noodopvang moeten bieden, maar ook verplicht zijn om
asielzoekers met een verblijfsvergunning een woning te geven.
In de tweede helft van 2023 alleen al gaat het om 27.300 mensen.
Dit terwijl Nederlanders zelf al jarenlang op een huis moeten
wachten. De vraag is dan ook waar al deze extra opvangplekken
vandaan moeten komen, en hoe de overheid dit probleem gaat
oplossen.
Een ander probleem is de overbelasting van de IND, de
Immigratie- en Naturalisatiedienst. Op dit moment moet de IND
aantonen dat asiel voor een aanvrager niet nodig is, in plaats van
dat een asielzoeker zelf moet aantonen dat hij of zij recht heeft
op asiel.
Het kabinet wil dat de IND zijn kwaliteitscontrole verbetert,
maar in een reactie zegt de IND dat zij zwaar overbelast zijn en
dat meer dan 70.000 mensen die asiel zullen aanvragen, een ‘drie
keer zo hoog aantal aanvragen’ is als waar de IND op is
ingericht.
Dit zorgt voor langere wachttijden en vertraagt het proces van
het toekennen van verblijfsvergunningen.
Een mogelijke oplossing voor deze problemen is het sneller geven
van verblijfsvergunningen aan asielzoekers uit bepaalde landen.
Uit cijfers blijkt dat 80 tot 85 procent van alle asielverzoeken
in Nederland wordt ingewilligd, wat lager is dan in andere Europese
landen.
Het kabinet wil daarom graag iets doen aan deze achterstand en
ervoor zorgen dat asielzoekers sneller weten waar ze aan toe
zijn.
Zo komen Syriërs en Jemenieten al snel in aanmerking voor een
verblijfsvergunning, maar ook mensen uit bijvoorbeeld Algerije en
Moldavië, die weinig kans hebben op een verblijfsvergunning, zouden
sneller geholpen moeten worden.
Maar ook hierbij rijzen weer nieuwe problemen, zoals de vraag hoe snel de IND kan beoordelen of iemand uit een bepaald land een verblijfsvergunning verdient, en hoe de overheid de extra opvang en huisvesting gaat regelen voor deze groepen.
Toestroom asielzoekers met ruim 70.000 veel hoger dan verwacht: duizenden extra opvangplekken nodig https://t.co/55V4wNFhV5
— Hart van Nederland (@HartvNL) April 28, 2023
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.