Nieuwste
Lonneke vergeet 2 flessen wijn te scannen in Albert Heijn: ‘Twee jaar winkelverbod’
Lonneke (38) ging deze week boodschappen doen in de Albert Heijn. Na afloop kreeg ze een winkelverbod van twee jaar.
Een medewerker betrapte de moeder op winkeldiefstal. Ze had namelijk twee flessen wijn niet gescand.
Lonneke is niet meer welkom bij de AH in Huissen, en evenmin in de filialen in Gendt en Bemmel. Ze is er helemaal kapot van.
De moeder was met haar twee kindjes en nog een kind van een vriendin in de supermarkt. Ze wilde daarna gezellig gaan eten met vrienden.
Boodschappen doen met kinderen is soms een hele uitdaging. Ze had de kinderen gezegd dat ze geen snoepje zouden krijgen als ze zich niet zouden gedragen.
Omdat ze een pinot grigio in de aanbieding zag aan 8,49 euro, besloot ze twee flessen wijn te kopen. Daarna ging ze met haar boodschappen naar de zelfscankassa.
“Ik had geen tas, dus scande ik een plastic tas. Ik heb er geen herinnering aan of ik die twee flessen wijn nu wel of niet heb gescand.”
“De zwaarste voorwerpen doe ik altijd onderin de tas, de flessen wijn dus. Het is mijn grootste angst om iets niet te scannen en daarom check ik goed.”
Opnieuw lukt het checken niet. Ze was druk bezig met haar kinderen, dus loopt ze na het afrekenen door de poortjes.
Maar dan loopt het fout. “Een medewerkster kwam op me afgestormd en zei: ‘jij bent aangehouden voor winkeldiefstal’.”
De vrouw vervolgt: “Ik dacht: is dit een grap? Maar ik hoefde niet eens te reageren, want de medewerkster had gezien dat ik de flessen niet gescand had.”
Lonneke weet niet wat er aan de hand is en zakt door de grond van schaamte. Enkele medewerkers nemen haar apart in een kamertje.
“Ze zeiden meteen dat ik een winkelverbod zou krijgen van twee jaar. Toen pas drong het tot me door: ik werd gezien als een dief.”
“Ik begon te huilen, voelde me tot op het bot vernederd. Of Albert Heijn aangifte heeft gedaan, weet ik niet.” Ze beseft dat fouten gevolgen kunnen hebben. “Maar dat los je dan gewoon met elkaar op en je gaat in gesprek.”
“Dat was hier helemaal niet mogelijk. Waarom zou ik stelen? Ik ben een trouwe klant en heb nooit wat gepikt. Ik heb zelfs 800 euro aan koopzegels op mijn bonuskaart.”
“Sterker nog, ik heb zelfs Premium (een abonnement van de supermarkt waarmee je meer spaarpunten kunt verzamelen.) ”Ik heb dit niet bewust gedaan.”
Ze vindt dat ze onmenselijk behandeld is. “Ik voel me een slechte moeder. Dat winkelverbod interesseert me niet eens zoveel, het gaat me om de manier waarop. Om gezien te worden als een ordinaire dief. Dat vind ik zo erg. Ik ga nooit meer naar zelfscankassa’s.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.