-

Nieuwste

Grote groep asielzoekers in hongerstaking vanwege ontevredenheid

Een grote groep asielzoekers in de noodopvang in Purmerend is vandaag in hongerstaking gegaan vanwege hun ontevredenheid over de situatie waarin ze verkeren.

Ze eisen dat hun procedures versneld worden en weigeren nog langer te eten. Het gaat om een groep van 450 mensen die zich in een zeer sobere omgeving bevinden.

De noodopvang is bedoeld voor een paar dagen tot enkele weken, maar de asielzoekers verblijven er al negen maanden. Fractieleider Barbera Jonk van de Stadspartij Beemster Polder Partij bezocht de noodopvang en beschreef de omstandigheden als “geen feest”.

Ze zei dat de voorzieningen nog armoediger zijn dan die in de standaard noodopvang, die op zijn beurt weer armoediger is dan de gewone asielopvang.

Er is geen sprake van een walhalla voor de asielzoekers, zo zei Jonk, en merkte op dat Nederland grote aantallen asielzoekers opvangt, onder wie oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne.

Ondertussen moeten er ook woningen worden gezocht voor de eigen jongeren die op zoek zijn naar een woning. In heel Nederland zijn er geen opvangplaatsen meer, en ruim 7.000 mensen uit andere landen zitten in dergelijke locaties.

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland bereidt zich voor op een grotere groep hongerstakers. Volgens de woordvoerder van de groep, de 20-jarige Yasser AlMousa, is er in de noodopvang alleen eten en onderdak, en verder niets.

“We zijn dankbaar voor de hulp, maar we willen verder met ons leven. Dit is geen plek om zo lang te wonen”, aldus AlMousa. Als er tegen die tijd niets is verbeterd, zullen alle bewoners dinsdag in hongerstaking gaan, zo zei ze.

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland zal samenwerken met locatiemanagers en een basisarts om te bepalen wat er in het geval van een hongerstaking nodig is.

Zowel de gemeente als de veiligheidsregio kunnen de asielzoekers echter niet helpen vanwege het onderliggende probleem van een hoge asielinstroom en een tekort aan opvangplekken.

Fractieleider Jonk zei dat ze ook maar een probleem aan het oplossen zijn dat door de slechte organisatie van de Rijksoverheid is ontstaan.

De asielinstroom neemt weer toe, terwijl de achterstanden bij de IND nog steeds hoog zijn. De IND probeert momenteel achterstanden weg te werken door de zaken van kansrijke asielzoekers uit Syrië, Turkije en Jemen schriftelijk af te handelen in plaats van hun vluchtverhalen via een gesprek te checken.

 

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder