Nieuwste
Kinderslavernijreeks Kofi’s Tori zwaar onder vuur: ‘Per direct van de buis’
NPO heeft besloten om de slavernijreeks Kofi’s Tori voor kinderen af te voeren op Instagram. De reden is de storm van kritiek die er deze week ontstond in de reacties. De kritiek luidt dat de reeks de slavernij te luchtig voorstelt. Veel mensen vinden dan ook dat de serie nooit gemaakt had moeten worden.
NPO laat in een verklaring op Instagram weten: “De eerste losse fragmenten van Kofi’s Tori roepen veel vragen en negatieve reacties op. We begrijpen de ophef: een eerste losse post plaatsen zonder context was niet goed. Daarmee hebben we niet de juiste toon neergezet. Dat was een inschattingsfout en daarvoor bieden we onze excuses aan.
We vinden het belangrijk om hier actief over in gesprek te gaan met mensen uit de gemeenschap. Dat gesprek zoeken we op en daar geven we de komende dagen verder vorm aan.
We hebben besloten om de serie niet meer in losse fragmenten op Instagram te delen. De hele serie van Kofi is te zien op Zapp.nl en YouTube. Die plek doet in onze ogen meer recht aan het hele verhaal dat we willen vertellen.”
(Lees verder onder de post)
Dit bericht op Instagram bekijken
‘Vandaag moeten we apenpakje aan’
Bij een fragment van huisslaaf Kofi in een zwarte pietenpak waarbij hij zegt: ‘Vandaag moet ik mijn apenpakje aan’, gaan de volgers compleet los. Zo reageert iemand furieus: “Hoe kom je erbij dat zoiets goed gaat vallen? Dit moet met voorzichtigheid en toestemming gedaan worden. Dit kan echt niet. En die man die de slaaf speelt zijn er ook mensen die hun waardigheid kunnen houden. Niemand had zich daarvoor moeten aanmelden.”
Mensen zijn vooral verbolgen over het feit dat de slavernij als thema te triviaal wordt aangepakt. Een van de honderden reacties luidt: “Nog steeds niet goed, stop gewoon met de hele serie aub. Die mensen waren vroeger niet zo vrolijk hoor als deze kneus.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.