Nieuwste
Spanje gaat corona als gewone griep behandelen
Spanje wil een grote ommekeer in hun coronabeleid. Corona zal dan niet meer beschouwd worden als een pandemie, maar als een endemische ziekte die nu en dan komt opsteken. Net zoals de gewone griep. Het land werkt aan een nieuw monitorsysteem Sentinel. Dat is gelijkaardig aan het systeem waarmee de gewone griep in de gaten wordt gehouden.
Onder het nieuwe systeem is er geen registratie en opvolging van iedere coronabesmetting. Een netwerk van steekproeven in gezondheidscentra en ziekenhuizen registreert dan de verspreiding van de ziekte. Het nieuwe systeem moet er komen nadat de zesde golf voorbij is.
Endemische ziekte
De Spaanse premier Sánchez zei dat het niet meer mogelijk is om alle besmettingen te registreren. Dat heeft te maken met de snelle opmars van omicron. Hij legde uit: “We moeten ernaartoe om Covid-19 te bekijken als een endemische ziekte en niet meer als de pandemie zoals we dat tot nu toe hebben gedaan.”
Leven met corona
Sánchez deed de aankondiging op het ogenblik dat Spanje een recordaantal besmettingen kent. “De meeste gevallen zijn asymptomatisch, we moeten leren leven met corona zoals we met veel andere virussen leven.” Ook het sterftecijfer ligt gevoelig lager. “We zitten nu op een mortaliteit van één procent.”
Minder coronamaatregelen
De veiligheidsvoorschriften in Spanje zijn aanzienlijk losser dan in Nederland. De horeca is er gewoon open. Soms gelden er plaatselijk nog wel beperkingen voor het nachtleven. Mensen zonder klachten die contact hadden met een besmet iemand, hoeven zich niet meer verplicht te laten testen. Ook is er nog een maximum groepsgrootte aan tafels, maar dit ligt doorgaans rond de tien personen. Wel geldt in bijna alle regio’s de verplichting van een QR-code voor toegang tot sociale activiteiten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.