Nieuwste
Deelnemers The Voice verplicht om zwijgcontract te ondertekenen
De deelnemers van The Voice of Holland mochten niet praten over hun ervaringen met derden. In het contract staat immers een clausule over geheimhoudingsplicht. Praten ze wel, dan riskeren ze een boete van 10.000 euro.
In het contract met ITV, de producent van The Voice, staat dat deelnemers niets mogen zeggen over wat er achter de schermen plaatsvindt. De deelnemer dient “gedurende zijn deelname aan het programma alsmede na afloop daarvan op generlei wijze (…) enige mededeling te doen van (…) hetgeen bij de deelname aan (…) het programma tot zijn/haar kennis is gekomen.”
Zwijgen of dokken
In de Volkskrant laat advocaat Sander Dikhoff zijn licht schijnen over deze bepaling. “Dergelijke dichtgetimmerde bepalingen zijn weliswaar gebruikelijk in de tv-wereld, maar werpen absoluut een hoge drempel op om naar buiten te komen met aantijgingen over grensoverschrijdend gedrag.” De boodschap aan kandidaten die een boekje willen opendoen is duidelijk: denk er nog niet aan!
Knetterbang
Toch ontneemt deze clausule kandidaten niet het recht om aangifte te doen van strafrechtelijke feiten. Voor de rechter zullen strafbare feiten altijd zwaarder doorwegen dan een contractuele geheimhoudingsplicht, zeker omdat de integriteit van het lichaam ermee gemoeid is. Het contract is echter wel bedreigend voor de kandidaten.
Een oud-deelneemster getuigt dat ze knetterbang is voor sancties. “Ik kan in mijn eentje nooit opboksen tegen RTL en consorten. En inhoudelijk mag je helemaal niks zeggen. Ik denk dat ik al buiten mijn boekje treed door dit te vertellen”, getuigt de kandidate in de krant.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.