-

Nieuwste

Nederlandse dokter in Zuid-Afrika: ‘Omnicron zou weleens zegen kunnen zijn’

omnicron

Drie weken terug is de omnicronvariant van het coronavirus voor het eerst vastgesteld in Zuid-Afrika. Sindsdien verspreidt het zich razendsnel over de hele wereld. Toch lijken de symptomen een stuk milder. Hugo Tempelman, een Nederlandse arts werkzaam in Zuid-Afrika, denkt dat dit wel eens gunstig zou kunnen zijn.

Tempelman verklaart: “Omnicron is zo sterk dat het in twee weken tijd delta van de kaart heeft geveegd.” De arts was van dichtbij betrokken bij de ontdekking van de variant en voert er nu ook onderzoek naar.

Besmettelijker

Tempelman geeft aan dat de variant inderdaad veel besmettelijker is. Wel zijn er minder overlijdens. “Ook het ziektebeeld is veel milder. Of dat nu te maken heeft met de infectie zelf, of met het feit dat 60 procent van de Zuid-Afrikanen al een eerste keer ingeënt is, is niet duidelijk. Maar we zien dus wel een bescherming tegen erge ziekte.”

Minder respiratoire aandoeningen

De tendens in de ziekenhuizen is eveneens hoopgevend. “We zien druk op de ziekenhuizen, maar dat is vooral op de eerstelijnszorg, waar mensen met medicatie naar huis kunnen. We zien veel minder mensen met respiratoire aandoeningen, veel minder langdurige COVID, veel minder geur- en smaakverlies, veel minder longontsteking. We zien nu mensen met keelpijn, gewrichtspijn, abdominale pijn.”

Zegen?

Tempelman maakt wel de nuance dat we pas binnen zes maanden echt kunnen zeggen of omnicron een zegen was.

Daarover zegt hij: “Het is nog te vroeg en te gevaarlijk om te spreken van een blessing. Iedereen die ziek wordt activeert wel zijn immuunsysteem en maakt antilichamen aan. Misschien kunnen we het over een paar maanden wél zeggen. Zoveel mensen zijn ziek geweest en hebben antilichamen, waardoor een volgende strain minder kans heeft.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder