-

Nieuwste

Nederland maakt bocht over geldigheid EU coronapas

coronapas

Nederland maakte plotseling een bocht in de discussie over de houdbaarheidsdatum van de EU coronapas. Om de eenheid te bewaren binnen Europa keert het kabinet nu gevaccineerde reizigers de rug toe.

Vanaf 10 januari wil de EU het Europees coronacertificaat aanpassen door het slechts negen maanden geldig te maken. Dat is dan na de laatste prik. De geldigheid kan worden verlengd met een boosterprik.

Het ministerie van Volksgezondheid verklaarde eerder nog: “De voorgestelde geldigheidsduur van negen maanden voor vaccinatiecertificaten is te kort. Hoewel de bescherming van vaccins iets is verminderd in de afgelopen periode, beschermen ze, ook na twaalf maanden, nog altijd goed tegen ernstige ziekte en sterfte.

Nu schaaft Den Haag haar standpunt bij. “We zien dat de besmettingen in Europa snel oplopen en dat landen inzetten op een kortere geldigheidsduur voor vaccinatiecertificaten. We willen de regels rondom het coronacertificaat zo veel mogelijk gelijk kunnen trekken, wat in het belang is van het vrije verkeer van personen in de EU.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder