Nieuwste
CEO BioNTech: ‘Zelfs 3 prikken niet genoeg om omnicron te stoppen’
Ugur Sahin, CEO van farmareus BioNTech, zegt dat zelfs wie drie prikken heeft gehad, nog altijd Covid kan doorgeven.” Toch noemt hij de resultaten uit Zuid-Afrika en Engeland ‘geruststellend’.
“Voorlopige gegevens uit het Verenigd Koninkrijk tonen een werkzaamheid van ongeveer 70 procent na de derde dosis en van ongeveer 20 tot 40 procent na de tweede dosis”, legt hij uit aan de Franse krant Le Monde. Een nieuwe studie van het Imperial College toont echter aan dat dat cijfer onder de 20 procent zakt.
Ernstig ziekteverloop
Uit de Zuid-Afrikaanse gegevens blijkt wel dat de vaccins goed beschermen tegen hospitalisatie en een ernstig ziekteverloop. De CEO wacht nog wel op Britse cijfers omdat de controlegroep in Zuid-Afrika vanwege eerdere besmettingen wellicht beter beschermd is. Momenteel is 70% van de Zuid-Afrikanen goed beschermd tegen een zwaar ziekteverloop. Volgens Sahin is dat dus een lichte onderschatting.
Omnicron
Zijn vaccins alleen zullen echter niet genoeg zijn om de omnicron variant te stoppen. “Zelfs wie drie keer gevaccineerd is, kan de ziekte nog doorgeven.” Daarom vindt hij het belangrijk om mensen te testen. Zelfs van personen die een boosterprik kregen, vooral dan in de omgeving van kwetsbare personen. Tegen maart zullen ook zij de eerste omnicron-vaccins gaan leveren, zij het na goedkeuring door de autoriteiten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.