Nieuwste
Nederland stapt over naar 2G-beleid: negatieve test niet meer geldig
Het Outbreak Management Team adviseert het kabinet om het 2G-beleid in te voeren. De kans is groot dat de beleidsmakers het advies volgen. Daarmee krijgen niet-gevaccineerden fors minder bewegingsvrijheid.
De regeling geldt al in grote delen van Duitsland, alsook in de horeca. 2G staat voor twee grote groepen. Enerzijds de gevaccineerden en anderzijds mensen die genezen zijn van het virus.
Einde Testen voor Toegang
Momenteel geldt in ons land het 3G-beleid. Dat wil zeggen dat er groepen zijn: getest, genezen of gevaccineerd. Bij een overstap naar 2G vallen de geteste personen die niet gevaccineerd of genezen zijn uit de boot voor bioscopen, restaurants, theaters, cafés, enzovoort. Daarmee komt een einde aan het Testen voor Toegang.
Precies omdat ongevaccineerden zo buitengesloten worden, is de maatregelen omstreden. In de Tweede Kamer was geen meerderheid voor het beleid, omdat dit zou leiden tot vaccinatiedwang.
Bescherming ongevaccineerden
Experts argumenteren dat de regeling precies in het leven is geroepen om niet gevaccineerde personen te beschermen. In het 2G-systeem moeten ongevaccineerden dus zoveel mogelijk thuis blijven om besmetting te voorkomen. Dat is volgens het RIVM belangrijk omdat vooral de niet-gevaccineerde personen in het ziekenhuis belanden met zwaardere symptomen van Covid-19.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.