Nieuwste
Experts waarschuwen: ‘Kleurcode voor Nederland volgende week weer donkerrood’
Als gevolg van de stijgende besmettingen dreigt Nederland komende week weer vuurrood te kleuren op de kaart.
Jaap van Dissel van het RIVM pleit ervoor om de kleurcodes van de besmettingsgraad binnen de EU eerlijker vast te stellen.
De kleurcodes worden bepaald op basis van het aantal en het percentage vastgestelde besmettingen. In het kader van de toegangstesten krijgen heel wat mensen zonder klachten een toegangstest opgelegd. De positieve resultaten van de commerciële teststraten komen wel in de statistieken, maar de negatieve uitslagen en het aantal tests niet. De RIVM-baas zegt: “Je weet niet wat de noemer is.”
Donkerrood
Indien de actuele stijging van besmettingen zich doorzet, kleurt Nederland komend weekend rood en de week daarop donkerrood. Dat betekent een hoop ellende voor toeristen die naar bepaalde vakantiebestemmingen afreisden. Meer quarantaineverplichtingen, meer tests en misschien zelfs weigering aan de grens.
Onzekerheden en risico’s
Van Dissel benadrukt wel dat Nederland gelijke tred houdt met de Europese trend. Bij de jongeren neemt het aantal besmettingen weliswaar toe, maar de ziekenhuizen open stilaan leeg. Hij ziet wel problemen door de import van het virus door reizigers en besmettingshaarden bij personen die zich niet laten inenten. Zelfs bij een hoge vaccinatiegraad blijft 30 procent van de bevolking kwetsbaar voor het virus.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.