-

Nieuwste

Minister de Jonge: ‘Derde stap heropeningsplan vroeger dan gepland’

Hugo de Jonge

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zegt dat het zeer denkbaar is dat de derde fase van het heropeningsplan er sneller komt als gepland. Het kabinet streeft naar meer versoepelingen op 9 juni. De beslissing daarover valt op 1 juni.

De derde stap van het openingsplan houdt in dat de restaurants weer open mogen en de heropening van culturele instellingen zoals musea, theaters en bioscopen. Mensen mogen dan opnieuw vier gasten thuis ontvangen. Verder zijn er dan ook meer opties voor binnen- en buitensporten.

Het specifiek doel dat gehaald moet worden, geeft de minister niet aan. “Dat gebeurt als we verder blijven dalen in dit tempo.”

Belangrijkste waardemeters zijn de hoeveelheid uitgevoerde vaccinaties en de verspreiding van het coronavirus. De Jonge benadrukt dat de Nederlanders zich aan de regels moeten blijven houden. “Nu gaat het de goede kant op in de ziekenhuizen, maar we zijn er nog niet. Als we willen dat de daling zich rap blijft voortzetten, dan blijven we ons aan de regels houden”, klinkt het.

Volgens de Jonge moet ook het reproductiegetal nog wat omlaag. Dat hangt nu op 0,95. Zo zorgen honderd besmette mensen voor 95 andere besmettingen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder