-

Nieuwste

Zorgbestuurders eisen dat kabinet stopt met testmaatschappij

testen

Een groep dokters, zorgbestuurders en zorgverzekeraars doen een dringende oproep aan het kabinet om te stoppen met de testmaatschappij. Ze pleiten ervoor om te investeren in gezondheid en preventie in plaats van testen.

In het manifest spreken de zorgbestuurders zich uit tegen het voorstel van het kabinet om 925 miljoen euro vrij te maken voor een testinfrastructuur. Ze beschouwen dit als een dure impulsaankoop. De groep pleit voor investeringen in een gezonde samenleving.

De testevenementen zijn volgens hen moeite voor niets. In juli gaat Nederland als alles goed verloopt immers gewoon weer open. De proeven zijn dan niet meer relevant. In het manifest staat te lezen: “Ervaringen van landen als Israël, VK en VS laten zien dat na de vaccinatiecampagne ernstige complicaties van COVID-19, waardoor een ziekenhuisopname nodig is, nog maar zeer beperkt voor komen. Deze landen hebben dan ook de samenleving heropend.”

Aandacht voor gezond leven

De zorgbestuurders wijzen op het belang van gezond leven als preventie tegen ziektes zoals corona. Tijdens de pandemie is te weinig aandacht bestaat aan gezond leven. “We bewegen te weinig, waardoor de gemiddelde Nederlander 5.2 kilo is aangekomen, zijn weer meer gaan roken en daarnaast is de mentale belasting groot voor veel doelgroepen”, klinkt het.

Ook zijn de bestuurders tegen een maatschappij geregeerd door angst om ziek te worden. Preventie moet een sleutelrol krijgen vinden de artsen. Daarover leest het manifest: “Door meer in te zetten op preventie verhogen we niet alleen de kwaliteit van leven, maar worden we ook weerbaarder tegen aandoeningen en ziekte.”

Dringende oproep

Het verzoek van de groep is duidelijk: “Wij als huisartsen, medisch specialisten, ziekenhuisbestuurders, zorgverzekeraars vragen aan het kabinet om de investeringen in een testsamenleving te beperken en juist nu te kiezen voor een samenleving die investeert in gezondheid.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder