-

Nieuwste

Onderzoek: coronabesmettingen in buitenlucht nauwelijks bewezen

terrassen open

Amper 0,1 procent van alle coronabesmettingen is te herleiden naar contacten in de buitenlucht. Dat is de conclusie van de Ierse gezondheidsdienst HPSC. De instantie onderzocht 232.000 coronagevallen.

Van dat aantal waren er slechts 262 besmettingen die in de buitenlucht hadden plaatsgevonden. De instantie haalt een voorbeeld aan van twee gezinnen die buiten klusjes deden. Het gevolg was zeven besmettingen. Andere besmettingen vonden plaats tijdens sportactiviteiten en op bouwplaatsen.

Wellicht vonden er wel meer besmettingen plaats in de buitenlucht. Het is echter heel moeilijk te bepalen waar iemand besmet raakte. Internationale onderzoekers besloten eerder al dat het risico op besmetting binnenshuis groter is dan buiten.

Heropening terrassen?

Dit onderzoek is uiteraard een extra argument voor de voorstanders van de heropening van de terrassen. Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam pleit voor een verantwoorde heropening van de terrassen. Op die manier moet de druk op de overbevolkte parken weggenomen worden.

Ook de andere burgemeesters van de grote steden willen de terrassen zo snel mogelijk weer open. “Het geeft ons buitenruimte en die is schaars”, klonk het.

Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag zei: “Volgende week is een persconferentie en dan kan het aangekondigd worden. Dan zou het 21 april al wel kunnen. Ik heb het eerder bepleit achter gesloten deuren, maar nu voor het eerst in het openbaar, ik hoop dat het lukt en kan.” De burgemeester merkt op dat iedereen bij mooi weer dicht bij elkaar op het strand gaat zitten. “Ik zie ze liever op terrassen. Dat is verantwoorder en we moeten voorzichtig omgaan met de openbare ruimte want die is schaars.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder