-

Nieuwste

ING past negatieve rente toe vanaf een ton op de rekening

ING

Klanten van ING die meer dan 100.000 euro op hun rekening hebben zullen vanaf 1 juli een negatieve rente betalen van 0,5 procent. Daarmee verlaagt de bank de drempel van 250.000 euro naar een ton.

De rente is van toepassing op particuliere en zakelijke klanten van ING. De rente geldt per rekening en niet per klant. Mensen kunnen dus aan de rente ontsnappen door hun geld te spreiden over verschillende rekeningen. Maar dan zijn er wel hogere kosten voor het aanhouden van meerdere rekeningen.

Mensen die minder dan een ton op de rekening hebben krijgen momenteel nog een rente van 0,01 procent. De bank geeft aan dat 97,8 procent van hun klanten geen negatiever rente moet betalen. ING zegt dat ze deze maatregelen moeten doorvoeren als gevolg van de lage markrente en het negatieve rentebeleid van de Europese Centrale Bank. ING moet immers betalen aan de ECB voor spaargeld dat niet in leningen kan uitgezet worden.

ING snoeit overigens zwaar in de kosten. Vorige maand is besloten om nog eens 70 kantoren te sluiten in Nederland. 440 werknemers verliezen hun baan.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder