-

Nieuwste

Enorme blunder bij inenten met AstraZeneca-vaccin

AstraZeneca

Nederlanders jonger dan 60 krijgen geen AstraZeneca-vaccin meer. Dat besloot minister Hugo de Jonge na advies van de Gezondheidsraad. Het vaccin ligt onder vuur na een zeldzame nevenwerking. Een man onder de zestig kreeg toch nog een prik met AstraZeneca.

Het is nog niet duidelijk welk vaccin mensen jonger dan zestig nu zullen krijgen. Er was al een prikafspraak voor 7.500 mensen. De GGD’s schrapten alvast 1.500 afspraken. In de loop van volgende week krijgen ze alsnog een uitnodiging. De kleinere groep moet efficiënter ingeënt worden om verspilling te vermijden.

Uit gans Europa kwamen er meldingen over mensen die na de prik last kregen van een combinatie van een vermindering van het aantal bloedplaatjes en bloedstolsels. De bijwerking treedt vaker op bij vrouwen. In Nederland waren er tot nu toe vijf meldingen. Daarom besloot het kabinet te stoppen met de toediening ervan bij mensen onder de zestig.

Een Nederlandse man kreeg tot zijn eigen verbazing toch nog een prik met het AstraZeneca-vaccin. We horen hem zeggen: “Maar ik ben nog geen zestig, ik ben 59!” Waarop de dokteres: “En dat zegt u nu? Wij hebben u gisteren toch gebeld?” De man in kwestie vindt dat de huisarts geen blaam treft. Hij wordt immers volgende maand wel zestig.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder