Nieuwste
87 overlijdens na coronaprik: niets wijst voorlopig op patroon
Bij bijwerkingencentrum Lareb liepen ondertussen 87 meldingen van sterfgevallen binnen na een coronaprik. Dat zijn er ten opzichte van vorige week 22 meer. Volgens het centrum is er echter geen patroon van ernstige bijwerkingen als directe oorzaak van het overlijden.
Lareb licht toe dat het om 14 ouderen gaat tussen de 65 en 79 jaar en 71 bejaarden ouder dan 80. Van twee andere personen zijn de leeftijden niet bekend.
Agnes Kant van Lareb zegt: “Allen hadden een kwetsbare gezondheid vanwege heel uiteenlopende ernstige onderliggende gezondheidsproblemen en/of hoge leeftijd. Zij overleden binnen 1 tot 26 dagen na de vaccinatie.”
De epidemioloog benadrukt dat een sterfgeval na een coronaprik nog niet met zich brengt dat een bijwerking van het vaccin de overlijdensoorzaak was. Kant legt uit: “In Nederland overlijden per week gemiddeld 750 tot 800 mensen in verpleeghuizen, en tweeduizend van alle tachtigplussers, door allerlei oorzaken. Hier zullen ook mensen bij zijn die pasgeleden zijn gevaccineerd.”
Lareb onderzoekt na de meldingen telkens of er een verband is met het vaccin. Dat blijkt niet het geval te zijn. Vooralsnog is er geen patroon vastgesteld. Het merendeel van de overlijdens zijn personen met zware onderliggende gezondheidsproblemen in combinatie met hoge leeftijd.
Milde bijwerkingen
Momenteel zijn er 6.426 meldingen over bijwerkingen na de coronaprik. De vaakst gehoorde klachten zijn misselijkheid, koorts, rillingen, je niet lekker voelen en vermoeidheid. Ook koorts komt soms voor.
De meeste personen geven aan dat de klachten mild zijn en slechts van korte duur. De klachten ontstaan als gevolg van de stimulatie van de natuurlijke afweer van het lichaam tegen het coronavirus.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.