Nieuwste
80 meldingen over enorme zwellingen na Pfizer-prik
Tot en met half februari kreeg bijwerkingencentrum Lareb 80 meldingen over grote zwellingen na een Pfizer/BioNTech. Volgens Lareb is de zwelling mogelijk pijnlijk en kan het zich uitbreiden over de elleboog of de schouder. De zwelling trekt na verloop van vier tot vijf dagen vanzelf weg.
De klachten ontstonden doorgaans een tot twee dagen na de inenting. Een en ander zou het gevolg zijn van een plaatste ontstekingsreactie op de prik.
Behandeling van de zwelling is volgens Lareb niet nodig, omdat het niet gaat over een allergische reactie of infectie. Het bijwerkingencentrum adviseert wel om de zwelling te koelen. Zo kunnen mensen de zwelling en de pijn verminderen.
Zo’n klachten na een prik zijn niet ongebruikelijk. Dit komt namelijk ook voor na een vaccinatie tegen de griep.
Wel lichtte Lareb het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen in over de mogelijke bijwerking. In samenspraak met het Europese netwerk wordt dan later beslist of de bijsluiter moet aangepast worden.
Lees ook dit artikel over zware allergische reacties na een coronaprik.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.