Nieuwste
Topexpert RIVM: ‘Britse variant rukt op, wacht met versoepelingen!’
In tegenstelling tot wat eerder gedacht werd, rukt de Britse coronavariant toch sneller op. Dat verklaart RIVM-virologe Chantal Reusken in het AD. Daarom moet het kabinet extra voorzichtig zijn met de voorgenomen versoepelingen.
Chantal Reusken is eerder pessimistisch ingesteld. Ze zegt: “Op basis van wat we nu zien, denken we dat de Britse variant binnen nu en een week de overhand krijgt. Het gaat sneller dan we dachten. Eerst was het idee nog dat het omslagpunt in de derde week van februari zou plaatsvinden. Het wordt steeds duidelijker dat het reproductiegetal van de nieuwe variant 40 à 45 procent hoger ligt.”
Dat het aantal besmettingen al enige tijd daalt, schetst volgens Reusken een vertekend beeld. Zij is ervan overtuigd dat de Britse variant voor een volgende besmettingsgolf gaat zorgen.
Voorgenomen versoepelingen
Vanavond komt het kabinet wellicht met versoepelingen van de maatregelen. De kinderopvang en basisscholen gaan volgende week weer open. Virologen juichen deze beslissing niet meteen toe.
Epidemioloog Alma Tostmann van het Radboudumc pleit ervoor om de versoepelingen over de krokusvakantie te tillen. Dat komt neer op een of twee weken uitstel.
Sommige ic-artsen zijn dan weer voorstander van een versoepeling van de maatregelen omdat deze een zware tol eisen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.