Nieuwste
Duizenden Nederlanders hebben nog niet ontdekte kanker door corona
In 2020 is voor het eerst in dertig jaar bij minder Nederlanders kanker vastgesteld. En dat is helemaal geen goed nieuws. Dit is gewoon een rechtstreeks gevolg van de coronacrisis. Door de overbelasting van de ziekenhuizen is de zorg in het voorjaar afgeschaald. Huisartsenbezoeken werden uitgesteld en bevolkingsonderzoeken stopgezet.
In 2020 is er bij 115.000 Nederlanders kanker vastgesteld. Dat is een vermindering van 4.000 diagnoses tegenover het jaar voordien. Een en ander blijkt uit de statistieken van het Integraal Kankercentrum Nederland.
Tussen maart en mei van vorig jaar zijn bijna een vierde minder kankerdiagnoses vastgesteld dan de jaren ervoor. Daarna kwam er een inhaalbeweging. De achterstand is echter niet ingelopen. Vorig jaar zijn 3,5 procent minder kankerdiagnoses vastgesteld. Bij darmkanker, borstkanker en prostaatkanker is de achterstand het grootst.
Uitstel doktersbezoek
Hoogleraar epidemiologie van de Universiteit Twente, Sabine Siesling, wijst erop dat er geen reden is om aan te nemen dat er vorig jaar minder mensen kanker kregen. Siesling merkte op: “Kanker wacht niet. De daling in het aantal diagnoses is echt veroorzaakt door uitstel van huisartsenbezoek, het stopzetten van de bevolkingsonderzoeken en het afschalen van de zorg.”
Gezondheidsschade
De hoogleraar hamert op het belang van een vroegtijdige detectie van kanker. “Je wilt tumoren het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium vinden. Dan is de behandeling het effectiefst en minst zwaar, en is de overlevingskans groter”, zegt ze. De uitgestelde diagnose zal dus bij heel wat Nederlanders vrijwel zeker tot gezondheidsschade leiden.
Lees hier meer over de nieuwe routekaart van het kabinet om langzaam de coronamaatregelen te versoepelen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.