-

Nieuwste

Coronasteunpakket van 200 miljoen voor jongeren en welzijn kwetsbaren

Paul Blokhuis

Staatssecretaris Paul Blokhuis kondigt vandaag een steunpakket van 200 miljoen euro aan om het welzijn van kwetsbaren te verbeteren. Op fysieke bijeenkomsten in bibliotheken en buurthuizen zullen ook jongeren ingezet worden. Er komen ook één-op-éénwandelingen in de buitenlucht om eenzame mensen te steunen.

Na afloop van de ministerraad zei Blokhuis: “We hebben niet alleen een zorgcrisis en een economische crisis, maar ook een welzijnscrisis.”

Het steunpakket moet eenzame ouderen helpen en jongeren perspectief bieden. De bewindsman zei dat het geld ook bedoeld is om daklozen te helpen en zelfs om coronakilo’s te verliezen.

Hulp aan jongeren

40 miljoen euro is bestemd voor hulp aan jongeren. Het geld gaat naar reeds bestaande projecten tegen eenzaamheid. Denk aan de bevordering van digitale ontmoetingen met jongeren op discussieplatforms of virtuele escaperooms. Blokhuis wil eveneens investeren in fysieke bijeenkomsten waar de coronaregels nageleefd worden.

Kwetsbare groepen

Voor hulp aan kwetsbare groepen wordt er 100 miljoen euro vrijgemaakt. Blokhuis lichtte toe: “We willen het mogelijk maken dat mensen die vereenzamen bijvoorbeeld meer huisbezoek en begeleiding krijgen. We zijn daarover in gesprek met gemeenten. Daarvoor moet een heel pakket worden gemaakt.”

Leefstijl verbeteren

Daarnaast is er ook nog eens 60 miljoen voorzien om de leefstijl van mensen te veranderen. Mensen moeten zich bewust zijn van hun manier van leven. Blokhuis denkt aan digitale platforms en adviezen van leefstijlcoaches.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder